חדשות מדע וטכנולוגיה

כשהחיידקים מתחילים לייצר אנטיביוטיקה

צוות חוקרים אמריקאי עמל במשך למעלה מעשור כדי לגרום לחיידקים לייצר אנטיביוטיקה נפוצה – בווריאציה שקוטלת גם חיידקים שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה

אא

מחקר חדש שהתפרסם בסוף החודש בכתב העת המדעי Science Advances, מדווח על פריצת דרך יוצאת דופן בתחום הרפואה: חוקרים הצליחו לגרום חיידקי  E.coliלייצר...אנטיביוטיקה.

המחקר נערך למשך למעלה מעשור על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת בופאלו, בראשות פרופסור בליין פפייפר. החוקרים עמלו במשך שנים להנדס את החיידקים כך שייצרו זנים חדשים של אריתרומיצין, סוג אנטיביוטיקה פופולארי המשמש בין השאר לטיפול בדלקת ריאות, שעלת וזיהומי עור שונים. שלושה מהזנים הללו הוכחו בניסוי קליני כמסוגלים לקטול חיידקים עמידים בפני הצורה המקורית של אריתרומיצין.

המחקר הזה חשוב במיוחד בגלל התרבותם של חיידקים עמידים בפני אנטיביוטיקה, שמציבים אתגרים קשים לרפואה המודרנית. "הניסוי הזה פתוח את הדלת לאפשרויות הינדוס נוספות בעתיד, שאולי יאפשרו אפילו לייצר צורות חדשות של אנטיביוטיקה", אומר ראש צוות המחקר, פרופ' פפייפר.

למה בחרו החוקרים דווקא בחיידקי ה-E.coli כפועלים בבית החרושת החדש לאנטיביוטיקה? החיידקים האלה גדלים במהירות, מה שמאיץ את שלבי הניסוי. הזן הזה גם 'מאמץ' גנים חדשים בקלות יחסית, מה שהופך אותם למועמדים אידיאלים להינדוס גנטי. על אף שלא פעם ניתן להיתקל בדיווחים בהקשר שלילי על חיידקי E.coli, רובם הגדול בלתי מזיקים, כולל הסוג בהם השתמשו החוקרים בצוות של פפייפר.

השלב הראשון במחקר בין 11 השנים היה, כמובן, לגרום לחיידקים לייצר אריתרומיצין. השלב השני היה להביא אותם לייצר זן אריתרומיצין שונה במקצת מזה שבשימוש היום. בסופו של דבר, הצליחו החיידקים לייצר 40 נגזרות חדשות של אריתרומיצין – 3 מתוכן, כאמור, הצליחו לחסל חיידקים עמידים בפני האריתרומיצין המקורי.

"יצרנו מערכת גמישה להפתיע", מסביר פרופסור פפייפר. "הקמנו פלטפורמה לשימוש בחיידקי E.coli לייצור אריתרומיצין, ועכשיו אנחנו יכולים לשנות את התרופה בדרכים שונות".

תגיות:חדשות מדעחיידקיםאנטיביוטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה