משנה וגמרא
סנהדרין גדולה - 70 או 71? ולמה? | ממתק לדף היומי, סנהדרין דף ב'
"ממתק לדף היומי": טעימה מניחוחה המתוק של מסכת סנהדרין, הנלמדת כעת על סדר הדף היומי. שתפו משפחה וחברים
- צבי יהודה
- פורסם י"ח כסלו התשפ"ה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
הפרק הראשון במסכת סנהדרין עוסק בדרגות השונות של בתי הדין במערכת המשפט היהודית – החל מבית דין של שלושה דיינים, שבסמכותו, בין היתר, לדון דיני ממונות; עבור בבית דין של סנהדרין קטנה, ובו עשרים ושלושה דיינים, שדן דיני נפשות; וכלה בסנהדרין גדולה.
"סנהדרי גדולה היתה של שבעים ואחד, וקטנה של עשרים ושלשה.
ומנין לגדולה שהיא של שבעים ואחד, שנאמר (במדבר י"א ט"ז) 'אספה לי שבעים איש מזקני ישראל', ומשה על גביהן, הרי שבעים ואחד. רבי יהודה אומר, שבעים" (סנהדרין, פרק א' משנה ו').
מהן סמכויותיו של בית הדין הגדול? הוא דן את השבט שרוב אנשיו עבדו עבודה זרה, את נביא השקר, ואת הכהן הגדול שעבד עבירה שעונשה מיתת בית דין; מוציא למלחמת הרשות; מרחיב את גבולותיהן וקדושתן של ירושלים ושל העזרות בחצר המקדש; מכריז על עיר כעיר הנידחת; ומעמיד בתי דין ברחבי הארץ.
חכמים ורבי יהודה נחלקו במשנה מהו מספרם של הדיינים יושבים בסנהדרין גדולה – שבעים ואחד או שבעים. הרמב"ן (במדבר י"א, ט"ז), על הפסוק "אספה לי שבעים איש מזקני ישראל", מסביר את המקור למספר:
"כבר הזכירו רבותינו כי שבעים אומות הן בשבעים לשון ויש לכל אחת ואחת מזל ברקיע ושר למעלה כענין שנאמר בדניאל (י' י"ג) 'ושר מלכות פרס' וכתיב (שם) אצל מלכי יון 'והנה שר יון בא' והוא שנאמר (ישעיהו כ"ד כ"א) 'יפקוד ה' על צבא המרום במרום". ואמרו (סוכה נ"ה ע"ב) כי פרי החג ירמזו בהם.
ובפרקי רבי אליעזר (פרק כ"ד) אמר הקב"ה לשבעים מלאכים הסובבים כסא כבודו בואו ונבלבל לשונם, ולכן היה המספר ביורדי מצרים שבעים".
המספר 70 מייצג את שבעים אומות העולם המדברות בשבעים לשון, והרמוזות בפרי החג שמקריבים במהלך ימי חג הסוכות. גם בני ישראל ירדו למצרים בשבעים נפש. ומה הקשר למספר השופטים בבית הדין הגדול?
"וצוה המספר הזה בשופטי ישראל כי המספר הזה יכלול כל הדעות בהיותו כולל כל הכחות ולא יפלא מהם כל דבר, וכן במתן תורה 'ושבעים מזקני ישראל' (שמות כ"ד א'), כי ראוי במספר השלם הזה שישרה עליהם כבוד השכינה כאשר היא המחנה העליון כי ישראל צבאות השם בארץ...".
המספר 70 מייצג את שלמות כל הכוחות והדעות, ובכך ראוי שבמספר זה תשרה השכינה על חברי בית הדין. מדוע, אם כן, לדעת חכמים בית הדין צריך לכלול 71 דיינים?
"והנה משה על גבי שבעים זקנים רמז לישראל שהוא גוי אחד בארץ, וקבלו רבותינו כי כל סנהדרי גדולה היושבת בבית השם במקום אשר יבחר לשכנו שם כן יהיה מנינם שבעים, והנשיא על גביהם כמשה רבינו, והנה הם שבעים ואחד".
כלומר, למניין של שבעים הדיינים יש להוסיף את נשיא הסנהדרין, והוא "על גביהם" כפי שמשה רבינו היה בנוסף לשבעים הזקנים.
כיצד נסביר, אם כן, את המחלוקת בין חכמים לרבי יהודה, האם בסנהדרין גדולה יושבים 70 או 71 דיינים? בספר "עין אליהו" מביא את המחלוקת במדרש רבה בנוגע למספרם של יורדי מצרים. התורה, במנותה את שמות היורדים, מסכמת (בראשית מ"ו, כ"ז) "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים". אולם כשבודקים את פירוט השמות, מגיעים ל-69 בלבד. הא כיצד?
"ומתרץ דיעקב בעצמו השלים המנין ויש אומרים יוכבד השלימה המנין. ובפרשת האזינו כתיב 'יצב גבולות עמים למספר בני ישראל', והוא למספר שבעים נפשות שבאו למצרים. וכן הוא הטעם דיהיו שבעים סנהדרין גם כן למספר נפשות שבאו למצרים.
ובזה יבואר הפלוגתא, רבי יהודה סבר דהיו שבעים עם יעקב ולכן סובר דסנהדרין היו שבעים. ותנא קמא סובר דהיו שבעים לבד יעקב, ועם יעקב היו ע"א, ולכן סובר דסנהדרין היו ע"א".
ובספר "פשוטו כמשמעו" הביא רמזים נאים למספר 71:
"עוד מצאתי בספר הון עשיר דיש ע"א משניות במסכת סנהדרין כנגד המספר של הסנהדרין. עוד ראיתי בבן יהוידע דהגמטריא של 'חזון' הוא ע"א, לרמז שדברי הסנהדרין הם כנבואה".
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>