מצוות

הכרזה על אמונה: 10 עובדות על מצוות הקידוש

כאשר האדם מקדש על היין בליל שבת, הוא מעיד קבל עם ועולם שהוא מאמין שיש בורא לעולם, ששום פרט לא נברא מעצמו, ואין מקריות בעולם

  • ז' אב התשע"ה
אא

1. בעשרת הדיברות מופיע הציווי על שמירת השבת במילים: "זכור את יום השבת לקדשו". חכמים הסבירו: "זכרהו על היין בכניסתו". "בכניסתו" - בליל שבת.

2. הקידוש הוא עדות על בריאת העולם. העדות מתבצעת על ידי ציטוט הפסוקים: "ויכולו השמים והארץ וכל צבאם. ויכל אלוקים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה, וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה. ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו, כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות".

3. כאשר האדם ניצב ליד בני ביתו ומקדש על היין בליל שבת, הוא מעיד קבל עם ועולם שהוא מאמין שיש בורא לעולם, ששום פרט לא נברא מעצמו, ואין מקריות בעולם, אלא הכל כלול במעשיו של ה', עושה מעשה בראשית.

4. הזכרת בריאת העולם היא דווקא ביום השבת, כיוון שביום זה נח ה' ממלאכתו.

(צילום: Mendy Hechtman / פלאש 90)(צילום: Mendy Hechtman / פלאש 90)

5. טעם נוסף לזכירת יום השבת נזכר בנוסח הקידוש במילים: "זכר ליציאת מצרים". השבת מנציחה את סיפור יציאת מצרים, היציאה מעבדות לחירות.

6. הקידוש הוא הסמל לאמונה במציאותו של הבורא. העורך את הקידוש מכריז שהוא מאמין בעיקריה של היהדות, וכי הוא משייך את עצמו לעם מקדשי שביעי, עם שהתייחד לו תפקיד של נושא בשורת האמונה בעולם.

7. אסור לאכול ולשתות לפני עריכת הקידוש. איסור זה חל מעת שאדם קיבל על עצמו את קדושת השבת, ולא יאוחר מכמה דקות לפני השקיעה.

8. נוהגים לכסות את החלות המיועדות ללחם משנה בזמן הקידוש. הטעם למנהג זה הוא "שלא יראה הפת את בושתו", כלומר, את העובדה שאין מקדשים עליו אלא על היין, אף כי הפת קודמת ליין בחשיבותה.

9. חכמינו הנהיגו לערוך קידוש גם בבוקר. גם בקידוש זה מברכים על כוס יין: "בורא פרי הגפן". פותחים תחילה בפסוקים על נתינת השבת לישראל ('ושמרו'), ויש מוסיפים פסוקים על מצות זכירת השבת. קידוש זה נקרא בשם "קידושא רבה" (גדול).

10. יש נוהגים לערוך את הקידוש בעמידה, ויש נוהגים לעורכו בישיבה.

הרב עמנואל מזרחי בהרצאה על הסגולות הטמונות במצוות הקידוש:

 

תגיות:קידושמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה