כתבות מגזין
תחקיר מטריד: כך נכנסו אלפי מורים ערביים ללמד בבתי ספר יהודיים
הורים שגילו כי המחנכת של ילדם היא ערבייה, כיתות בבית ספר ממ"ד שלומדות אצל מורים ערביים, ומערכת שמעודדת ודוחפת את שילוב המורים בבתי ספר יהודיים. מה הוביל למצב האבסורדי, והאם יש דרך למנוע אותו?
- מיכל אריאלי
- פורסם כ"ג חשון התשפ"ה
(צילום: shutterstock)
כאשר בנו של טל, ילד בן 8, חזר מהיום הראשון ללימודים, וסיפר לאביו ש"המחנכת שלנו לא מדברת עברית טוב, ותהיה לנו מחנכת נוספת האחראית על לימודים בתקופת החגים", הרגיש טל שנשימתו נעתקת. הוא לא האמין שזה קורה לו.
בירור שנערך אצל הורים נוספים העלה אכן את הממצאים המדאיגים: מנהלת בית הספר בו לומד בנו הכניסה בשנה זו שלוש מורות ערביות שילמדו את התלמידים. אחת נבחרה לשמש כמחנכת כיתה ג' בכיתתו של בנו של טל, ואילו השתיים האחרות מורות מקצועיות – אחת לחשבון, והשנייה מורה לדקדוק ולהבעה בעברית.
אבל ההלם הגדול ציפה לטל כשהוא פנה למנהלת בית הספר, שכלל לא הבינה מה הוא רוצה. לדבריה, המחנכת שקיבלו תלמידי כיתה ג' מקצועית מאוד ותלמד את הילדים היטב. נכון שהיא לא תגיע לבית הספר בחגי האסלאם, ולהבדיל גם לא ביום הזיכרון והעצמאות, אך למה להיתפס לפרטים שוליים? "המנהלת אפילו הבהירה לי שהיא חושבת שמחנכת כזו תלמד את הכיתה להתייחס בסובלנות ובכבוד הדדי זה לזה", מוסיף טל.
אלעד צדיקוב
מחנכת דוברת ערבית
טל אינו היחיד. יחד אתו מסתבר שיש הורים לילדים הלומדים בבתי ספר רבים ברחבי הארץ שהתוודעו בשנים האחרונים למורים חדשים שנכנסו ללמד, ושנלקחו היישר מן המגזר הערבי. "הייתי המום", מספר גילי, תושב הרצליה, אב לשני ילדים הלומדים בבית ספר יסודי ולעוד שניים בוגרים. "מעולם לא זכור לי שנתקלנו במצב כזה בו מורה ערבייה מחנכת את הילדים שלנו", הוא אומר, ומבקש להדגיש: "הבעיה שלי זה שלא מדובר במורה מקצועית, אלא במחנכת שאמורה לעצב את דמותם. איך אפשר לצפות לזה שהיא תחנך כיתה אם היא באה מרקע כל כך שונה?"
גם בשיחה עם מ', אמא לשתי בנות שלומדות בבית ספר יסודי בחיפה, היא מציינת כי בשנים האחרונות משולבות בבית הספר של בנותיה ארבע מורות מהמגזר הערבי, אך הן מצניעות את זהותן, ולמעשה גם היא עצמה לא הייתה מודעת לכך במשך תקופה ארוכה, שכן מבחינה חיצונית הן דומות מאוד למורות האחרות שבבית הספר.
"באסיפת הורים התוודעתי לכך לראשונה", היא מוסיפה, "היה זה כאשר אחת המורות הללו שיתפה אותי בכך שהיא עובדת קשה יותר ממורות אחרות, כדי לעמוד בציפיות המקצועיות ובסטנדרטים החברתיים. היא הסבירה לי שהיא בחרה ללמד בחינוך היהודי מכיוון שהיצע המשרות בחינוך היהודי גדול מאוד, ביחס להיצע המשרות במגזר הערבי שהוא זעום וקשה מאוד למצוא בו עבודה".
ואכן, נראה כי מצוקת המחסור במורים היא זו שהובילה למצב שנוצר בו מורים ערביים מלמדים בבתי ספר יהודיים, ואפילו בחלק מבתי הספר הממלכתיים דתיים. על פי נתוני משרד החינוך, הועסקו בשנה האחרונה כ-20 מורים ערבים וארמנים בבתי ספר המשויכים לזרם הממלכתי דתי.
"זה מקומם וגם מכעיס", טוענת שושנה, מנהלת בית ספר ממ"ד באזור הצפון. "הרי ידוע שמערכת החינוך הממלכתי דתי חורתת על דגלה חינוך יהודי וציוני. איך ייתכן לשלב בה מורים שאינם יהודיים? איך הם יצליחו לחנך את ילדי בית הספר ליראת שמיים ולחיי תורה ומצוות? הרי זה דבר והיפוכו".
לבית הספר שלך הוכנסו מורים כאלו?
"בבית הספר שאני מנהלת אין שום מורה ערבי, וגם לא יהיה, כי נעמוד על כך בתוקף, אבל יש לי בת שלומדת בחטיבה בבית ספר אחר, ואצלה נודע לנו שיש מורה ערבי שמלמד את אחת ההקבצות בחשבון. מכיוון שבתי אינה לומדת בהקבצה הזו לא הבעתי את דעתי, אך היו הורים אחרים שהתקוממו ודרשו לפטר את אותו מורה. בית הספר סירב, אך לבסוף עזב המורה מיוזמתו, כנראה הבין שזה פשוט לא מתאים".
גם במקרה של טל עזבה מחנכת כיתתו של בנו מיוזמתה. "אבל זה הגיע אחרי יותר מחודשיים, ולאחר שהיא קיבלה אפילו פרס מהנהלת בית הספר", הוא מתלונן.
טל מציין כי הסיפור אמנם הגיע לסיומו, אך הוא לגמרי לא רגוע ממה שהתרחש. "בזמנו, כשדיברנו על כך עם הורים נוספים, התחושה הייתה שבית הספר נחלק לשני מחנות – המחנה האחד האשים אותנו בגזענות ותמך במורה, והורים אחרים תמכו דווקא בנו. קשה לי לחשוב על כך שיש הורים רבים שהמחשבה על כך שמורה ערבייה תלמד את ילדיהם, בכלל לא מזיזה להם".
ומה הילד שלכם אמר על כך?
"הבן שלנו מאוד חכם, הוא קלט את העניין מיד, בפרט שבביתנו מטפחים מאוד את ערכי המסורת והשורשים. היו לו הרבה שאלות, ואני הסברתי לו את האמת – 'המנהלת אישה מאוד נכבדה, אך במקרה הזה היא עשתה טעות, כי מורה ערבייה אינה יכולה ללמד אתכם דברים מהותיים על חגי ישראל וגם לא על יום השואה או יום הזיכרון. לא כי היא פחות טובה, אלא כי היא באה מרקע אחר, ולכן לא מתאימה לתפקיד המחנכת'. הסברתי לו שבמידה שווה הוא גם לא יפגוש מורה יהודי בבית ספר ערבי, כי זה פשוט לא מתאים, נקודה".
תוצאה של מחסור
בתחילת שנת הלימודים הנוכחית התייחס לנושא גם ח"כ אחמד טיבי שצייץ בסיפוק רב בחשבונו: "יש מחסור של כ-5 אלפי מורים במערכת החינוך בחברה היהודית, בו בזמן בחברה הערבית יש כ-11 אלף מורים ומורות בלתי מועסקים. הפתרון הזמן והיעיל ביותר הוא לקלוט מורים ומורות ערביים בבתי הספר היהודיים". עוד הוסיף טיבי: "יש מאות מורים ערביים בבתי הספר היהודיים כיום, והם סיפור הצלחה".
"לצערי זו אכן תופעה מוכרת", מסכים אלעד צדיקוב, חבר מועצת העיר הרצליה ומשנה לראש העיר ב-11 השנים האחרונות, מנהל כיום את 'ארגון ביחד' – תנועת בעלי התשובה. "זה לא סוד שבמערכת החינוך היהודית בישראל משובצים לא מעט מורים ערביים שמלמדים בבתי ספר יהודים, כולל במוסדות ממלכתיים דתיים. רובם מלמדים מקצועות חול, אך שמעתי גם על מקרים שבהם נתנו למורה ערבי ללמד תנ"ך או למסור שיעורים על יום השואה וחגי ישראל".
איך אתה מסביר את זה? איך ייתכן שהתופעה לא נמנעת, ובפרט בשנה האחרונה?
"זו תוצאה ישירה של מחסור חמור בכוח אדם, כי ברגע שיש צורך גדול בצוותי הוראה לצד חוסר גדול בהיצע, מרגישים בבתי הספר שאין ברירה. זה הזוי ולא נורמלי, ומה שבעיקר לא נורמלי זה שכאשר אני מנסה לטפל בכך, אני רואה את האנשים שסביבי מרימים ידיים, כביכול הם סבורים שאין ברירה, וזה כמובן לא כך".
האם כחבר מועצה לא יכולת לדאוג לשינוי הנושא?
"תאמינו לי שניסיתי לפעול, אך זה לא היה בשליטתי. אגב, בשנה האחרונה נתקלתי בתופעה נוספת, מטרידה לא פחות: המאבטחים בכניסה לחלק מבתי הספר הם ערביים ממזרח ירושלים. חשבו על כך שבתקופות כמו השנה האחרונה, כשכולנו מצויים במלחמה, המאבטחים שמגנים על בתי הספר שלנו הם ערבים. זה בלתי נתפס, וכשאני מנסה לעורר על כך, אנשים מאשימים אותי בגזענות".
התופעה, אגב, קיימת בכל אזורי הארץ, אך בולטת במיוחד בערים שבהן מתגוררת אוכלוסייה מעורבת, כמו למשל בחיפה, בהרצליה, וגם בחלק מהמוסדות בירושלים. "באותם מקומות ניתן למצוא גם מטפלות ערביות שמשולבות במעונות יום של ילדים", מתריע צדיקוב.
ואכן, במהלך התחקיר שהכנו הגענו לכמה עדויות על מטפלות, חלקן עם צלבים על הצוואר שהתקבלו לעבודה במעונות יהודיים, בשל סיבה דומה – מחסור בכוח אדם. נתונים מדויקים על מספר המטפלות לא היה ניתן לקבל, אך נודע כי במשרדי העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים וכן במשרד החינוך מקדמים בימים אלו תוכניות ממשלתיות שונות, שיאפשרו ויעודדו שילוב אוכלוסיות במעונות היום, כולל שילוב מטפלות ערביות.
למצולם אין קשר לכתבה (צילום: shutterstock)
נלחמים לשינוי
במשרד החינוך מסרו את התייחסותם הקצרה לנושא: "במגזר היהודי מועסקים השנה כ-4,200 מורים ערבים. מתוכם כ-14 מורים מועסקים במגזר הממלכתי דתי. שיבוצי המורים נעשים על ידי מנהלי בתי הספר בהתאם לשיקולם המקצועי ולצורכי בית הספר". כשביקשנו לשוחח עם האחראים על שילוב המורים בבתי הספר ממ"ד, סירבו במשרד לבקשתנו.
אולם מנתונים שהגיעו ל'הידברות' מסתבר שמשרד החינוך בעצמו השיק לפני כשנתיים את 'תוכנית האוריינטציה' - קורס קיץ לרכישת כלים לשילוב מיטבי. התוכנית כוללת לימודים עיוניים וסדנאות סימולציה, במטרה להכשיר את המורים הערביים ללימודים בבתי ספר יהודיים.
בין התכנים הנלמדים בתוכנית: קורס מסוגלות וכשירות רב תרבותי, ניהול כיתה ויחסי הורים מורים, מורשת ותרבות ישראל, חברה וחינוך, הבעה עברית בדגש על עברית מדוברת ועברית מקצועית לעבודת המורה.
בנוסף למשרד החינוך, מי שעומד מאחורי יוזמת השילוב הזו הוא מכון 'שילובים' שמוביל מיזם מיוחד כדי לקדם תעסוקת מורים בלתי מועסקים מהחברה הערבית בבתי ספר עבריים שבהם יש צורך רב בעובדי הוראה. לטענתם – בכך נוצרת רב גוניות חברתית ותרבותית במערכת החינוך.
מסתבר שבמשך השנתיים האחרונות שבהן התוכנית מתנהלת היא הובילה ללא מעט הישגים. כך למשל, בשנת תשפ"ב השתלבו במערכת החינוך דרך התוכנית 182 מורות ומורים חדשים ונוספו 84 בתי ספר משלבים חדשים, בשנת תשפ"ג שולבו 262 מורות חדשות, ונוספו 100 בתי ספר חדשים, ואילו בשנת תשפ"ד שולבו 214 מורות ומורים חדשים. אגב, אם ניתן היה לשער שהמורים הערבים ינשרו מהמערכת, בשל העובדה שהתלמידים יתקשו לקבל אותם או שההורים יתנגדו, מסתבר שהדברים הפוכים, שכן אחוז הנשירה של המורים קטן ביחס לממוצע הנשירה של מורים חדשים, ועומד על כ-10% לשנה לעומת 25% במערכת.
אם משרד החינוך בעצמו דואג להכנסת מורים כאלו ולהכשרתם – יש מה לעשות למען שינוי המצב?
"האמת היא שקשה לי להיות אופטימית", אומרת שושנה, "שכן כידוע מספר המורים היהודים הולך ופוחת עם השנים והמחסור הקיים הוא באמת גדול. מצד שני – המחשבה על כך שיהיו עוד ועוד מורים ערביים שישולבו במערכת הדתית היא מבהילה".
"הברירה היחידה היא פשוט להיחלץ למען הנושא ולקחת אותו לידיים", מבהיר צדיקוב, "כאשר הפתרון הוא להכניס אנשי חינוך תורניים בתוך מערכות החינוך, שיעשו זאת כשליחות וכהתנדבות, בין אם זה בבתי הספר ובין אם בתיכונים או בחטיבות. ככל שיהיו יותר מורים כאלו שיחדרו לבתי הספר, כך יתמעט הצורך במורים ערביים".
אתה מאמין שמנהלי בתי ספר ממלכתיים ישלבו מורים דתיים? הם לא יתנגדו?
"אני רוצה להאמין שכן, ובכל מקרה – אני בטוח שיש הרבה הורים שהנושא מכאיב להם והם מעוניינים בשינוי, חשוב מאוד שכולם יתאגדו יחד ויפעילו לחץ, כי זו הדרך היחידה להוביל אותו".