לומדים מוסר
כל מצווה נחשבת: הרמב"ן חושף את הערך המיוחד של כל פעולה קטנה
המטרה האמיתית של המצוות: הרמב"ן מסביר למה כל מצווה ומצווה, קלה כבחמורה, חשובה לקיום הבריאה
- יונתן הלוי
- פורסם כ"ג חשון התשפ"ה
(צילום: shutterstock)
הציטוט היומי
"ולפיכך אמרו הוי זהיר במצווה קלה כבחמורה, שכולן חמודות וחביבות מאוד, שבכל שעה אדם מודה בהן לאלוקיו. וכוונת כל המצוות שנאמין באלוקינו ונודה אליו שהוא בראנו, והיא כוונת היצירה, שאין לנו טעם אחר ביצירה הראשונה, ואין לעליון בתחתונים חפץ מלבד זה שידע האדם ויודה לאלוקיו שבראו".
מקור: רמב"ן בסוף פרשת בא.
משמעות הציטוט
הרמב"ן מבאר את החשיבות להיזהר בכל מצווה ומצווה – אף אלו שנראות קלות ואף אלו שנראות חמורות. הסיבה לכך, לדבריו, שכל קיום מצווה מהווה הודיה לאלוקים.
ממשיך הרמב"ן וכותב כי זו מטרת כל המצוות – שנאמין באלוקינו ונודה אליו שהוא בראנו.
יותר מכך, כותב הרמב"ן, זו מטרתה של כל בריאת העולם, וכי בורא עולם ברא את העולם הזה כדי שידע האדם ויודה לאלוקיו שבראו.
מן הדברים עולה מסר חד משמעי: מטרת בריאת העולם והאנושות כולה – שהברואים ידעו כי בורא עולם ברא אותם, ויודו לו על כך.
כמה מילים על המחבר
רבי משה בן נחמן היה מגדולי ישראל מתקופת הראשונים, וכתב חידושים על הש"ס ופירוש על התורה. הרמב"ן נולד בספרד בשנת 1194, ונפטר בארץ ישראל בשנת 1270. בהיותו בן 73 עלה לארץ ישראל על אף הסכנות, ושם חידש את הישוב היהודי בירושלים, אשר נחרב קודם לכן על ידי הטטרים, ומשום כך הוא נחשב לאבי הישוב היהודי בירושלים. הוא מתאר כי בבואו לירושלים לא מצא בה כי אם שני אחים צבעים ששכרו את הרשות לסייד בירושלים. הרמב"ן שיפץ חורבה שנמצאה בעיר, והחזיר את ספרי התורה שהוברחו לשכם בתקופת המלחמה.