מעניין

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על ירושלים ’של פעם’

מהו שמה הנרדף של ירושלים הקדומה, מדוע זכתה לשיא במשלחות החפירה שנשלחות אליה ומה גילו חוקרי האוניברסיטה העברית - על מערכת מקורות המים שלה? סקירה קצרה אל ירושלים 'של פעם'

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

ירושלים הקדומה הלא היא עיר דוד - ירושלים הקדומה הייתה מוגבלת לאזור אחד בלבד שהוא 'עיר דוד' - שם התרחשו אירועים רבים שאנו קוראים עליהם בתנ"ך כגון משיחת שלמה למלך, סיפורם של דוד ובת שבע ועוד. 

מתי נחצבה נקבת השילוח - בעזרת בדיקה רדיומטרית  (תחום העוסק במדידת תכונות שונות של אור וכן מעברי קרינה) הצליחו חוקרי האוניברסיטה העברית להוכיח כי נקבת המים התת קרקעית שבאזור, נחצבה בתקופת כהונתו של המלך חזקיהו. מקור אספקת המים באותם ימים היה מעיין הגיחון, שממוקם מחוץ לעיר, ובזמני מלחמה - נותקו ממנו התושבים כליל, ואילו המשאב יקר המציאות עבר לשליטתו והנאתו של האויב התורן. נקבת השילוח נחצבה במיוחד כדי לפתור את הבעיה הזו.

מנהרות הכותל - נחשפו לראשונה בשנת 1867, על ידי חוקרים בריטיים. 

שיא עולמי של משלחות ארכיאולוגיות - עיר דוד נחשבת לאחד האתרים היותר מבוקשים בעולם, מצד גורמים ארכיאולוגיים. המידע שהתקבל עד כה הודות לחפירות הוא גדול לאין שיעור, ועם זאת - לטענת הארכיאולוגים מדובר בקצהו של יוד, ועוד רב הנסתר על הנגלה. 

ברכת כוהנים על לוחיות כסף - אחד הממצאים היותר מרגשים שנמצאו בחפירות, הוא שתי לוחיות כסף קטנות דמויות מגילה, שעל אחת מהן הייתה חרוטה 'ברכת כוהנים'. במשך שלוש שנים ארוכות חיכו הארכאולוגים עם הממצא ולא פתחו אותו, עד לרגע שבו מצאו את הטכנולוגיה שאפשרה פתיחת המגילות, ללא שום נזק. כיום מוצגות לוחיות הכסף הללו במוזיאון ישראל ומהוות עדות חיה, לאמנות המרהיבה של אותם ימים. 

תגיות:מענייןירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה