הרבנית ימימה מזרחי
הרבנית ימימה מזרחי מגלה: התקווה המדהימה שמחכה לחטופים שעדיין בשבי
הגולם והמהר"ל מלמדים אותנו על התקווה שלא נגמרת, גם כשנראה שהחושך ניצח – איך האמונה משיבה חיים לחטופים ולנו
- הרבנית ימימה מזרחי / פרשה ואישה
- פורסם י"א כסלו התשפ"ה
(צילום: shutterstock)
השבוע כשהייתי בפראג, במפגש עם הרבניות,
הלכנו לקבר המהר"ל מפראג וגם ראינו את בית הכנסת שבו, לפי האגדה, נמצאים עדיין השרידים של הגולם –
אותו שליח פלאי שהמהר"ל ברא.
הגולם ההוא היה שליח מסור ונאמן שנלחם בעלילות הדם.
המהר"ל היה אומר לו: כאן וכאן מנסים להטמין
גופת ילד נוצרי, ולהעליל שאנחנו שפכנו את דמו,
ושולח אותו לסכל את המזימה.
הגולם היה מגיע לכל מקום שהיה בו צורך, וממלא את תפקידו בכזו יעילות.
אבל בסופו של דבר המהר"ל החליט לגנוז אותו.
על המצח של הגולם היו חרותות שלוש אותיות: א'מ'ת'.
אבל כשהמהר"ל הבין שיש כאן מפלצת שקמה על יוצרה,
הוא מחק את האות א' ומה נשאר – מ'ת'. מת!
באותו הרגע הגולם איבד את כל החיוניות שלו.
הוא הפך בחזרה לדומם.
והשאלה – מה קרה? למה הוא לא השאיר את הגולם,
שביצע את שליחותו על הצד הטוב ביותר?
אפשר לומר שהמהר"ל היה ממציא ה-AI הראשון.
הוא בעצם יצר בינה מלאכותית.
ישות שיש לה טונות שכל, יש לה תשובה לכל שאלה,
היא יעילה, אפשר לשאול אותה כל דבר שעולה בדעתך
ולקבל תשובה! מה יותר טוב מזה?
אבל לבינה המלאכותית יש חסרון אחד ענק:
היא יכולה לתת תשובה רק מתוך המידע שכבר גלום בה
(גלום – אותיות גולם. מה שיש זה מה שיש)
יש לה בסיס נתונים מוגבל.
אין לה יכולת לצפות את מה שהוא בלתי צפוי.
אין לה יכולת לומר – יש ניסים בעולם, יש מידע שאני
לא יודעת, והוא יכול פתאום להפתיע אתכם.
אפשר לראות את התפיסה המוגבלת הזו גם בתורת יוון,
בתורה של סוקרטס, למשל, שהיה גאון יחיד במינו.
הרמב"ם מצטט מחוכמתו כמה וכמה פעמים.
סוקרטס הוא הגיוני. הוא מסודר. יש לו תשובות לכל כך הרבה תהיות.
אבל הוא לא מכיר את המוסד שנקרא "נס".
אין לו במאגר המידע שלו את האפשרות למהפך.
הדת שלו היא הדָּאטָה, הנתונים שהזינו לתוכו.
אבל נס הוא תמיד נתון בלתי צפוי.
הוא לא מתבסס על היגיון והוא לא פועל לפי ידע מוקדם.
כשנערה כמו דינה בת יעקב נחטפת ומענים אותה,
לפי השכל, לפי הבינה המלאכותית, אם ישאלו אותה
האם לנערה כזו יש סיכוי?
היא תאמר: לא! לאן כבר היה יכולה לחזור?
איזה עתיד צפוי לה?
גם אנחנו, שואלות את עצמנו בשקט, בחשש,
שְׁאֵלָה שלא יפה לשאול אבל היא מדאיגה אותנו מאוד –
נניח שהשבויות בעזרת ה' ישתחררו היום, היום!
אילו חיים מחכים להן? איך אפשר לקום מתוך אופל וחושך כמו זה שהן עוברות?
והתורה מגלה לנו שיש דבר כזה מדהים שקוראים לו:
תיקון.
וטיהור.
והתחלה חדשה של משהו אחר, ומופלא.
אנחנו לומדים זאת מיעקב אבינו – הוא אומר לילדים שלו
ממש אחרי מעשה דינה:
בואו נתרחץ, בואו ניטהר, בואו נחליף את שמלותינו.
שחר חדש עכשיו עולה עלינו.
אנחנו מתחילים לגמרי מחדש.
חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ.
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>