אמונה

יניב שואל: "האם לאדם הראשון היה טבור?"

האם לאדם הראשון היה טבור? ולמה בעצם יש לגברים פיטמות אם אינם מניקים? הסבר מדעי לשאלות בלתי רגילות

אא

יניב שואל: "שלום, רציתי לדעת, אם ה' ברא כל דבר לצורך, אז למה יש לגברים פטמות? והאם לאדם הראשון היה טבור? תזכו למצוות!"

* * *

שלום וברכה יניב, ותודה על שאלתך.

אכן הכל נברא לצורך, ובחכמה רבה, חכמה זו מתבטאת בעובדה שהקב"ה יצר את הכל באופן מתוכנן ו"קומפקטי" ככל האפשר. לא הגיוני שאשה תישא בבטנה שני רחמים, אחד לעובר זכרי ואחד לעובר נקבי, ולכן בתחילת התהליך העובר נושא מרכיבים של שני המינים. מסיבה זו, עד השבוע השישי, העובר ברחם הוא דו-מיני: כלומר העובר בתחילתו מסוגל להתפתח הן לנקבה והן לזכר, כי נמצאים בו כל המרכיבים ליצירת שני המינים. מין הילוד נקבע בהמשך לפי הכרומוזומים שמעצבים אותו מן השבוע השישי ואילך.

מנגנון קומפקטי זה מתבטא בין השאר ביצירת פטמות בעובר הצעיר, שאצל העובר הזכרי מתנוונים בהמשך, ואצל העובר הנקבי ממשיכים להתפתח. תהליך דומה נמצא גם בהתפתחות איבר ההולדה של העובר שממשיך להתפתח אצל הזכר.

נוכל לראות את התכנון הזה בכל היונקים, ולא רק בבני אדם. גם לעכברים זכרים ולכלבים זכרים יש פטמות. זוהי פשוט הדרך הטובה ביותר שבה העובר יכול לקפל בתוכו את האפשרות להתפתח הן לזכר והן לנקבה. מאותה סיבה בדיוק, יש לבני האדם טבור (הנקרא בשפת הילדים בשם "פופיק"), למרות שאין בו כל שימוש לאחר שהתינוק עוזב את רחם אמו ולא נדרש עוד לחבל הטבור. גם הפטמות אצל הזכר, בדומה לטבור, הם שריד מהיותו עובר.

וכעת לשאלתך, האם גם לאדם הראשון היו טבור/פטמות? מצד אחד, אפשר לומר שהאדם הראשון היה חסר אותם, כי הוא לא נולד כעובר (שכן, הפטמות וגם הטבור הם שרידים מהיותנו עוברים בבטן אמנו). בניו של האדם הראשון נראו כמובן בדיוק כמונו, כי הם נולדו בדרך רגילה מאב ואם, והתפתחו כעובר. עם זאת, נוכל לשער שהקב"ה יצר מלכתחילה את האדם הראשון בצורה ובמראה שיינתן לכל בני האדם שיוולדו אחריו, ולפיכך שהוא נברא עם צורת טבור. הסבר זה מתאים למה שלימדונו חז"ל: "אמר רבי יוחנן: אדם וחווה כבני עשרים שנה נבראו" (בראשית רבה, פרשה יד). אנו רואים שהאדם הראשון נברא בגיל בוגר כבן 20 שנה וידע מיד לדבר, וזאת מבלי שהיה צריך לגדול כילד וכנער. מאותה בחינה יהיה זה הגיוני להניח שהאדם הראשון נברא גם כאילו נולד ועבר את כל שלבי ההתפתחות שלו כעובר. זהו ללא ספק רעיון מעניין.

בברכה,

דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה