ספרים
ספר התניא: 7 רעיונות מרכזיים שמתווים את הדרך בעבודת השם
מי היה האדמו"ר הזקן, ומה הייחודיות בספר התניא? 7 רעיונות מרכזיים מתוך הספר שנכתב במשך כ-20 שנה
- רויטל יצחקי
- פורסם ט"ז כסלו התשפ"ה
![(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)](https://storage.hidabroot.org/articles_new/378169_tumb_730X500.webp)
אדמו"ר הזקן הוא מתלמידי המגיד ממזריטש, ממשיך דרכו של הבעל שם טוב הקדוש. למרות היותו הצעיר שבתלמידים, כינו אותו "אדמו"ר הזקן", בשל חכמתו ודרגתו הרוחנית. שמו הפרטי, "שניאור", מרמז על פועלו בעולם בהמשכת שני סוגי אורות, האור של תורת הנגלה (אדמו"ר הזקן חיבר "שולחן ערוך" של הלכות, המכונה "שולחן ערוך הרב"), והאור של תורת החסידות.
את ספר התניא, ספר יסוד בחסידות שיצא לאור לפני כ-230 שנה, כתב אדמו"ר הזקן במשך כעשרים שנה, תוך דיוק בכל אות ופרט. הספר כולל חמישה חלקים, והוא מבוסס, בין היתר, גם על הדרכות שנתן הרבי לחסידיו.
ספר התניא מיוחד בכך שיש בו שילוב של הסברים רוחניים עמוקים, עם הדרכה מעשית בעבודת השם, דבר המביא לעבודת השם עמוקה ופנימית ולהשפעה של ההבנות הרוחניות הנעלות על עבודת השם בעולם המעשה. גם נשים לומדות תניא וחסידות, אף על פי שאינן לומדות את חלק הנסתר שבתורה כמו ספר הזוהר, כיוון שספר התניא אינו מתמקד במתרחש בעולמות העליונים, אלא מביא הסברים רוחניים ותובנות רוחניות, כדי שאנו נעמיק את עבודת השם שלנו, ונשמור את התורה ואת המצוות יותר בשמחה ומתוך רצון פנימי.
להלן מספר רעיונות מרכזיים מתוך הספר:
- לכל יהודי יש נפש אלוקית שהיא חלק מהשם ממש. הנפש האלוקית היא מהותו ועצמותו של היהודי (פרק ב').
- יש לכל יהודי גם נפש בהמית, ואנו נמצאים במאבק פנימי בינה לבין נפש האלוקית. בכל רגע אנו בוחרים מי מהנפשות תקבל את השליטה על כל מחשבה, כל דיבור וכל מעשה שלנו (פרק ו' ואילך).
- אצל כל יהודי יש אהבה ויראה פנימיים מסותרים. ככל שאנו מתחברים יותר לנפש האלוקית שבנו, לאהבה וליראה שיש בנו באופן טבעי, כך קל יותר לשמור התורה והמצוות מתוך חיבור פנימי ועמוק (פרק י"ח ואילך).
- תהליך תשובה נכון ורצוי הוא כאשר יש בנו מרירות ולב נשבר על שלא עשינו רצון השם, ומרירות זו מובילה אותנו לשינוי המצב. כך אנו מגיעים לשמחה על ההתחדשות בעבודת השם, התיקון, וההליכה בדרך הנכונה שתביא יותר קרבת השם ונחת לקב"ה. לעומת זאת העצבות אינה מצד הקדושה, והיא אינה מקדמת אותנו לתיקון ולשיפור המצב, וממנה יש להיזהר מאד (פרק ל"א).
- כל נשמות ישראל נקראו אחים ממש, מצד שורש נפשם האלוקי, רק שהגופים מחולקים (פרק ל"ב).
- הדרך להגיע לאהבה פנימית ואמיתית ליהודי אחר היא להפריד בין הנפש האלוקית והנפש הבהמית, גם אצלנו וגם אצל הזולת. ככל שנתרגל לפעול מצד הנפש האלוקית שלנו, שמסתכלת על כל המאורעות בחיינו ממקום רוחני, נוכל להגביר את הרוח על החומר ולאהוב יותר את הזולת, לחפש ולראות בו את הטוב ואת החלק האלוקי שבו. עניינים שליליים שיכולים להגיע מצד נפש הבהמית של הזולת (כמו גם אצלנו) אינם מייצגים את מהותו האמיתית כי אם משהו חיצוני וחולף (הרי בשלב כלשהוא הוא יתחרט וישוב בתשובה) (פרק ל"ב).
- "וזה כל האדם ותכלית בריאתו ובריאות כל העולמות, עליונים ותחתונים, להיות לו יתברך דירה זו בתחתונים" (פרק ל"ג) – תכלית קיומנו בעולם היא יצירת דירה לקב"ה בעולם הזה הגשמי, על ידי שמירת התורה והמצוות.
אדמו"ר הזקן ישב במאסר בעיר פטרבורג ברוסיה, עקב עלילה שהוא כביכול תומך באויבי המשטר. בתאריך י"ט כסלו חוגגים את יציאתו הניסית מן המאסר, שמסמלת את הרשות שניתנה משמים להמשיך ולהפיץ את תורת החסידות ובכללה את הלימוד בספר התניא, עליו אמר הרב הצדיק ר' זושא מאניפולי "עם התניא ילכו יהודים לקראת משיח צדקנו".
תגובות