לאישה

מדיח כלים? שטפו עם הידיים!

לבזבז זמן יקר מול הכיור או להשליך את ערימת הכלים למכונה שתעשה עבורך את העבודה? לכאורה אין פה שום דילמה. האומנם? מחקר חדש מצא שיש לפחות יתרון בריאותי אחד גדול למשפחות שאצלן לוקחים סקוטש, מפעילים את הברז ומתחילים לשפשף

אא

מחקר שנערך בשבדיה ופורסם בכתב העת Pediatrics מצא כי לילדים שגרו בבתים שבהם הכלים נשטפו בידיים היה סיכון נמוך באופן משמעותי לפתח אלרגיות, בהשוואה לילדים שגדלו בבתים שבהם השתמשו במדיח כלים.

"אם אתם חשופים לחיידקים, בייחוד בתקופת הילדות, אתם מגרים את מערכת החיסון בכמה דרכים והיא הופכת לעמידה יותר מפני מחלות", אמר עורך המחקר, ד"ר ביל הסלמר, "חשבנו כי שטיפת כלים בידיים היא דבר חשוב, אבל לא ידענו, ולכן שאלנו את השאלה הזו".

חביתה עם גבינה וקצת חיידקים

כדי לקבל תשובה חילקו הסלמר והצוות שלו שאלונים ל-1029 הורים לילדים בגילאי 8-7, במטרה לבדוק התנהגויות שונות. למשל, האם ההורים האכילו את הילדים שלהם במזון שנקנה ישירות מחווה, כמו ביצים, בשר וחלב לא מפוסטר; האם הילדים אכלו מזונות פרוביוטיים, המכילים חיידקים ידידותיים; וגם, האם ההורים שטפו כלים בידיים או בעזרת מדיח כלים.

בשלב השני בדקו הסלמר ושות' האם הילדים סבלו ממצבים אלרגיים, כולל אסתמה, אקזמה וקדחת השחת. הממצאים הראו כי ילדים שגדלו במשקי בית שבהם כלים נשטפו תמיד ביד סבלו מכמחצית מכמות האלרגיות בהשוואה לילדים שגדלו עם מדיח כלים. הקשר הזה אפילו התגבר אם הילדים אכלו מזונות פרוביוטיים או אם המשפחות קנו את המזון ישירות מחוות מקומיות.

רגע, אבל ברוב המקרים לא היו אלו הילדים ששטפו את הכלים, אז איך הם קיבלו את ההגנה החיידקית? ייתכן ששימוש ארוך טווח בצלחות ובסכו"ם שנשטפו ביד אחראי לכך: הם אכלו מצלחות ומסכו"ם שבהם יש יותר חיידקים, ולכן נחשפו ליותר חיידקים.

רגע, עוד לא סיימנו

הממצאים מחזקים את גישת "התיאוריה ההיגיינית", שמניחה כי הילדים הגדלים כיום מפתחים כל כך הרבה מחלות כי הסביבה שבה הם חיים נקייה מדי. עם המוטו ש"קצת לכלוך עושה טוב למערכת החיסון שלך", התיאוריה היא שאם לא תהיה חשיפה לחיידקים בשלב מוקדם בחיים, מערכת החיסון של הילדים לא תהפוך לקשוחה ועמידה כפי שהיא יכולה וצריכה להיות.

אבל רגע לפני שאתם מציעים את מדיח הכלים שלכם לכל המרבה במחיר, תדעו שגם ד"ר הסלמר הודה כי יש צורך במחקר נוסף כדי לראות אם הקשר שנמצא הוא אמיתי. וגם הוא לא אנטי מדיח כלים לגמרי. "יש לו יתרונות חיטוי שאין לשטיפת כלים ביד", הודה השבדי.

הכותבת הנה רופאת הבית של כללית, מומחית ברפואת משפחה ומנהלת בפורום בריאות המשפחה

תגיות:מדיח כליםבריאותשטיפת ידיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה