מעניין

הולנד: מסר מאלף מתקופת השואה התגלה על דלת בית ישן

הולנד: קבלן אמריקני שהתבקש לעקור דלת אמבטיה ישנה ממקומה, הופתע לגלות כי דבר מה חרוט על גביה. תרגום קצר העלה נתונים מדהימים, שגרמו ל'יד ושם' ליצור קשר עם הקבלן. מדוע? קראו בכתבה שלפניכם

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

דלת העץ המקורית ועליה חרוט המסרדלת העץ המקורית ועליה חרוט המסר

2015: את הממצא החשוב הזה גילה קבלן אמריקני בשם ג'ייל קפיטיין, על דלת דירה ישנה באחד מכפרי הולנד. על הדלת נחרט באותיות הולנדיות, המסר הבא: "חפשו על הגג את חפציי הפרטיים האחרונים, ונסו למצוא בני משפחה שלנו אחרי המלחמה, כדי להעביר להם את החפצים. הו אלוקי ישראל, רחם נא על אחיך הענווים. על החתום: לוי סג'ט, יליד 1.8.1881, בניג'מגן ואשתו, אסתר זילברשטיין, ילידת סטטטין 28.7.1889".

עוד נחרט על דלת העץ התאריך 23.4.1942, מה שמאשש את הממצא וקושר אותו בקשר ישיר, לתקופת השואה. "זו הייתה הפתעה גמורה", כך התבטא הקבלן הניו יורקי שגילה את הממצא. מסתבר שקפיטיין ביצע עבודות שיפוץ באחת מדירות הכפר, וגילה את המסר על גב דלת עץ ישנה, אותה ביקש להחליף. "זה מאוד עצוב לגלות סיפור כזה באיחור של 73 שנה", אמר קפיטיין והוסיף כי מאמציו לאתר את קרוביהם של בני הזוג עלו, לצערו, בתוהו. 

כעת מוחזקת הדלת ברשותו של קפיטיין, אולם זה מכבר יצרו עמו קשר אוצרי מוזיאון 'יד ושם' בהולנד, בבקשה לאמת את הממצא ולהגיע למשא ומתן כלשהו, במטרה להעביר את הדלת 'יקרת המציאות' לרשות המוזיאון. "זוהי עדות לגורלם של יהודי הולנד בתקופת השואה, ונשמח לקבל את הדלת לרשותנו, במידה ומר קפיטיין ירצה לתרום אותה", כך אמר אחד האוצרים במוזיאון ההולנדי. 

תגיות:מעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה