פרשת לך לך
רבנו בחיי עם חידוש נפלא לפרשת לך לך: שתפו משפחה וחברים
רבנו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת לך לך
- אמיתי חניה
- ה' חשון התשפ"ה
(צילום: shutterstock)
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִצְחָק וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו" (בראשית י"ז, י"ט)
רבנו בחיי פותח בהסבר מדוע שמו של יצחק לא השתנה לעולם, בניגוד לשמותיהם של אברהם ויעקב. הוא מציין שהשם יצחק ניתן ישירות על ידי הקב"ה, ולכן נקבע כבלתי משתנה.
"וקראת את שמו יצחק. השם הזה הושם לו ע"י הקב"ה ומפני זה לא נשתנה שמו לעולם לקרותו בשם אחר כשם שמצינו באברהם שנשתנה שמו מאברם לאברהם, וכן יעקב מצינו שנשתנה שמו מיעקב לישראל לפי שהושם השם בכל אחד מהם ע"י אביהם, אבל יצחק שהושם ע"י הקב"ה הוקבע לו לעולם השם ההוא ולא נשתנה".
בפסקה זו רבנו בחיי מצטט את הירושלמי במסכת ברכות, שמחדד את הרעיון ששמו של יצחק לא השתנה כי הוא ניתן על ידי הקב"ה עצמו, בניגוד לשמות אברהם ויעקב שניתנו להם על ידי הוריהם.
"וכן מצאתי בירושלמי דברכות מפני מה נשתנה שמו של אברהם ושמו של יעקב ושמו על יצחק לא נשתנה, אלא אלו אבותם קראו אותם יצחק הקב"ה קראו שנאמר וקראת את שמו יצחק ע"כ"
רבנו בחיי עוסק כאן בשאלה מדוע בתהילים (פרק ק"ה) מופיע השם "יצחק" עם אות שי"ן ("ישחק"). הוא מסביר שאין זה שינוי שם, אלא רמז למידת ה"אש הגדולה" המיוחסת ליצחק.
"ומה שתמצא שמו של יצחק בשי"ן והוא שכתוב (תהלים ק"ה) ושבועתו לישחק אין זה שנוי אבל רצה הנביא לרמוז על מדתו שהיא האש הגדולה, וידעת זה ממה שאמרו בספר יצירה שלש אמות אמ"ש אויר מים אש מ"ם דוממת די"ץ שורקת".
שינוי שם בעקבות מאורעות החיים
בפסקה זו רבנו בחיי מוסיף הסבר נוסף לכך ששמו של אברם שונה לאברהם ושמו של יעקב לישראל, אך יצחק לא נזקק לשינוי שם. הוא מסביר שהשינויים באו בעקבות מאורעות מיוחדים ומשמעותיים שאירעו בחייהם של אברהם ויעקב. אברם הפך לאברהם - "אב המון גוים נתתיך" (בראשית י"ז, ה'), ויעקב הפך לישראל לאחר שנאבק עם מלאך וניצח – "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל" (בראשית ל"ב, כ"ט).
כלומר, השינוי בשמותיהם של אברהם ויעקב נבע מהמשמעות החדשה שהתווספה לחייהם בעקבות מאורעות חייהם.
יצחק, לעומתם, לא עבר מאורעות משמעותיים שהצריכו שינוי בשם. הוא נולד כשהוא כבר מקודש בברית מילה, חי חיים יציבים בארץ ישראל, ומעולם לא יצא ממנה, ולכן שמו נותר יצחק כפי שניתן לו מלכתחילה.
"ועוד טעם אחר כי אברם הוצרך הכתוב לשנותו אברהם על שם כי אב המון גוים נתתיך, ויעקב ישראל ע"ש כי שרית עם אלהים, וע"י הענינים והמאורעים שאירעו בשניהם הוצרכו לשנות שמם, אבל יצחק לא הוצרך לכך כי לא אירעו לו מאורעות כמותם ולא ראה עצמו לחוץ המקרים כאברהם ויעקב אבל מיום שנולד נתקדש באות ברית קדש ונתיישב בארה"ק לא יצא ממנה לעולם".
מדוע לא מומלץ לקצר שמות? מדוע שינוי שם מבטל גזרות, ומשנה את גורלו של האדם? הרב זמיר כהן בקטע חזק ומרתק