פרשת תולדות
אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת תולדות
מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם. והפעם: פרשת תולדות
- אמיתי חניה
- פורסם כ"ה חשון התשפ"ה
"וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת וַיִּקְרָא אֶת עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי" (בראשית כ"ז, א').
מדוע יצחק ביקש לברך את עשו, למרות שהיה ברור לו שעשו אינו הולך בדרך הטוב ושהוא מתנהג כרשע? למה לא העדיף לברך את יעקב הצדיק, שדרכו היתה ראויה יותר לברכות?
אור החיים הקדוש מסביר שיצחק אבינו, למרות שידע על מעשיו הרעים של עשו, רצה לברכו מתוך כוונה עמוקה להשפיע עליו לטובה. יצחק האמין שעשו ייטיב דרכיו באמצעות הברכות ויתקרב למידת הטוב.
הצדיקים, כפי שמציין אור החיים הקדוש, חשים צער רב כאשר הם רואים את ילדיהם סוטים מדרך האמת, ומשתדלים בכל כוחם להחזירם למוטב. יצחק אבינו חיפש דרכים לקרב את עשו ולתת לו הזדמנות לתיקון.
"וטעם יצחק שהיה חפץ לברך עשו הרשע, כי חשב שבאמצעות הברכות יתהפך למדת הטוב ויטיב דרכיו כי הצדיקים יכאבו בעשות בניהם רשע והיה משתדל עמו להטיב, ואפשר שהיה מועיל".
גם רשע גמור יכול לחזור בתשובה
אם עשו היה מקבל לבסוף את הברכות, יש סיכוי גדול שהיה מיטיב דרכיו. כיצד מבינים זאת? אולי אין תקנה לעשו לחזור בתשובה בשל רשעותו?
אור החיים הקדוש מביא ראיה לכך שעשו היה יכול להיהפך מרע לטוב:
יעקב אבינו נענש על שנמנע מלמסור את בתו דינה לעשו. חז"ל מלמדים שאולי דינה הייתה יכולה להחזיר את עשו לדרך הישרה. מכאן ניתן ללמוד שגם עשו, על אף מעשיו הרעים, היה בעל פוטנציאל לחזור בתשובה.
"ותמצא שאמרו ז"ל (ב"ר פ"פ) כי נענש יעקב שמנע דינה מעשו שאפשר שהיתה מחזירתו למוטב, הרי שאפשר לו לחזור למוטב".
דבר זה מדגיש את האמונה הגדולה של הצדיקים בכוח התשובה וביכולת לשנות את טבע האדם, גם כאשר נדמה שהדרך ארוכה וקשה. ראיית הפוטנציאל הטמון בכל אדם, גם באלו הנראים רחוקים מאוד מדרכי הטוב.
הרב זמיר כהן - האם על כל עבירה אפשר לעשות תשובה? צפו