בריאות ותזונה

איך אפשר לנצח את הסרטן עם תרופה מזויפת? 7 עובדות על פלסבו

כוחו של הכלום: מחקרים מורים כי טיפולי דמה עשויים לרפא את החולה בדיוק כמו טיפולים אמיתיים, במידה והא מאמין בהם

אא

כוחו של המוח: עכשיו זה מוכח מחקרית. מטופל המאמין שהטיפול הרפואי שקיבל יסייע לו – יבריא, גם אם הטיפול הוא דמה בלבד. קיימת השפעה עצומה לציפיות החולה ואמונותיו, גם החיוביות וגם השליליות, על מהלך המחלה. 7 עובדות על פלסבו.

1. הפלסבו הינו כינוי לפעולה רפואית כלשהי, שאינה כוללת את המרכיב הפעיל. הפלסבו יכול להיות ניתוח, מראה של מזרק, המילים שהרופא אומר לחולה או משמעות המחלה עבור החולה. ההקלה שהחולה חווה אינה רק פרי דמיונו של המטופל, אלא נגרמת משינויים אמיתיים במוח שאפשר לראות בעזרת טכנולוגיות מודרניות.

לדברי דוקטור מוסלי, מנתח שהשתתף בניתוחי פלסבו ובמחקר אודותיהם, כל הדברים שמסביב לטיפול הרפואי יכולים לעורר את כוחות הריפוי של המטופל. מראה הרופא בחלוק לבן בוהק, המכשירים הרפואיים שהוא משתמש בהם, הטקס של הבדיקה הרפואית, המילים שהרופא משתמש, כל המעטפת הזאת, מתקשרת אצל החולה לציפייה להחלמה או להקלה קרובה בסימפטומים של המחלה.

2. פירוש המילה פלסבו הוא ״לרצות״ (To Please) . בשל היקשרותה לתרמית והונאה, תופעת הפלסבו עוררה תמיד תחושה של חוסר נוחות.

3. בעבר השתמשו בפלסבו בעיקר בתעשיית התרופות כדי לבדוק האם תרופה מסוימת היא אכן יעילה. תרופה שההשפעה שלה על נבדקים לא פעלה טוב יותר מפלסבו, לא אושרה לשימוש.

4. סיפורים מסקרנים על תופעת הפלסבו המשיכו לצוץ מידי פעם בספרות הרפואית, וליוו כמו צל את הרפואה המודרנית. אחד הידועים שבהם התפרסם ב-1957 בג׳ורנל הרפואי Projective Techniques תחת השם: ״משתנים פסיכולוגיים במחלת הסרטן״, והוא מדגים את ההשפעה העצומה שיש לציפיות ולאמונות של החולה, גם החיוביות וגם השליליות, על מהלך המחלה.

לודגמה, אדם בשם מר רייט היה חולה בסרטן של בלוטות הלימפה, בשלב סופני. היו לו גידולים בגודל של תפוז בחזה, בבטן ובריאות ונראה היה שימיו ספורים. יום אחד הוא קרא על תרופה חדשה, קרביוזן, שמפתחים בדיוק לסוג הסרטן שממנו סבל. הוא ביקש מהרופא שלו, ד״ר פיליפ ווסט, לנסות את התרופה החדשה. אבל הרופא סרב לבקשה כי התרופה עדיין לא קיבלה אישור קליני. החולה המשיך להתחנן וכאשר הרופא חשב שהחולה לא יחיה לאחר סוף השבוע, הוא הסכים לתת לו את התרופה. כאשר הרופא חזר למחלקה בתחילת השבוע שלאחריו, הוא ראה לתדהמתו את החולה מטייל במחלקה ומשוחח בעליצות עם הצוות הרפואי. ״הגידולים שלו הצטמקו כמו כדורי שלג בשמש״, אמר הרופא. לאחר שבוע שוחרר מר רייט מבית החולים כשגופו נקי מגידולים.

5. אחד החוקרים הבולטים בימינו שחוקר את תופעת הפלסבו הוא הנוירולוג פרופסור בנדיטי פבריציו, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טורינו, איטליה. פבריציו מסכים לטענה שהפלסבו משתמש במעטפת שמסביב לטיפול הרפואי כדי לעורר את כוחות הריפוי של הגוף. פבריציו גם מביא הוכחות של מחקרים על כך שהפלסבו יכול, כמו תרופה ממשית, להפעיל או לשתק קשרים עצביים במוח, לשנות הפרשה של הורמונים, או את רמת הפעילות במוח.

6. לדברי פרופסור אבינעם רכס, נוירולוג בבית החולים הדסה, אפקט הפלסבו חזק הרבה יותר במחלות שבהן המרכיב הפסיכוסומטי ניכר. במחלות כמו אולקוס, מעי רגיז, מיגרנות, חרדות ודיכאון, לפלסבו יש השפעה הרבה יותר גדולה מאשר במחלות ממאירות או במחלות ניווניות של מערכת העצבים.

7. ההסכמה הגורפת בין כל החוקרים היא שלא הצליחו למצוא תכונות אישיות מיוחדות לאנשים המושפעים מאפקט הפלסבו. "למסקנה זו שנשמעת אולי מעט שלילית יש גם צד חיובי. זה גם אומר שהשפעת טיפול פלסבו תלויה בעיקר בנסיבות ובסביבה ושבעצם לכולנו יש את הפוטנציאל להגיב טוב לטיפול מהסוג הזה", אומר ד״ר ברודי מאוניברסיטת טקסס.

תגיות:בריאותסרטןפלצבו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה