הלכה

היכן מותר לקנות שווארמה: באילו מסעדות יש חשש בישולי גויים?

כאשר גוי משרת את הלקוחות במסעדה, וחותך את השווארמה הנצלית במכשיר, הבשר הנותר ממשיך להתבשל. מה דינו של בשר כזה, והאם יש כאן חשש לבישולי גויים?

אא

האם נכון שישנה בעיה של בישולי גויים בגלגלי השווארמה הנמכרים במסעדות?

קודם שאפרט את התשובה מבחינה הלכתית ומציאותית, צריך לדעת שעיקר תשובה זו מתייחסת לבני ספרד הנוהגים כדעת השולחן ערוך. ולמותר לציין שמדובר במקום בעל רמת כשרות גבוהה למהדרין.

יש מקומות שבהם עומד גוי לשרת את הלקוחות, והוא חותך להם מן השווארמה הנצלית במכשיר, ועל ידי שמחתך בבשר מתגלית השכבה הפנימית יותר – והיא נצלית על ידי האש הנמצאת שם. והיות שבשר השווארמה המושחל על המוט מגיע לעובי בקוטר של שלושים או שלושים וחמישה ס"מ, והאש אינה מבשלת את כל הבשר בהנחת המוט במכשיר אלא רק את השכבה החיצונית – נמצא שכאשר הגוי חותך את הבשר החיצוני ומתגלה הבשר הפנימי, הרי הוא מביא אותו לידי בישול שלא היה נעשה מחמת אותה הנחה שהניח הישראל את מוט הבשר.

מקור הדין בשלחן ערוך ובפוסקים: כתב השו"ע (יו"ד סימן קיג סעיף ז): "אין שגירת התנור מועלת... אלא ההנחה דווקא. לפיכך הרוצה לבשל במחבת בתנור של עובד כוכבים, צריך שייתן ישראל המחבת לתוך התנור, למקום הראוי להתבשל בו" (ודלא כשיטת הרמ"א שסובר שמספיק היכר בעלמא כגון הדלקת האש או להשליך קיסם).

מתבאר שלדעת השו"ע צריך שתהיה ההנחה של התבשיל על ידי ישראל, כלומר שכל הנחת מאכל צריכה להיות על ידי ישראל . ולכן בזמן שמטגנים מאכלים בשמן, בכל מאכל נעשית הנחה חדשה, וצריך שיהודי יניח את המאכלים בשמן. וכן משמע מדברי שו"ת 'רב פעלים' לרבנו הבן איש חי זיע"א (יורה דעה חלק ג' ס"ט) שאף על פי שישראל הניח המחבת על האש והרתיח את השמן, והמאכלים מתבשלים בשמן שהרתיח הישראל, בכל זאת לא מתירים את המאכלים אם הגוי הניחם בשמן.

והוא הדין אם הניח היהודי את המאכל והשמן אינו עמוק. וצריך להפוך את המאכל בשמן כדי שיתבשל מצד שני, וצריך שההיפוך ייעשה על ידי היהודי, היות שאם הגוי יהפוך את המאכל הבישול הנעשה בצד השני יהיה על ידי גוי בלבד והמאכל ייאסר משום בישולי גויים (ספר שולחן מלכים ח"א שער ו).

לפי זה מבואר שכל מאכל שהניחו יהודי ולא היה יכול להתבשל כולו על ידי הנחה זו, ועל ידי מעשה הגוי המאכל מתבשל, הרי זה נאסר בבישולי גויים לדעת השולחן ערוך. וזה ברור לכל מי שיודע כיצד עובדת צליית השווארמה, שהחלק הפנימי עדיין לא מבושל, ועל ידי קירוב הבשר לאש על ידי הגוי מתבשל הבשר.

המציאות כיום בשטח: וראיתי שכתב בספר שולחן מלכים (שם) - ויש שדחו טענה זו ורצו להתיר גם לדעת השו"ע, מחמת שהנחת היהודי מביאה לבישול הבשר הפנימי עד כמאכל בן דורסאי. וחיתוך הגוי לא אוסר אע"פ שמביא לבישול שלם, שהרי כבר נתבשל בידי היהודי שליש בישול. והסתובבתי אצל הרבה בעלי מסעדות אלו ושאלתי אותם על כך. והשיבו שבמציאות אין הדברים כן, משום שהבשר הפנימי לא מתבשל אלא רק השכבה החיצונית. ואדרבה, בזמן עומס לקוחות, מגבירים את כוח האש וממתינים עד שהבשר הפנימי יתבשל. ולאחר ניסיון שנעשה הוברר, שאף שהניחו את המכשיר פועל במשך שעתיים תמימות ללא חיתוך, עדיין הבשר הפנימי לא התבשל אפילו כמאכל בן דורסאי. ופעולת האש הנמצאת שם גרמה לחריכת יתר של השכבה החיצונית בלבד. וסיבת הדבר היא שהאומנים המשחילים את חתיכות הבשר על המוט מניחים אותן בצורה צפופה ודחוקה מאוד, והאש אינה חודרת אל החלקים הפנימיים.

סיכום ההלכה: יש לספרדים להקפיד לקנות את בשר השווארמה אך ורק ממקום שיהודי חותך את הבשר ולא גוי, ולא ייכנס לאיסור בישולי גויים. 

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה