הרב יצחק זילברשטיין

האב שלח לבנו חבילות בתא המטען של האוטובוס

"בעוד שעתיים תצא לתחנת האוטובוס במקומך, ותמתין לאוטובוס הנושא מספר פלוני. כישיגיע, שְׁלוֹף מתא המטען את המזוודה והצידנית... בשבוע הבא נשלח בע"ה משלוח נוסף של מאכלים ובגדים..."

אא

מעשה שהיה בבחור שנכנס ללמוד במוסד לימודים מסויים בעיר רחוקה, והיה אמור לבקר בביתו רק לעיתים רחוקות. כששוחח עם הוריו בטלפון אמר כי 'לאוכל של אמא אין תחליף', וגם חסרים לו בגדים וקצת כסף... החליטו ההורים לשלוח לו מזוודה עם בגדים וכסף, וצידנית עם אוכל ומעדנים מבית אמא, אך הבעיה היתה כיצד להעביר את המשלוח לבנם היקר?

חשב האב, ומצא פיתרון. הלך לתחנת האוטובוס, וכשפתחו הנוסעים את תא-המטען כדי להכניס לתוכו את חבילותיהם, הכניס גם האב את המזוודה והצידנית שלו. לאחר מכן התקשר לבנו ואמר: "בעוד שעתיים תצא לתחנת האוטובוס במקומך, ותמתין לאוטובוס הנושא מספר פלוני. כישיגיע, שְׁלוֹף מתא המטען את המזוודה והצידנית... בשבוע הבא נשלח בע"ה משלוח נוסף של מאכלים ובגדים..."

עשה הבן כהוראת אביו, ואכן האוטובוס הגיע בשלום, ועימו החבילות. לאחר מכן התעורר הבן בספק – האם אין כאן בעיה של גזל...

ובא ושאל את מו"ר שליט"א: האם צריך לשלם לנהג על ההובלה, או שמא מאחר והאוטובוס בלאו הכי נוסע, אם כן הרי זה בגדר 'זה נהנה וזה לא חסר', ואין על כך חיוב תשלום?

מו"ר שליט"א השיב לבחור, שיש לשלם עבור העברת ההובלות, כי חלק מתשלום הנסיעה באוטובוס הוא גם על שרות הנחת החבילות בתא המטען, והרי זה בגדר 'חצר דקיימא לאגרא' (יעויין בשו"ע חו"מ סי' שס"ג ס"ו), דהיינו זהו מקום שעומד לצורך שכירות ועשיית רווחים, ולכן לא שייך לומר כאן 'זה נהנה וזה לא חסר', וברור שאילו היו שואלים את החברה אם הדבר מותר, התשובה היתה שהיא אינה מוכנה שינצלו את אוטובוסיה למשלוח חבילות חינם, שכן אם יתפרסם שאפשר לעשות כך, מחר יבואו כל אנשי העיר וישלחו חבילות, ואז כבר יהיה זה חסר וחסר...

אמנם, אילו היה האב פונה לאחד הנוסעים העומדים לעלות לאוטובוס, ומבקש ממנו שיעשה עמו חסד ויטול עמו את המזוודה, מסתבר שלא היה צריך לשלם על כך, כי מותר לנוסע ליטול עמו מזוודה כדי לעשות חסד.

וסיים מו"ר: שמעתי מגיסי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, שכאשר למד בצעירותו בישיבת לומז'ה בפתח תקוה, נסע פעם לביתו שבבני ברק, וקנה כרטיס נסיעה עד לבני ברק. בדרך שקע בלימוד ושכח לרדת בבני ברק, ונסע עד רמת גן, כשהמחיר מפ"ת לר"ג היה גדול יותר. הגר"ח נאלץ לחזור כברת דרך ברגליו, ובהגיעו לבני ברק שאל את מרן החזון איש, האם צריך לשלם על הנסיעה עד לרמת גן. השיב לו מרן זצ"ל: 'כשנוסעים - משלמים'! והסיבה היא משום שנסע על חשבון ההוצאות שהוציאה חברת האוטובוסים.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה