חנוכה 2024
חנוכה - חינוך מחדש
ימי החנוכה, ימים בהם נעשו ניסים לישראל במלחמתם באומה היוונית, אשר הטילה את אימתה על העולם ובמרוצת סוסיה כבשה שטחים נרחבים
- רועי סמאי
- פורסם כ' חשון התשע"ד
ימי החנוכה, ימים בהם נעשו ניסים לישראל במלחמתם באומה היוונית אשר הטילה את אימתה על העולם ובמרוצת סוסיה כבשה שטחים נרחבים, סיפחה אליה עמים רבים ובישרה על תרבות ישנה חדשה - תרבות יוון אשר התמקדה בפיתוח הגוף והנאות העולם.
בניסיון לשבור את הרוח היהודית של עם ישראל גזרו היוונים גזרות רבות. אחת הגזרות הייתה שכל אישה לפני חתונתה תבעל לטפסר יווני. יהודית ביתו של יוחנן כהן גדול נלקחה גם היא לפני נישואיה לביתו של ההגמון היווני ובמעשה של גבורה עילאית, כשהגיע הזמן המתאים ערפה את ראשו והביאתו לירושלים.
מעשה גבורה נוסף, עשה מתתיהו מבית חשמונאי בהרגו את הקצין היווני שעמד להקריב חזיר על מזבח ה' בבית המקדש. מעשים אלו ועוד עוררו את תחילת המרד הגדול ביוונים, אך רק קובץ מועט של יהודים שנשארו נאמנים לתורת ישראל, החליטו למסור נפשם עבור כל הקדוש והטהור שבעמנו כגון: שמירת השבת, הכשרות, לימוד התורה וטהרת המשפחה. מתוך אמונה בבורא, יצאו להילחם במסירות נפש כנגד האומה החזקה והשולטת.
מלחמה על המשך מורשת ישראל, על ערכי הרוח שהנחילו לנו אבותינו ומלכות רשעה זו רצתה לבטלה. בחסדי ה' הרבים ריחם הבורא עלינו וגברה יד בית חשמונאי על האומה החזקה בעולם וכשהגיעו לבית המקדש מצאוהו מחולל, כל השמנים טמאים, הכדים מנופצים, לבד מפח שמן אחד קטן החתום בחותמת כהן גדול המעיד על טהרתו.
ונעשה נס ושמן האמור להספיק ליום אחד האיר שמונה ימים. אחד הטעמים שנקרא חנוכה בשמו מהשורש ח.נ.ך כלומר חינוך שחנכו מחדש את בית המקדש. נשאלת השאלה- הרי ישנו דין הנקרא ''טומאת הותרה בציבור'' ומשמעותו – באין אמצעים טהורים ובנוסף רוב העם טמא (מטומאת המתים אשר במלחמה) מותר להדליק בשמן טמא ומדוע טרחו וחיפשו וביקשו שיעשה נס והמנורה תאיר לשמונת הימים? יסוד חשוב לימדנו החשמונאים – כאשר חונכים דבר חדש יסודו ושורשו רצוי לעשותו בקדושה וטהרה נקי מכל חשש טומאה, וזאת כיוון שהבניין כולו בנוי על היסודות ואם היסודות חלשים, עתיד הבניין לצאת עקום ואפילו לקרוס ולקבור את יושביו תחתיו.
עניין זה שייך גם בחינוך האדם את ילדיו ואף את עצמו (בתחילתו איזו דרך או הנהגה חדשה). יתבונן האדם אל עצמו בעין בוחנת ויחפש את פח השמן הטהור הטמון בניבכי נשמתו ויאחוז בו ועמו יצעד אט אט. אך חשוב שנקודה זו עמה הוא מתחיל לצעוד במסילה העולה תהיה נקייה מנגיעות.
ואם ידבוק בה במסירות נפש כאותם חשמונאים תאיר לו אותה מצווה לשאר החיים ותרומם אותו אל דרך ישראל. כאשר נדליק את נרות החנוכה אל נשכח את הרעיון המוסרי המסתתר מאחורי נרות אילו, אותו לימוד חשוב שלימדנו אבותינו על חינוך עצמינו. רועי סמאי.
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>