אמונה
מכתב מרתק של הרבי מלובביץ': "העם היהודי שרד לא בזכות טריטוריה או שפה, אלא בזכות אור הנצח"
הרבי מלובביץ' מסביר לסטודנטית במכתב נדיר: סוד נצחיות העם היהודי טמון בדרך החיים על פי התורה והמצוות
- נעמה גרין
- פורסם א' טבת התשפ"ה
ידידיה מאיר, בתוכניתו 'התעוררות' ברדיו 'קול חי', הקריא מכתב מרתק שכתב הרבי מלובביץ' לסטודנטית, כמה ימים לפני חנוכה בשנת תשל"ט.
"אני לא יודע מה היא שאלה אותו, אבל מהתשובה במכתב, אפשר להבין את הכיוון הכללי. והדברים – מרתקים", פתח מאיר את דבריו, "וגם כתובים בשפה מאוד פשוטה ובהירה. ואני חושב שהמכתב רלוונטי לא רק לאותה סטודנטית שפנתה, אלא לרבים וטובים".
במכתב, שפורסם בימים האחרונים בעיתון 'כפר חב"ד', כתב הרבי כך: "ברכה ושלום. במענה למכתבך מיום ז' בכסלו, שבו את כותבת אודות הרקע האקדמי שלך, כמה מאורעות בולטים בחיים שלך, ושואלת איך לנצל את הכוחות שלך, במטרה למצוא את המקום הראוי לך בחיים, בתשובה לכך, ובתור הקדמה, יש לך את הזכות לחיות בארץ, שמוכרת באופן אוניברסלי, בתור ארץ הקודש. ואת בת לעם שהתורה – שאף היא מוכרת באופן אוניברסלי בתור הספר הקדוש – הגדירה בתור עם קדוש".
הרבי מוסיף: "זאת אומרת, את גרה בארץ הקודש, ואת חלק מעם קדוש. פירוש הדבר הוא שיהודי יכול לתפקד בצורה הטובה, רק אם הוא חי סוג של חיים, שהם בהתאמה, למהות האמיתית שלו. היינו באווירה של קדושה, כפי שנקבע בתורה. רק אז יכול יהודי להיות מרוצה באמת, ושתהיה לו שלוות נפש, ולהתמודד עם כל הבעיות שעשויות להתעורר בחיים, ולמצוא את הפתרונות המתאימים עבורם".
"חכמינו זכרונם לברכה מציינים את ההשוואה לדג במים, ואומרים שבדיוק כשם שדג יכול לתפקד בצורה הטובה, רק בסביבה טבעית שמתאימה לו, במים, כך זה גם לגבי יהודי ויהודייה", כותב הרבי במתק שפתיו. "אם להמשיך את ההשוואה הזאת הלאה, דג בוודאי לא צריך להבין את הקשר המהותי בין הבריאות שלו והמים, ומדוע כאשר מוציאים אותו מהסביבה הטבעית שלו הוא מרגיש תסכול וכולי. בדומה לכך, לא חשוב שיהודי יבין באופן הגיוני כיצד ומדוע הבריאות שלו קשורה קשר הדוק בחיי יום-יום והתנהגות יום-יומית על פי התורה והמצוות, בין אם הוא אוהב את זה ובין אם לא. ואין שום דבר שהוא יכול לעשות כדי לשנות את התוצאות הבלתי נמנעות של החלשת הקשר החיוני הזה, ויהיה הגורם לחלישות הזאת אשר יהיה".
הרבי מוסיף: "מכיוון שאת כותבת שאת סטודנטית לפילוסופיה, בעלת רקע מדעי, אין כל צורך להרחיב בפנייך לגבי האמור למעלה. הייתי מוסיף רק נקודה נוספת אחת שמבוססת על הגישה המדעית הכללית ביחס לאימות. כל המדעים שמכונים מדויקים, מבוססים על ניסויים, כדי לאמת את התוצאות של הניסויים, יש צורך לבחון אותם תחת תנאים שונים, וככל שהניסויים רבים יותר ומגוונים יותר, כך הם יותר מאמתים את התופעה הנתונה למחקר".
"אם ליישם את העיקרון המדעי הזה ביחס לעם היהודי בתור עם, אנחנו יודעים שהוא שרד והתפתח במשך אלפי שנים, תחת נסיבות ותנאים שמשתרעים מקיצוניות אחת עד האחרת, כפי שכל דף בהיסטוריה היהודית מוכיח. בעוד שעמים אחרים, תחת מצבים דומים, נעלמו מעל פני האדמה. אם נרצה לוודא מהו הגורם האחראי לנצחיות של העם היהודי, כפי שזה מתבטא בביטוי עם ישראל חי, נמצא שלא טריטוריה ואף לא שפה, לא לבוש ולא שום דבר אחר, יכול להיחשב לגורם מכריע, מכיוון שכל אלה השתנו במהלך ההיסטוריה היהודית, ממקום למקום ומזמן לזמן".
"הגורם היחיד התמידי אשר לא השתנה לאורך ההיסטוריה היהודית, הוא דרך החיים הדתית שלה", לשון הרבי, "חיי היום-יום, על פי דיני התורה, כמו שמירת שבת, כשרות וכל המצוות האחרות, אשר לא השתנו מאז שהתורה ניתנה בהר סיני, ואשר יהודים היו נאמנים אליה, מתוך התמסרות והתבטלות בכל הזמנים, ובכל המקומות, לאורך הדורות".
"ויובהר בזאת", מדגיש הרבי, "היו יחידים וקבוצות אשר סטו מהזרם הראשי של החיים היהודיים, וניסו למצוא דרכים חדשות, אבל ההיסטוריה הוכיחה שאותם סוטים, כך קורא הרבי מלובביץ', לאותם אנשים שלצערנו לא המשיכו עם הזרם הראשי של החיים היהודיים, ההיסטוריה הוכיחה שאותם סוטים, במוקדם או במאוחר, סיימו באחת משתי צורות, או שהם חזרו לדרך המסורתית של התורה והמצוות", ואני רק אומר שלא צריך להגיד כמה הרבי מלובביץ' השקיע כדי להחזיר את אותם סוטים לדרך המסורתית, לזרם הראשי של החיים היהודיים, כפי שהוא קורא לזה, "או", ממשיך הרבי, "שבסופו של דבר אבדו לעמינו על ידי התבוללות בסביבות החדשות שהם בחרו להם".
"לאור האמור למעלה", ממשיך הרבי, "צריכה קודם כל לנהל את החיים שלך על פי התורה, תורת חיים, כפי שמפורט בספר החוקים של ההתנהגות היומיומית היהודית, דהיינו, השולחן ערוך. בנוסף לכך שהדבר הזה מהווה חובה כשלעצמו. בהיענות לרצונו של הקדוש ברוך הוא, הוא יחזק את שלוות הנפש הפנימית שלך, ויספק את האובייקטיביות הנחוצה, על מנת לאפשר לך לראות באופן ברור את הדרך שלך בחיים, כולל הפתרון של הבעיות שאת מזכירה במכתבך".
"עשויים להיות אנשים כאלה אשר כשיבחינו באורח החיים שלך שהשתנה, ישאלו מה יום מיומיים, ויתחשב במצב, במצב בימינו אלו, בימינו אלה ובדורנו זה, הם עלולים אפילו לשאול את זה בצורה לגלגנית, בסוגריים הוא כותב לסטודנטית, ובצורה הכי לא מדעית. אבל הדבר כבר נצפה מראש בשולחן ערוך, שממש בסעיף הראשון, של הסימן הראשון, של החלק הראשון, במילים אחרות בתוך, בתור הקדמה, לכל ארבעת החלקים של שולחן ערוך, מה נקבע שם? לא יבוש מפני המעליגים. ייתן השם שתהיינה לך בשורות טובות לדווח עליהן, ובמיוחד כאשר אנחנו עומדים לחגוג את החנוכה בהדלקת נרות החנוכה במספרים גדלים והולכים, דבר שמסמל את האור הטהור של התורה והמצוות בעולם, שאלמלא היה כן, היה חשוך. עם כל מה שחנוכה מייצג, בימים ההם, בזמן הזה, כפי שאת בוודאי יודעת", מסיים הרבי את מכתבו.
הורידו את האפליקציה החדשה "הידברות Shorts", וצפו בתוכן נקי, קצר ויהודי, לפני כולם >>