בריאות ותזונה

רגע לפני שאתם רצים לים, כמה דברים שחשוב לדעת

נחילי המדוזות כבר בחופי הארץ. כיצד ניתן להתגונן, ומה תעשו אם כבר נעקצתם?

אא

נחילי המדוזות, העושים את דרכם לחופי ישראל בכל שנה, הם סימן היכר ידוע ומטריד של הקיץ. המדוזה מזהה את המתרחצים כטרף, שולחת את זרועותיה, המכילות אלפי תאי ארס דוקרניים,  לכיוונם של המתרחצים.

אמנם לרוב גורמת פגיעת מדוזה לכווייה קלה בלבד, אך אם שטח הגוף הנגוע הוא רחב, הפגיעה תצריך טיפול רפואי מאסיבי.

מדריך לנצרב:

1. יש לצאת מהמים

2. לשטוף את מקום הצריבה

3. להניח על מקום הצריבה קומפרסים דווקא ממי ים. הסיבה לשימוש במי הים ולא במי ברז היא ריכוז מי המלח של הים, שימנע מארס המדוזה להתפזר על פני השטח הנגוע. לעומת זאת מים רגילים עלולים להרחיב את שטח המגע בין העור לבין תאי הרעל של המדוזה.

4. עם ההגעה הביתה יש להמשיך בקומפרסים בעזרת חומץ ביתי בריכוז חמישה אחוז, למשך 20 דקות לפחות. החומצה החלשה שבחומץ תנטרל ותפרק את ארס המדוזה.

סכנת מדוזות (צילום: חן לאופורד / פלאש 90)סכנת מדוזות (צילום: חן לאופורד / פלאש 90)

5. יש להרחיק מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק, על מנת להוריד את כל הארס. יש להימנע משפשוף של אזור הצריבה כדי לא להחמיר את חדירת הארס.

6. כאשר מקום העקיצה נקי לחלוטין ורק העור מעט אדמומי, אפשר למרוח תכשירי הרגעה המכילים אלוורה או קלנדולה. צמחי המרפא הללו, אם נרכשו כג'ל, מאפשרים ספיגה מהירה ויעילה ובעקבות זאת הקלה וזירוז של ההחלמה. גם תערובת של אבקת סודה לשתייה או טלק עם מי-ים, שימוש בקרח עטוף במגבת יקלו על ההרגשה.

על מנת להתגונן טרם העקיצה, שימו לב אם יש על החוף דגל סגול. דגל סגול, יוזמה חדשה של המצילים, מתריע כי קיים נחיל מדוזות בחוף.

בנוסף, יש למרוח על העור תכשירים עם מסנני קרינה; הם דוחים את ארס המדוזות. יש להיכנס לים רק עם משקפת שחייה, על מנת לאתר את המדוזות ולהימנע ממגע ישיר איתן. מומלץ ללבוש בגדי ים שלמים, המצמצמים את שטח המגע בין העור לארס. 

תגיות:מדוזותבריאותקיץים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה