פרשת וישלח
אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת וישלח
מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם. והפעם: פרשת וישלח
- אמיתי חניה
- פורסם ט' כסלו התשפ"ה
משחזרים את ההצלחה: משפצים עוד מקווה טהרה במדינת אויב
"לא עוד תחושת מבוכה": כך תהפכי ל'אחת שיודעת' בהלכה
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם" (בראשית ל"ב, ד').
אור החיים הקדוש מציב מספר שאלות הנוגעות לבחירת המילים בפסוק:
1. מדוע היה צורך לציין שיעקב שלח את המלאכים לפניו, הרי מובן מאליו שהם הלכו לפניו?
2. מדוע התורה מדגישה שעשו הוא "אחיו", הרי ידוע לכול שהם אחים?
3. "ארצה שעיר שדה אדום" - מדוע יש צורך להזכיר את המקום המדויק, הרי השליחות הייתה מתקיימת בכל מקום בו היה עשו?
4. מדוע נאמר "ארצה" ולא "לארץ"?
"וישלח. צל"ד אומרו ״לפניו״ ללא צורך. גם למה הוצרך לומר תיבת ״אחיו״, כי ידוע הוא שעשו הוא אחיו, גם למה הוצרך להזכיר ״ארצה שעיר שדה״ וגו', כי השליחות לא ישתנה אם יהיה שם או במקום אחר, ועוד דקדק לומר ״ארצה״ ולא אמר לארץ".
עשו ועם ישראל - שלושה שלבים היסטוריים
אור החיים הקדוש מביא מספר פירושים. נתמקד בפירוש אחד:
בפסוק זה ישנו רמז לשלושה שלבים מרכזיים בהיסטוריה של עם ישראל ביחס לעשיו, המסמלים את ההיסטוריה של ישראל ואדום (שמייצגת את האימפריה הרומית וממשיכיה). הוא משתמש בניתוח הלשון של הפסוק כדי להסביר את הדינמיקה בין יעקב לעשו בשלושה זמנים שונים:
*השלב הראשון: זמן של שלום
הפסוק מזכיר את עשו בתור "אחיו" של יעקב, רמז לתקופה שבה היה קשר של שלום ואחווה בין יעקב לעשו.
אור החיים מסביר שתקופה זו נמשכה עד חורבן בית המקדש הראשון, ואף על פי שבמהלך התקופה היו תקופות שבהן אדום היה כפוף לישראל, זה היה למשך זמן קצר בלבד.
* השלב השני: זמן הגלות
הפסוק משתמש בביטוי "ארצה שעיר", שמסמל את העליונות של עשו בזמנים שבהם ישראל בגלות (מהחורבן ועד היום).
הפת"ח תחת האות א' במילה "ארצה" מרמזת על מדרגתו הגבוהה של עשו באותה תקופה, כאשר ישראל אינם יכולים לעמוד מולו, והוא מצוי במצב של שליטה ועוצמה.
*השלב השלישי: הגאולה העתידית
הביטוי "שדה אדום" רומז לתקופה שבה ארץ עשו תתהפך, וכמו שדה היא תיחרש, ויתממש המשפט "ושדה אדום כשדה תיחרש". זהו רמז לתקופת הגאולה העתידית, שבה ישראל יזכו שוב למעמד של עליונות ואדום יושפל.
"ובדרך רמז יכוון הכתוב לרמוז ג' זמנים שישתנו בהם בני עשו: הא', יהיו יעקב ועשו במדת האחוה, והוא אומרו ״עשו אחיו״, וזה היה עד עת החורבן, והגם שהיה זמן שהיה אדום תחת יד ישראל זה היה זמן מועט. והב', מזמן שנחרב הבית עד עת קץ שעשו במעלה גדולה ואין מעלת ישראל נכרת לפניו, והוא שרמז באומרו ״ארצה שעיר״ בפת"ח תחת האל"ף להראות מדרגה עליונה. והג', בימים המקווים לנו שתהיה אדום ירשה, והוא אומרו ״שדה אדום״ כשדה תחרש".
הרב ראובן זכאים - על אף היותם אחים ביולוגים, בידוע שעשו שונא ליעקב. מהו שורש השנאה? צפו
This is a modal window.
קחו חלק בבניית מקווה טהרה לנשים יהודיות במדינת אויב וקבלו חנוכיה יוקרתית שתאיר את ביתכם!
תגובות