עובדות ביהדות

איך להשיג ציצית כשרה: כך תבדקו בציציות של הציציות

ציציות רבות מתיימרות להיות כשרות בלי שיש בסיס אמיתי ליומרה הזו. מה הבעיה עם ציציות מכונה, מי באמת קושר את פתילי הציציות בעבודת יד, ואיך תשיגו ציצית כשרה באמת

אא

לפני כמעט שנה בדיוק, בימי מבצע צוק איתן, נחשפו רבנים למידע על תקלה ביטחונית מסוג אחר בבתי הכלא הישראלים: בקטעי הסרטה שהראו את האסירים אצים-רצים אל המרחבים המוגנים עת הישמע האזעקה, נחשף כיצד בין אזעקה לאזעקה עוסקים האסירים בעבודות שמסופקות להם על ידי שירות בתי הסוהר. תעסוקה לאסירים היא אכן דבר מומלץ, אבל אחת העבודות בהן הועסקו האסירים, על פי סרטי הווידאו שהתפרסמו, הייתה...קשירת ציציות.

ציצית איננה כשרה אם לא נטוותה לשם מצוות ציצית על ידי יהודי בר דעת, ואם לא נקשרו פתיליה לשם מצוות ציצית על ידי יהודי בר דעת. בבתי הסוהר, עם זאת, בהם שוכנים אסירים יהודים וערבים כאחד, נידב השב"ס את האסירים לקיים את קשירת הציציות לשם מצוות ציצית...

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

אבסורדי? בשוק הציציות, למרבה הצער, קיימים לא מעט אבסורדים כאלה. יהודים שמהדרים לקנות תפילין ומזוזות רק מסופר סת"ם ידוע ומוזילים מכספם כדי לקנות את הבשר בהכשר המהודר ביותר, לא תמיד בודקים בציציות של הציציות. נכנסים לחנות, בוחרים ציצית במידה הנכונה, משלמים – וזהו.

הציציות שנמכרות בחנויות, אגב, נושאות בדרך כלל הכשרים מהודרים. מה שרוב הקונים לא שמים לב אליו, עם זאת, הוא שההכשר הוא בדרך כלל רק על טווית פתילי הציצית. ברוב רובם של המקרים, אין הכשר על קשירת הציציות. מיותר לציין שאין ציצית 'חצי כשרה' – אם הפתילים לא נקשרו כהלכה, הציצית אינה מותרת ללבישה.

פתילי ציציות מתחלקים לשני סוגים: פתילים הנטווים במכונה ופתילים הנטווים ביד. מרבית הציציות הנמכרות היום נמכרות עם פתילי ציצית המיוצרים על ידי מכונה. הפוסקים חלוקים בדעותיהם לגבי כשרותם של פתילים כאלה. גם לפי הדעות המקלות, יהודי צריך להפעיל את המכונה הקושרת את הפתילים ולומר 'לשם מצוות ציצית'. בשל מחלוקת הפוסקים, רוב גופי הכשרות מסרבים לתת הכשר לציציות מכונה – וחברות גדולות ממשיכות לייצר אותן, בלי פיקוח או עם פיקוח שלא תמיד ברור מה טיבו ומי עומד מאחוריו.

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

פתילים שנטוו בעבודת יד מגיעים בדרך כלל בהכשר מהודר, אבל, כאמור, הכשר זה לא מכסה את קשירת הציציות. עם השנים הצטברו עדויות על מפעלים המפקידים את קשירת הציציות לא רק בידי אסירים יהודים וערבים אלא גם בידי ילדים או עובדים זרים. עבור הנוהגים לפי הפסיקה האשכנזית המצב חמור עוד יותר, כי גם במפעלים המקפידים לתת את עבודת הקשירה ליהודים דתיים, העובדים הם בדרך כלל נשים. לדעת השולחן ערוך ציצית שנקשרה לשם מצווה על ידי אישה כשרה – אבל לדעת הרמ"א, מכיוון שאישה אינה חייבת בציצית גם ציצית שנקשרה על ידיה אינה יכולה להיות כשרה.

אז מה עושים, הלכה למעשה, כדי לזכות בציצית כשרה ללא פקפוקים? קיימים שלושה פתרונות אפשריים.

האחד, לרכוש ציצית הכוללת שני הכשרים מהודרים: הכשר אחד על טווית פתילי הציצית והכשר שני של גוף כשרות מוכר וידוע הצמוד לאחד מפתילי הציצית ומעיד כי הקשירה נעשתה על ידי יהודי ירא שמיים.

פתרון אחר: לקנות ציצית בנפרד ופתילים בנפרד ולבקש מבעל החנות, שבדרך כלל מתורגל בכך, לקשור עבורכם את הפתילים.

והפתרון השלישי? לעשות מה שעשו יהודים בכל הדורות ולקשור בעצמכם את הפתילים לציצית. זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע – ואתם תזכו לא רק בוודאות לגבי כשרות הציצית שלכם, אלא גם במצווה.

תגיות:ציציתכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה