ביאורי תפילה
"השיבה שופטינו": הברכה ה-11 בתפילת שמונה עשרה, שמעוררת תקווה לצדק ולגאולה
ברכת "השיבה שופטינו" מבקשת שופטי צדק, קוראת לגאולה רוחנית, ולסילוק יגון ואנחה
- יונתן הלוי
- פורסם א' כסלו התשפ"ה
(צילום: shutterstock)
ברכת "השיבה שופטינו כבראשונה" בתפילת שמונה עשרה מתייחסת לשאיפת העם היהודי להחזיר את דייני הסנהדרין לקדמותן. הברכה נושאת בחובה שאיפה לתיקון חברתי כולל, שמתחיל בהנהגה מוסרית ונגמר בסילוק יגון ואנחה, כפי שכתבו גדולי ישראל לדורותיהם. היא מזמינה כל מתפלל לכוון בליבו להנהגה אלוקית מלאה, שתשיב את עם ישראל למעמדו הראוי ותביא תיקון לכל העולם.
1. "השיבה שופטינו כבראשונה"
ברכת המשפט היא הברכה ה-11 בתפילת שמונה עשרה, אחת מ-13 ברכות הבקשה בתפילה זו.
2. נוסח הברכה
נוסח הספרדים
"הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה, וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה, וְהָסֵר מִמֶּנּוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה וּמְלוֹךְ עָלֵינוּ אַתָּה ה' לְבַדְּךָ בְּרַחֲמִים, בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט".
נוסח אשכנז
"הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה, וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה, וְהָסֵר מִמֶּנּוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה וּמְלוֹךְ עָלֵינוּ אַתָּה ה' לְבַדְּךָ בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, וְצַדְּקֵנוּ בַּמִשְׁפָּט. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט".
3. בקשה שישובו הסנהדרין לשפוט
בברכה זו יש לכוון שישובו הסנהדרין לשפוט, וישראל יהיו פנויים לעסוק בתורה, ויסולק היגון והאנחה המפריעים לכך.
האר"י הקדוש הזהיר במיוחד לכוון בברכה זו.
4. לכוון במיוחד במילים: "ומלוך עלינו אתה ה' לבדך"
כותב רבי אלכסנדר זיסקינד, בעל "יסוד ושורש העבודה": "מה טוב לאדם כי יוריד דמעות על לחיו בתבות 'ומלוך עלינו אתה ה' לבדך', ויחשוב עד מתי נהיה אנחנו עם קדוש נבזים ושפלים בין האומות עובדי פסילים, ובזה נתחלל שמך הגדול'.
עוד כותב הרב: "ועל כל פנים יתפלל ברכה זו בלב נשבר ויזעק מר על חילול שמו הגדול".
על סיום הברכה, "וצדקנו במשפט", כותב הרב: "יכוון במילים אלו: 'כדי שנהיה ראוי שתמלוך אתה עלינו לבדך'".
4. שופטייך כמשה ואהרן, יועצייך כדוד ושלמה
רבנו אלעזר מגרמיזא בעל הרוקח כתב בפירוש הסידור (אות נה) לכוון מה שאמרו בפסיקתא (עי' ילקוט ישעיה שצ"א) "שופטייך כבראשונה - כמשה ואהרן, ויועצייך כבתחילה - כדוד ושלמה בנו".
רבנו בחיי על התורה (בראשית מט, טו) כותב: "מפני שעסק התורה צריך פנאי והשקט הגוף ואי אפשר שתתקיים במי שיש לו טרדות ואנחות על כן תקנו לנו רבותינו ז"ל בתפילה: 'השיבה שופטינו כבראשונה'".
לסיום, הבקשה בברכת "השיבה שופטינו כבראשונה" מהווה תזכורת לא רק לצורך בצדק חברתי, אלא גם למקום המרכזי שתופסים התורה והקדושה בחיי העם היהודי. כפי שהדגישו האר"י הקדוש, רבנו בחיי ובעל יסוד ושורש העבודה, עלינו להתפלל בלב נשבר מתוך הבנה שחידוש הנהגת הצדק הוא חלק מתהליך הגאולה. כאשר נזכה למלכות ה' ולעשיית הטוב, נזכה להסיר את היגון ולהביא גאולה שלמה לעם ולעולם.