פרשת מקץ
רבנו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת מקץ: שתפו משפחה וחברים
רבנו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם, פרשת מקץ
- אמיתי חניה
- פורסם כ"ד כסלו התשפ"ה
(צילום: shutterstock)
"וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה"
(בראשית מ"א, ט"ז).
החלום של פרעה התרחש "מתוך היאור". היאור, שהוא מקור החיים של מצרים, מסמל את התלות של מצרים בטבע ובכוחותיו. יוסף, לפי רבנו בחיי, רומז בכך על עונשם העתידי של המצרים במים, שיפגעו דרך היאור כבר במכה הראשונה – הפיכתו לדם – ועד לטביעתם בים סוף. אם פרעה לא ישוב בתשובה ויוסיף לכפור באלוקים, עונשו יהיה במים, כמידה כנגד מידה.
"ומה שהיה החלום מתוך היאור, יגיד מראשית אחרית לרמוז על מפלתו בתחילת עשר מכות שלקה היאור בדם, ועל אחריתו שעתיד ללקות ולהאבד במים אם לא יחזור בו מדרך האמונה הזאת, וכאשר לא שב מרשעו ועמד במרדו באומרו (שמות ה) מי ה' אשר אשמע בקולו, לקה במים מידה כנגד מידה".
יוסף פותח את דבריו במילים "בלעדי אלוהים", כדי להבהיר שפתרון החלום אינו מגיע מכוחו האישי או מתוך חכמה אנושית, אלא מכוחו של אלוקים. יוסף מבין את אמונתו של פרעה בכוחות הטבע, בכוכבים ובמזלות, ולכן מדגיש שאלוקים הוא המשגיח על הבריאה, הוא המחדש אותה והוא המקור לכל חכמה ולכל כוח בעולם.
הצלחת האדם מאת הבורא
רבנו בחיי מדגיש שיוסף מנצל את ההזדמנות לשבור את האמונה האלילית של פרעה ולחזק את האמונה בהשגחת האל. יוסף מסביר שהצלחת האדם תלויה במענה של אלוקים בלבד, ולא בכוחות הטבע או במזלות.
"ומפני שהיה יוסף יודע אמונתו הרעה הזאת קפץ בתחילת דברו להזכיר לו שם אלהים ואמר בלעדי אלהים, כלומר אין חכמת הפתרון מכחי כי אם מכח אלהים, הוא המחדש והמשגיח והיכול, והוא יענה את שלום פרעה כלומר יתן עזר וסיוע, כי מענה שלום האדם ממנו יתברך לא מצד הכוכבים והמזלות, וראוי לאדם לשום דברתו אליו לא אליהם...".
כפי שהארץ תלויה במענה השמיים, והשמיים תלויים במענה של אלוקים, כך האדם תלוי אך ורק במענה של אלוקים.
"ומזה אמר הכתוב (הושע ב) אענה נאם ה' אענה את השמים והם יענו את הארץ, והארץ תענה את הדגן ואת התירוש ואת היצהר. יגיד לך הכתוב כי כשם שאין מענה לארץ כלום בלתי מענה השמים כן אין מענה השמים כלום בלתי מענה השם יתעלה, ומזה הזכיר בכאן אלהים יענה".
יוסף מבהיר זאת שוב ושוב בדבריו לפרעה, כשהוא מזכיר את שם אלוקים בכל דבריו על החלום.
"ועל הכוונה הזאת יזכיר יוסף שם אלהים תמיד בכל דבריו... ייחס המעשים לאלהים לבאר כי אין מעשה האדם מסורין לכחות העליונות כמו שהוא סבור כי אם לשם אלהים,
ולכך פתח בתחלת דבריו בלעדי אלהים, וסיים בסוף דבורו וממהר האלהים לעשותו, כי היה מדבר עם פרעה הכופר בחדוש העולם במעשה בראשית, וע"כ אחז דרך מעשה בראשית שפתח בראשית ברא אלהים וסיים אשר ברא אלהים לעשות".
לסיכום, יוסף לא רק פותר את חלומו של פרעה, אלא גם מלמד אותו שיעור עמוק באמונה. הוא מדגיש את כוחו של אלוהים כמשגיח וכיוצר, וכך מנסה לשבור את תפיסת העולם האלילית של פרעה ולחזק את המסר שהעולם מתנהל על ידי אלוקים ולא על ידי הטבע או כוחות אחרים.
הרב זמיר כהן - מי רוצה לראות את השגחת הקב"ה? צפו
קחו חלק בבניית מקווה טהרה לנשים יהודיות במדינת אויב וקבלו חנוכיה יוקרתית שתאיר את ביתכם!