חדשות בארץ

מחדל המאגר הביומטרי: אפשרות סבירה לגניבת זהות

מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על האופן בו נאסף המידע למאגר הביומטרי: 430 אלף טביעות אצבע נלקחו בסורק לא מתאים

אא

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם אתמול (ג) את הדו"ח על תקופת המבחן של המאגר הביומטרי. בדו"ח עולות בעיות באיסוף המידע הביומטרי ובהנפקת התעודות החכמות.

כזכור, בעקבות המחלוקת שהתעוררה אחרי אישור חוק "המאגר הביומטרי" בשנת 2009, הוחלט כי תתקיים תקופת מבחן של שנתיים כדי לבחון בין השאר את נחיצות קיומו של המאגר, את הידע שיש לשמור בו ואת אופן השימוש בו.

משרד מבקר המדינה בדק את הפעולות שעשו רשות האוכלוסין וההגירה והרשות לניהול המאגר הביומטרי בשנה הראשונה של תקופת המבחן, ופרסם אתמול את מסקנותיו.

המאגר הביומטרי. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)המאגר הביומטרי. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

המבקר מצביע על מספר ליקויים מרכזיים במאגר הביומטרי. "במהלך תקופת המבחן הוחלפו סורקי טביעות האצבע, שמלכתחילה היו ספקות לגבי איכות ביצועיהם. למרות זאת נלקחו טביעות אצבע מ-430,000 תושבים בסורק בעייתי זה".

הדו"ח מתייחס גם לאפשרות שאדם בעל "זהות גנובה", ינסה לקבל ''תעודה חכמה''. לפי הדו"ח האפשרות קיימת ומדאיגה, בשל רשימת השאלות מצומצמת שמהווה פירצה לגניבת זהות. "אי בחינת חלופת התשאול שמטרתו לאמת את זהות מבקשי התעודות החכמות כדי למנוע הנפקת תעודה חכמה למתחזים. התשאול בדרך הנוכחית אינו מספק".

המבקר מוסיף ומציין כי כבר ב-14 באפריל 2015 התריע, במכתב ששלח לראש הממשלה ולשר הפנים דאז על כך שהביקורת מצאה ליקויים מהותיים בבחינת נחיצות המאגר הביומטרי.

כי מטרת הדו''ח היא לסייע למחוקקים לקבל החלטה בנושא המאגר הביומטרי: "החוק קבע כי עד ל-28.6.2015 תחליט הכנסת האם תקופת המבחן הסתיימה בהצלחה לגבי המאגר הביומטרי או שנדרש להאריך את תקופת המבחן או לבטל את המאגר הביומטרי. דו''ח מבקר המדינה, יסייע לכל הנוגעים בדבר לקבל החלטה מושכלת בנושא זה".

דו''ח המבקר התפרסם אתמול אחר הצהריים על רקע החלטתו של שר הפנים סילבן שלום להאריך בתשעה חודשים נוספים את תקופת המבחן של המאגר הביומטרי, שעל פי החוק צפויה להסתיים ביום ראשון הקרוב.

תגיות:ביומטרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה