חדשות בארץ

יום העישון הבינלאומי: 8,000 ישראלים מדי שנה מעישון

משרד הבריאות מפרסם נתונים מדאיגים לרגל יום העישון הבינלאומי: 8,000 ישראלים מתים מדי שנה מעישון. עלות הנזקים למשק: כ-13 מיליארד שקלים בשנה

אא

לרגל היום הבינלאומי למניעת עישון שחל היום (א), מצביע דו"ח משרד הבריאות על מחירו הכבד של העישון: אלפי ישראלים מתים מדי שנה כתוצאה מנזקי העישון. בנוסף, כשליש מהנשאלים דיווחו על עישון כפוי בבית ובעבודה. גם בתחום הכלכלי גורם העישון לנזקים: מדי שנה גובה העישון מיליארדים למערכת הבריאות ולמשק הבית.

 על פי הערכות מומחים, העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה בישראל, כ-700 מהם בקרב לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי.

כמו כן מהווים נזקי העישון נטל כלכלי כבד: הערכות העלות הישירה והעקיפה של נזקי העישון למערכת הבריאות הן בסביבות 1.7 מיליארד שקלים בשנה, העלויות למשק הישראלי מוערכות בכ-12.8 מיליארד שקלים לשנה. משקי הבית בישראל הוציאו בשנת 2014 מעל ל-8.2 מיליארד ש"ח על רכישת מוצרי טבק ועישון. במשקי בית השייכים למעמד סוציואקונומי נמוך מדובר לעיתים על הוצאה העשויה להגיע לכ-25% מכלל ההכנסה החודשית של משק הבית.

השנה מהווה המאבק בסחר לא חוקי בטבק ת נושא המרכזי של יום ללא עישון. עובדי מכס של מעבר אלנבי סיכלו השנה ניסיונות הברחה של כ-40 טון של טבק לגלגול ולנרגילות בשווי של כ-24 מיליון שקלים, דרך מעבר הגבול לשטחי ישראל והרשות הפלסטינית. בתוך כך נתפסו כמיליון ו-300 אלף חפיסות סיגריות הממלאות כשש מכולות. גם במעבר הגבול עם מצרים ובנתב"ג נתפסו אלפי חפיסות סיגריות.

סחר לא חוקי בטבק הוא מקור למימון ארגוני טרור כמו חיזבאללה ודאעש וכן מאפשר זמינות של מוצרי טבק זולים בשוק, מעודד את העישון, פוגע בהכנסות המדינה ממיסים ומסייע בהלבנת הון ומהווה מרכיב מרכזי בפשיעה בין לאומית. 

תגיות:עישון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה