חדשות בארץ

פיתוח מהפכני יציל חיי טייסים בזמן אמת

מערכת חדשה תזהה כי הטייס השוהה במטוס הקרב חווה את תופעת ה-"ג'י-לוק" בזמן אמת, ותמנע מצבי חירום בזמן הטיסה בהם קיים חשש לחייו של הטייס.

אא

הקסדה החדשנית תספק פתרון לבעיה שמטרידה טייסים ברחבי העולם: מערכת חיישנים רפואית שפותחה בחברת "אלביט" ונמצאת על קסדת הטייס תשתלט על המטוס ותעביר אותו למצב אוטומטי עד להתאוששות של הטייס

"ג'י-לוק" הינה תופעה המתרחשת כשהמטוס נמצא בנסיקה. התאוצה המהירה גורמת לירידת דמו של הטייס מראשו וגורמת לו להתעלפות. המצב מסכן החיים הזה חולף מיד כשהמטוס חוזר למצב טיסה אופקי.

תופעת ה"ג'י-לוק" גרמה לכך שטייסי קרב רבים איבדו את חייהם כשמטוסם צלל לקרקע לאחר שאיבדו את ההכרה. הדבר התרחש גם בחיל האוויר הישראלי, כשהמקרה האחרון היה מותו של אסף רמון ז"ל שנספה בתאונת אימונים דומה לפני כשש שנים.

מערכת חדשה המכונה "קנרי" ופותחה ב"אלביט מערכות" תמנע, בסיעתא דשמיא, את המצב. חיישנים המותקנים בקסדת הטייס ומוצמדים למצחו יבצעו ניטור רפואי במהלכו יבדקו את רמת החמצן, קצב הלב וזרימת הדם לאורך הטיסה. כאשר יזהו החיישנים סימני מצוקה אצל הטייס, ייקח המטוס את השליטה על ההגאים במשך כמה שניות, עד שהטייס יתאושש ויוכל לקחת את המושכות לידיו.

חברת הסטרטאפ "לייף-בים" פיתחה את החיישן, וחברת "אלביט" הובילה את הפיתוח בתמיכת משרד הביטחון שבקרוב יהפוך למבצעי. "קנרי" יכולה להתריע גם מפני ירידה בכמות החמצן בתא הטייס ותתאים בעתיד גם למטוסי נוסעים. בעבר התרסק מטוס שלם בגלל היפוקסיה (ירידת חמצן בדם) של הצוות. במצב זה, הטייס הולך ומאבד את היכולת לשלוט בטיסה והפיתוח ירתיע מפני תופעה כזו.

תגיות:קסדהטייסחירום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה