חדשות יהדות

סיפור ליום השואה: מנהיג העדה החרדית במכתב מרגש לאיש שהצילו בשואה

ניקולס וינטון הציל 669 ילדים מציפורני הנאצים, בהם גם הילד יצחק טוביה וייס, כיום מנהיג העדה החרדית

  • כ"ח תמוז התשע"ה
אא

הרב יצחק טוביה וייס בן ה-89, מנהיג הזרם החרדי "העדה החרדית", גילה לפני כחצי שנה כי האיש שהצילו ממלחמת העולם השניה, בהיותו בן 12, הוא ניקולס וינטון, יהודי בריטי שיזם את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ'כוסלובקיה.

הרב יצחק טוביה וייס הרב יצחק טוביה וייס

וינטון, שזכה לכינוי "שינדלר הבריטי", הוזמן לפראג על ידי חברו שסייע לפליטים שנמלטו מחבל הסודטים. וינטון ראה את התנאים הקשים במחנה הפליטים והחליט לפעול כדי להעביר את הילדים היהודים למדינות שתסכמנה לקבלם. רוב הילדים נשלחו לבריטניה וחלק לשבדיה. וינטון דאג למאות ילדים למקום מגורים ומימן מכיסו את הסכום הדרוש.

כ-70 שנה לאחר המעשה האלטרואיסטי של וינטון, גילו מקורבי הרב וייס כי רבם היה בין מאות הילדים שניצלו בזכותו. הם אספו מסמכים ועדויות המוכיחים זאת והצליחו לתאם בין השניים פגישה, שלא הספיקה להתקיים: לפני שבועיים וחצי הלך וינטון לעולמו כשהוא בן 106.

הרב ווייס שיגר מכתב בתנחומים והוקרה למשפחתו של וינטון, והגדירו כ"איש שסיכן את חייו כדי להציל חיים, תוך כדי חירוף נפש".

ניקולס וינטון ניקולס וינטון

להלן חלק מתוך המכתב:

"...הוא הצליח להציל את החיים שלי באופן אישי ביחד עם מספר גדול של אנשים אחרים. זכרו הנאצל, אומץ הלב ומסירות הנפש שלו, ימשיכו להיות איתנו לתמיד ובכך תנוחמו.

באותה תקופה חשוכה ורוויית שפיכות דמים, היו אנשים בודדים שאזרו עוז להתגבר על האימה, האיומים והאלימות, כדי לקום ולשמור על האנושיות. אביכם היה באותה אליטה נבחרת, של קומץ אנשים שהייתה להם את האמונה המצפונית והנחושה, להציל מאות ואלפים ממוות בטוח. אני נמלא יראת כבוד מאופיו האצילי.

לא רק שהוא סיכן את הכול כדי להציל חיים, הוא גם לא ציפה לאות הערכה או כבוד. במשך עשרות שנים גם אני לא ידעתי מי היה המציל שלי, בגלל הענווה הבלתי רגילה שלו, עד שהסוד התגלה על ידי אחרים. אני וכל המשפחה שלי, ילדים, נכדים ונינים, אשר זוכים לחיות כעת - לא היינו כאן אם לא בזכות אביכם הגדול. פועלו האדיר לא יישכח ויישאר חקוק באותיות זהב לנצח כאחד ממעשי הגבורה העוצמתיים שנרשמו בהיסטוריה.

זו הזכות שלי להביע את תודתי לנצר ממשפחתו של המציל שלי.

תגיות:ניצולי שואההעדה החרדית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה