פרשת ויצא
מאבן לבית אלוקים: המסר האקטואלי מהחלום של יעקב אבינו
עבודתו של יעקב אבינו בהפיכת דברים דוממים לכלים מקודשים, מעניקה כוח ליהודים שבכל הדורות להצליח בעבודתם להפוך דברים דוממים לכלי ולמקום להשראת השכינה
- רויטל יצחקי
- פורסם ג' כסלו התשפ"ה
בפרשתנו מסופר על יעקב אבינו, שלוקח מאבני מקום המקדש ושם מראשותיו, ובהמשך נאמר "וישם אותה מצבה ויצוק שמן על ראשה". יעקב אבינו נוטל את האבן (על פי חז"ל, האבנים הפכו לאבן אחת), יוצק על ראשה שמן, ואומר שאבן זאת מיועדת להיות "בית אלוקים".
אבן – אב ובן
יעקב אבינו הופך אבן דוממת לדבר מקודש. באופן דומה, בזמן הגאולה יתעלה כל הדומם שבעולם. עם ישראל, ולהבדיל כל העמים, וגם הדרגות שלמטה ממין המדבר – החי והצומח – יכירו בגדולת הבורא יתברך, ואפילו הדומם יהפוך להיות "בית אלוקים".
בתורת החסידות מבואר שבמילה "אבן" מרומזים דברים נפלאים.
א – אלופו של עולם, אב – אבינו שבשמים, בנ – בן.
הבן לוקח את האבן ועושה ממנה דירה ובניין לאביו שבשמים, ל"אלופו של עולם" המרומז באות א'. תפקידו של יהודי הוא לקחת את הדברים שיש בעולם ולעשות מהם דירה לקב"ה, בדומה ליעקב אבינו, עליו נאמר "ויקח מאבני המקום".
אמרו רבותינו: "מעשה אבות סימן לבנים". עבודתו של יעקב אבינו בהפיכת דברים דוממים לכלים מקודשים, מעניקה כוח ליהודים שבכל הדורות להצליח בעבודתם להפוך דברים דוממים לכלי ולמקום להשראת השכינה. להפוך את העולם לאבנים טובות ומאירות.
ביטול לרצון ה'
זהו דבר פלא, שאבן דוממת מאירה. גם בחשיכה אבן טובה מאירה, וזאת בזכות תכונת הביטול שבה.
למילה דומם יש קשר לשוני למילה "דוממתי", המייצגת ביטול, כלשון הכתוב "אם לא שיוויתי ודוממתי נפשי" (תהילים קל"א, ב'). הביטול מתבטא בכך שהאבן אינה זזה ממקומה, היא מובלת ממקום למקום לפי הרצון של מישהו הנעלה ממנה. הענין הזה מרמז על ביטול וקבלת עול בעבודת האדם. האדם מתמסר לעשות את רצון ה' לחלוטין, כמו אבנים דוממות שאינן זזות ממקומן. כל מהותו של האדם מכוונת לעשות את השליחות המוטלת עליו ולפעול לפי רצון ה' באופן מדויק, לנוע מתפקיד לתפקיד וממקום למקום לפי רצון בוראו.
אבנים מאירות
לאבנים יש תכונה נפלאה. נוסף על היותן דוממות וכנועות לרצון ה', יש ביניהן גם אבנים טובות ומאירות, מעולות ויקרות יותר מכסף ומזהב ומשאר החפצים המאירים, ולעיתים הן אף מפארות את כתר המלך.
המסר שניתן ללמוד מכך הוא כי דווקא כאשר אנו עוסקים בדברים הפשוטים בעולמנו ובחיינו כדי לקיים את רצון ה', מתגלה השורש הנפלא שלהם ונוצרת הארה למרחוק. בחסידות מבואר כי האור שבאבנים הטובות שורשו מאור הכוכבים, ומכוכבים גבוהים ביותר. המסר - דווקא עבודה עם הדברים הנמוכים ביותר מקשרת אותנו עם הדברים הגבוהים ביותר.
בית אלוקים
כאמור, "מעשה אבות סימן לבנים". בזמן הגאולה יתעלה כל העולם הגשמי ויתגלה מה נפעל על ידי כל פעולה ומצווה שעשו עם ישראל בדברים הגשמיים והנחותים הנראים היום כדוממים. אז יתגלה ערכן הנעלה של כל הפעולות האלה. כל חפץ דומם שהפכו אותו לתשמיש של מצוה ושל קדושה יאיר באור נפלא. כל המחשבות הטובות, דיבורי התורה והמעשים הטובים יאירו את העולם באופן גלוי, וכך כל העולם - ההעלם - שנראה היום כאבן דוממת יהפוך ל"בית אלוקים".
יהי רצון שיזכה כל אחד מאתנו לאסוף את הדברים הדוממים שסביבו, ויהפוך אותם למקום של קדושה. המצוות שנעשות היום ביגיעה ובשמחה בדברים גשמיים דווקא, נמשלות לתהליך של ניקוי וליטוש אבנים. בזמן הגאולה יאירו האבנים הטובות של המצוות והמעשים הטובים, ומהן יבנה בית המקדש השלישי, במהרה בימינו ממש.
מעובד לפי שיעורי הרב דב מנחם דוברוסקין.
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>