חדשות מדע וטכנולוגיה

רוצים להתפלסף? דברו עם המחשב

שני מהנדסים של גוגל פיתחו מכונה המנהלת שיחות פילוסופיות על משמעות החיים. איך הם עשו זאת, ולמה ההמצאה הזו עשויה להבטיח לנו שירותי תמיכה טכנית משופרים?

אא

מה דעתכם על הדיאלוג הבא בין אדם ומכונה:

אדם: מהי מטרת הקיום?

מכונה: לגלות מה קורה כשמגיעים לכדור הארץ

אדם: איפה את?

מכונה: אני באמצע שום מקום

אדם: מה המטרה של המוות?

מכונה: החיים

אדם: מה המטרה של אינטליגנציה?

מכונה: לדעת מה זה אינטליגנציה

אדם: מהי מטרת הרגשות?

מכונה: לא יודעת.

נשמע כמו טקסט מסרט מדע בדיוני כזה או אחר? טעות בידיכם. זהו תמלול של שיחה אמיתית שניהל אדם עם מכונה שנבנתה על ידי גוגל. ויש סיבה טובה לכך שהמכונה הפילוסופית מזכירה לכם סרט: היא למדה לשוחח על ידי ניתוח אוסף עצום של סרטים ישנים.

יש לא מעט מכונות שמסוגלות לנהל שיחה סבירה, אבל המכונה הזו היא שונה. החוקרים אוריול ויניאלס וקווק לה מחברת גוגל בנו מערכת שיכולה לנתח שיחות קיימות – במקרה זה, דיאלוגים מסרטים – וללמד את עצמה להגיב לשאלות. "במקום להשתמש בכללים כדי לבנות מנוע לשיחה, השתמשנו בגישה של למידת מכונה", מסביר לה. "נתנו למכונה ללמוד מהנתונים במקום לכתוב לה קוד לכללים".

המערכת הזו משתמשת במה שנקרא 'רשתות נוירונים' רשתות רחבות של מכונות שמחקות את תפקוד הנוירונים במוח האנושי. לקונספט הזה הייתה עדנה בשנים האחרונות: כך אנחנו רואים מחשבים שיכולים לזהות פנים וחפצים בתמונות, לזהות מילים מדוברות בטלפונים, ולתרגם שיחות טלפון משפה אחת לאחרת. המכונה הפילוסופית של גוגל, בהתאם, לומדת ממידע ומשתמשת בו לפעילותה.

את המכונה המשוחחת על משמעות החיים בנו אוריול ולה כהוכחה להצלחת הרעיון שלהם, לאו דווקא כמוצר שימושי. סביר להניח שאין ביקוש רב למחשבים שיענו לך תשובות מתחכמות על נושאימופשטים. היישום המעשי אליו מכוונים הממציאים הוא רובוט שירות משופר: אחרי הצלחת הניסוי בו למדה המכונה לשוחח היטב בזכות מאגר סרטים ישן, אוריול ולה פתחו רובוט שמעניק שירות תמיכה טכנית ללקוחות. כדי להעניק לו את הידע הנחוץ, הוזן אליו מקבץ ענק של שיחות תמיכה טכנית שהוקלטו בעבר. התוצאה: הרובוט הצליח להנחות ביעילות ובבהירות משתמש מבולבל באשר לפתרון הבעיה הטכנית שנוצרה במחשב שלו.

תגיות:מחשבגוגלמשמעות החיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה