פרשת תולדות

הגילוי שיפתח לכם עולמות חדשים: פירוש קצר ומפתיע על פרשת תולדות

בפירושו הנפלא על פרשת תולדות, הנתיבות שלום חושף עומק מפתיע, שמגלה סודות על התפילה שמשנה את חוקי הטבע. פירוש מעורר ומשנה חיים

אא

בפרשת השבוע, פרשת תולדות, נאמר:

"וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ".

רש"י מפרש את המילה "ויעתר" כלשון הפצרה וריבוי תפילה. במדרש מובאים דברי חז"ל כי "ויעתר" הוא מלשון "ויחתור", וכך כתוב בזוהר: "ויעתר יצחק דצלי צלותיה וחתר חתירה לעילה".

על כך נאמר בזוכר: "אל תקרי 'ויעתר לו', אלא 'ויחתור לו', חתירה חתר ליה הקב"ה וקביל ליה".

תוהה הנתיבות שלום: מה פירוש ומה הכוונה לחתירת המחתרת?

כה דבריו:

"הנה באמת הקב"ה מקבל כל תפילה, כמו שכתוב: 'כי אתה שומע תפילת כל פה', וצדיקים אמרו שאפילו אנחה של יהודי אינה הולכת לאיבוד.

"אמנם, מחמת הפגמים נהיים מסכים המבדילים בין יהודי להשם יתברך, והמסכים המבדילים מעכבים התפילות. ואם מסכים עוד ניתן לקרוע, יש פגמים העושים מחיצה המפסקת כמחיצה של ברזל שאין שום דרך להבקיעה".

הנתיבות שלום מבאר שהקב"ה שומע כל תפילה, אפילו אנחה פשוטה של יהודי, אך מעשים ופגמים רוחניים עלולים ליצור מחסומים המפרידים בין האדם לבורא. בעוד שחלק מהמחסומים ניתנים לתיקון, פגמים חמורים עלולים ליצור מחיצה בלתי עבירה, המונעת מהתפילה להגיע ליעדה.

ממשיך הנתיבות שלום:

"ומה יעשה אדם לבל ידח חס ושלום מאת פני ה', בעת שמחיצה של ברזל מפסקת בינו לבין אביו שבשמים?

"לזה נתן הקב"ה העצה והדרך של מחתרת, כי תכלית רצונו יתברך לבל ידח ממנו נדח, ולכן נתן ביהודי הכח לחתור מחתרת, שגם כאשר מחיצה של ברזל מפסקת בפניו עדיין יש לו עצה, שמחתרת אפשר לחתור גם מתחת למחיצה של ברזל, כמו שנאמר על מנשה, שדרשו חז"ל שעשה לו הקב"ה כמין מחתרת ברקיע כדי לקבלו בתשובה מפני מידת הדין. ופירש רש"י שם: 'מידת הדין היתה מעכבת שלא להקביל פני מנשה בתשובה, ועשה הקב"ה מחתרת ברקיע ופשט ידו וקיבלו בלא ידיעת מידת הדין'. ובירושלמי נאמר שהיו מלאכי השרת מסתמין את החלונות שלא תעלה תפילתו של מנשה לפני הקב"ה, מה עשה הקב"ה, חתר לו חתירה מתחת כסא הכבוד שלו ושמע תחינתו, והיינו שמחיצה של ברזל היתה מפסקת בפניו מחמת הקטרוג של מידת הדין שאינו ראוי לכך שתתקבל תשובתו ותפילותיו, ולא היתה לו שום עצה רק 'ויחתור לו ה', שעשה לו הקב"ה מחתרת. וזהו שנאמר שם: 'ויכנע מאוד מלפני אלוקי אבותיו ויתפלל אליו ויעתר לו וישמע תחינתו' – שמנשה ידע שאינו ראוי שתקובל תשובתו אחרי רוב חטאיו, רק ויכנע מאוד, נכנע לגמרי לפני הקב"ה, 'ויעתר לו', הקב"ה חתר לו חתירה למעלה מן הטבע כדי למלא בקשתו ולעזור לו לקבלו בתשובה, אף שלא היה ראוי לחתירה מפני רוב חטאיו, רק בזכות 'ויכנע מאוד'".

הנתיבות שלום מסביר שאפילו כאשר האדם מרגיש שמחיצה של ברזל מפרידה בינו לבין הקב"ה, ישנה דרך לחזור – באמצעות "מחתרת". "מחתרת" זו מסמלת את כוחו של האדם לחתור גם מתחת למחיצה ולמצוא נתיב לשוב אל הבורא. הדוגמה לכך היא מנשה, שמעשיו החמורים יצרו מחסומים עצומים בינו לבין הקב"ה, ואף מידת הדין ומלאכי השרת עיכבו את תפילתו. אך בזכות הכניעה וההתרפקות הכנה של מנשה בפני הקב"ה, נוצרה עבורו דרך על-טבעית, מחתרת, שאפשרה לו לשוב ולהתקבל בתשובה. המסר הוא שהקב"ה, מתוך רצונו שלא יידח אף אחד, מאפשר לכל יהודי לשוב בתשובה אמיתית, גם אם הדבר נראה בלתי אפשרי.

ממשיך הנתיבות שלום:

"וזהו מה שנאמר ביצחק: 'ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא', שבאומרו 'כי עקרה היא' בא הכתוב לפרש מדוע היה צריך יצחק לעשות חתירה, שהרי נאמר בחז"ל שלא היה לה כלל את כח ההולדה, כי לא היה לה כל שייכות להולדה, והיה צריך לשנות את כל הטבעיות בכדי שתוכל לילד. ולפיכך יצחק חתר חתירה, שהתפילות לא הועילו – רק חתירה למעלה מן הטבע, שיש להפוך עבור זה את כל סדרי העולם.

"ועל כך נאמר: 'ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו' – שנענה רק מכוח 'ויעתר לו ה'', שהקב"ה בעצמו חתר לו חתירה, כי בלא חתירה לא היה יכול להיות כן".

הנתיבות שלום מתאר את גודל כוחה של תפילה ואת ההתערבות האלוקית המופלאה כדי לשנות את הטבע עבור יצחק ורבקה. רבקה הייתה עקרה לחלוטין, ללא כל אפשרות טבעית להוליד ילדים, ולכן תפילות רגילות לא הספיקו. יצחק, מתוך אמונה עמוקה ורצון עז, "חתר חתירה" – פעל בתפילה מתוך התמסרות מוחלטת, מתוך הבנה שיש צורך בשינוי על-טבעי. הקב"ה, בתגובה לתפילתו, חתר בעצמו חתירה מיוחדת, למעלה מכל חוקי הטבע, והעניק להם את האפשרות להוליד ילדים. המסר הוא שגם כאשר נראה שהמציאות חוסמת כל פתרון, יש בכוח התפילה, מתוך כוונה עמוקה, לעורר שינוי מהותי שנמצא מעבר לחוקי הטבע.

מסכם הנתיבות שלום ואומר:

"גם בעת שאי אפשר למלא מבוקשו בדרך הטבע, יש ליהודי דרך למעלה מן הטבע ע"י חתירה, מכח הפתח שפתחו האבות הקדושים".

הנתיבות שלום מסביר שליהודי יש יכולת לפעול למעלה מחוקי הטבע באמצעות "חתירה" רוחנית, בזכות הדרך שסללו האבות הקדושים בתפילתם ובמעשיהם. גם כאשר המציאות הטבעית נראית בלתי ניתנת לשינוי, תפילה עמוקה וכנה יכולה לפתוח שערים עליונים ולהביא לשינוי שהוא מעבר לחוקי הטבע. האבות, כמו יצחק בדוגמתו, פתחו נתיב מיוחד המאפשר לכל יהודי לפנות לקב"ה ולבקש התערבות אלוקית על-טבעית כאשר נדרש שינוי שאינו ניתן במסגרת הרגילה של העולם.

כיצד מתבטא הגעגוע האין סופי לקשר אמיתי עם הקב"ה? צבי יחזקאלי נפגש עם הרב דניאל כהן בתכנית "אהבת עולם" לשיחה עוצמתית על משמעות התפילה, בליווי קטעי נגינה ושירה:

 

היכנסו להגרלות על ערכות נגינה ושוברים ברשתות מובילות. הצטרפו למנוי השנתי בעולם הילדים ואולי תזכו בפרסים >>
תגיות:פרשת השבועפרשת תולדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה