חדשות יהדות

אברהם אבינו בגובה העיניים?!

החינוך הממלכתי-דתי הציג לאחרונה את התכנית החדשה ללימודי תנ"ך. תוך זמן קצר עוררה התכנית התנגדות עזה בקרב רבנים מכל המגזרים. הטענות המרכזיות: יחס רדוד לגדולי האומה, ויחס מכבד לחוקרי מקרא בעלי דעות כפרניות

אא

רוח חדשה נושבת בחינוך הממלכתי דתי, ואין דעת חכמים נוחה ממנה. רבנים שאינם חשודים על התנגדות לממסד יוצאים חוצץ נגד התכנית החדשה ללימוד תנ"ך. תכנית שיֹזמיה טוענים לקירוב הלימוד ללומדים, או במילים אחרות "תנ"ך בגובה העיניים". ולעומתם המתנגדים הטוענים לביזוי והקטנת אבות האומה ברוח של ביקורת המקרא הכפרנית.

לפני כחודש החלו אנשים לשים לב למאמרים שונים ומשונים באתר התנ"ך של חמ"ד, אשר במילים עדינות לא עונים להגדרה "רוח ישראל סבא". הרב ד"ר אליהו זייני, רב הטכניון וראש ישיבת אור וישועה בחיפה, כתב ליו"ר מנהל החמ"ד אברהם ליפשיץ מכתב חריף שבו הוא הציף את הנושא ואף העלה אותו לכותרות.

הרב זייני גיבה את מכתבו בהסבר מפורט על ביזוי דמויות בתנ"ך בפרט וכפירה במסורת בכלל בחומרים שהובאו באתר. אברהם אבינו, עקידת יצחק, דוד המלך וגדעון מוצגים בצורה כפרנית וזרה למסורת ולדברי חז"ל. המאמרים מגמדים את דמויותיהם ומנתחים את אישיותם ככל העולה על רוחו של הכותב. "מדובר בכפירה בדברי חז"ל ובמסורת ישראל כולה (אלא א"כ יואיל המחבר להודות שבעיניו שפינוזה המוחרם וביקורת המקרא הפרוטסטנטית מייצגים מסורת ישראל באופן נאמן יותר מכל התנאים והאמוראים)", כתב הרב זייני.

הרב זייני אף העלה דרישה לפטר את האנשים המעורבים בתכנית החדשה. "נראה שלא נשארת ברירה אחרת מפיטורי כל חסרי האמונה הפועלים לצדך, כי עם תכניות כאלה לא נוכל להשאיר ילידינו בחמ"ד. וכבר הודעתי בצבור שאם הורה שומע על השמעת דעות כאלה בבית ספרו של אחד מילדיו - עליו להוציא אותו מיד משם".

גם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים ורב היישוב בית אל, יצא נגד התכנית החדשה, והשתדל להזהיר מפניה מעל כל במה. בעלון עולם קטן (גיליון 359) ענה הרב אבינר לשואל: "לאור התכניות החדשות של לימוד התנ"ך, אנו מתלבטים אם להשאיר את הבן שלנו בממ"ד או לשלוח אותו לבי"ס של ש"ס. מה דעת הרב?". הרב אבינר: "אין כאן שאלה. ודאי ש"ס. יראת שמים לפני הכל. אבל יש לקוות שהגזרה הרעה לא תצא לפועל". יוצא שגם הרב זייני וגם הרב אבינר, על אף השקפתם הלא-חרדית, יורו לתלמידיהם לשלוח את ילדיהם למוסדות חרדיים, עקב השינויים בחינוך החמ"ד.

הפקדת חתולים לשמירה על החלב

ראשי ישיבת הר המור, הנמנים אף הם עם רבני הציונות הדתית, פרסמו מכתב מחאה בזו הלשון: "לא נוכל להשלים בשום אופן בצורת לימוד נטולת יראת שמים, המציגה פרשנות של חול ושל גויים. אמנם הרבה חומרים נמחקו מהאתר, אבל הבאת חומרים פסולים כאלה מעידה על הכוונות האמתיות של מחברי התכנית." כמו הרב זייני, גם רבני הר המור מצביעים לא רק על המעשה, אלא אף על המגמה של הנפשות הפועלות במערכת".

בתגובה למכתבו החריף של הרב זייני כתב ליפשיץ מכתב שמתפרסם על ידי כתבת רדיו גלי ישראל. לדברי ליפשיץ, המחלוקת היא מחלוקת עתיקה, וגם הוא נועץ ברבנים כמו הרב יעקב אריאל, הרב דרוקמן ועוד. בעניין המאמרים הבעייתיים, מקדים ליפשיץ שמדובר בתכנית העשרה למורים, שבמסגרתה "בתחילת הדרך עלו מעט מאמרים בלתי ראויים שירדו מיד כאשר התריעו בפנינו עליהם".

בניסיון להרגיע את הרוחות, הקים ליפשיץ ועדה שתבדוק ותפקח על התכנית החדשה. את הרב זייני זה לא מעודד. "איך יכולים אנשים לשמש מפקחים על רעיונות פסולים שהם עצמם אחראים על הגייתם והפצתם?... הפקדת חתולים לשמירה על החלב", תמה בתגובה.

הרב זייני לא הסתפק בהורדת התכנים מהאתר ומהבטחותיו של ליפשיץ, ודרש ממנו לפטר את מפמ"רית התנ"ך ציפי שליסל, ואת צוות כותבי התוכנית החדשה ללימודי התנ"ך. "מי שהסכים להעלות לאתר מאמרים פסולים לחלוטין מבחינה אמונית, הצהיר בכך שאמונתו פסולה, ולכן איננו יכול להיות אמון על חינוך תינוקות של בית רבן. אני מצפה ממך כאחראי לדרוש את סילוקו ממערכת חינוכית דתית של כל מי שאין לו מקום שם", כתב הרב זייני במכתבו השני לליפשיץ.

הרב בקשי דורון על התכנית: "שומר נפשו ירחק ממנה"

התרעות הרבנים נגד התכנית החדשה ללימוד תנ"ך חוצה מגזרים. הרב הראשי לשעבר, הרב בקשי דורון, התייחס אף הוא לתכנית החדשה. "פנו אלי בני תורה המלמדים במוסדות חמ"ד את לימוד התנ"ך, שנתבקשו ללמוד וללמד תנ"ך בשיטה חדשה שיש בה לקרב את התנ"ך לנוער, והראו לפני מי המרצים ואת פרסומיהם על התנ"ך", כתב הרב בקשי דורון בתשובה לשואלים, "ראיתי רק חלק מהמאמרים ונמנעתי מלהמשיך לקרוא כדי לא להיכשל בקריאת דברים אסורים, לפי שיש בדבריהם בזיון התורה וזלזול באבותינו הקדושים. כל השיטה שקוראים לה למוד התנ"ך בגובה העיניים לא רק שבטעות יסודה אלא שהיא מקעקעת את יסוד האמונה וקדושת עם ישראל, ושומר נפשו ירחק מהם.

"לצערנו, אותם שחושבים את הראשונים כבני אדם, ובפרט את האבות הקדושים בגובה העיניים כבני אדם, מבקשים ללמד תורה את ילדי ישראל כשאין להם כל מושג בקדושתם ומעלתם של אבות האומה, וח"ו לתת בידם את חינוך ילדי ישראל", הוסיף הרב בקשי דורון.

גם הרב אביגדור נבנצל, רב העיר העתיקה בירושלים, נדרש לעניין. בשו"ת שהתפרסם באתר סרוגים, הסביר הרב נבנצל: "חז"ל במסכת שבת דף עה. אומרים כל הלומד דבר אחד מן האמגושי חייב מיתה ופרש שם רש"י כי אמגושי הוא מין ואסור ללמוד ממנו אפילו דבר תורה לפי שכל דבריו דברי עבודה זרה – התרחק מעליו שלא ישיאך! מי שלומד דברים ממקורות נוצריים הרי הוא נמשך אחרי טעותם של אלה ההופכים דברי אלוקים חיים למדרש טעות ואליל וצריך שלא לשמעו על מנת שלא נטעה גם אנו אחריו!".

"וודאי שכל החפצים בתורת אמת יימנעו מללמוד בעצמם ומללמד הבנים על ידי אנשים ספוגי דעות זרות. ויהי רצון שמי שהקדושה שלו יכניס בלבנו אמונה אמתית בו ובקדושיו ומהרה יבנה בית מקדשו ויתן חלקנו בתורתו תורת אמת”, מסכם הרב נבנצל.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:חינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה