מנוחה פוקס

איך לנהוג עם ילד שכל משפט שני שלו מתחיל ב"בא לי"?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: מפצחים את סוד ה"בא לי"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדנו, בן הארבע, הוא ילד נוח וטוב. על פי רוב אין איתו בעיות התנהגות או חוצפה, ובכל זאת דבר אחד ממש מפריע לנו: הוא מדבר כל הזמן ב"בא לי".

הוא רק מתעורר בבוקר, וכבר קורא: "אמא, היום בא לי לחם עם שוקולד!" אחר כך הוא ממשיך ואומר: "לא בא לי ללכת לגן היום", ואחר כך: "בא לי שאת תלבישי אותי".

ניסינו להסביר לו שזה לא יפה לומר כל הזמן: "בא לי". זה נשמע כמו חוצפה, במיוחד כשהוא אומר, "לא בא לי!" אבל הוא ממשיך ולא יכול להפסיק עם זה.

האם זו באמת חוצפה? למה זה מפריע לנו? איך נוכל להפסיק עם זה?

 

מנוחה פוקס משיבה:

צמד המילים: "בא לי" נולד בתקופה האחרונה. עד לפני עשר שנים עדיין לא שמענו את הביטוי הזה. הוא בעצם נוצר מתוך השפע הגדול שילדינו שרויים בו, מתוך הראייה של הילדים שהכל מגיע להם, ומתוך ההסתכלות שלנו ההורים הסבורים שצריכים לפצות את הילד ולהרעיף עליו אין סוף.

"בא לי" בצירוף אחר זה: "מתחשק לי!" אז למה בכל זאת זה כל כך מרגיז את ההורים?

"מתחשק לי" אומר שהייתי רוצה את הדבר, אך אם לא מתאפשר - לא נורא. ה"מתחשק לי" ממש לא צריך להפריע לנו כהורים. להפך, אנו רוצים לעודד את הילדים לומר ולהתבטא כפי שהם חושבים, וילד שיאמר לנו שמתחשק לו דבר מה, דווקא מראה על כך שהוא פתוח, משתף ומספר וזה נפלא.

למה ה"בא לי" לא נשמע כל כך נפלא?

כי על פי רוב ל"בא לי" הזה מצורף צליל מעצבן של: "לי מתחשק ואתם חייבים לתת לי!" – כלומר דרישה, חוסר התפשרות, חוצפה, כפייה. הדבר הזה מפחיד הורים, גורם להם להירתע, גורם להם לכעוס על הילד, להתרגז עליו ואפילו לצעוק כנגדו: "אולי לך בא, אבל לי לא בא לתת לך!"

פעם היה ילד מבקש בעזרת המילה: "בבקשה!" היום הוא נאחז בצמד המילים: "בא לי!" ולנו, ההורים, ממש לא בא לתת לו.

מה לעשות?

1. היזהרו לבל תשתמשו אתם בעצמכם בצמד המילים: "בא לי". ילדים לפעמים מדביקים גם אותנו, ההורים. אם גם אתם משתמשים באותן מילים – אל תתפלאו שהוא ממשיך.

2. אל תרגישו שהמילים האלו מכוונות נגדכם. זה נכון שכאשר הילד זורק אותן זה נשמע כמו משהו שיש בו דרישה, אולי גם טרוניה, אולי אף התרסה נגדכם, אבל באמת זו צורת התבטאות שהילד שומע מחברים ומעביר הלאה. האם זו באמת תהיה התרסה? זה תלוי בכם, עד כמה אתם שואבים את המילים אל תוך לבכם.

3. אל תפחדו מהמילים הללו. הילד משתמש בהן כי הן מורגלות על לשונו, הוא לא מתכוון לשום דבר יותר מאשר "מתחשק לי לרגע". שימו לב, שאם אינכם מתייחסים – הוא לפעמים ממשיך לעסוק בשלו ודי. אל תעשו עניין מהמילים האלו. הורים רבים לא פוסקים להתייחס לילד כשטוען כנגדם: "בא לי גלידה! בא לי ללכת אתך! לא בא לי לאסוף את המשחקים מהרצפה!" – ההורה הזועם מתייחס למילים ואומר: "אז מה אם בא לך? עכשיו לא מקבלים גלידה!" או: "עכשיו לא הולכים עם אבא!" או: "אין דבר כזה לא בא לי, עכשיו אסוף את המשחקים ודי!"

במקום זה תנו למילים לעבור לידכם מבלי להתייחס אליהן, פעמים רבות הן פשוט ייעלמו.

אבל אל תוותרו על מה שביקשתם לעשות.

4. בשעה טובה ונינוחה דברו עם הילד על המילים האלו, הסבירו לו שזו לא צורת דיבור נכונה, שאלו אותו אם שמע אתכם מדברים כך, אמרו לו שלא נעים לכם לשמוע אותו צווח, מכריח, מצווה, כשידיו על מתניו ופיו מלא וגדוש ב"בא לי". לעומת זאת, למדו אותו לשוחח על מה שמתחשק לו. למדו אותו לבדוק בעצמו מתי סתם בא לו, כלשונו, שזה לא דבר שצריך בכלל לעניין אתכם, ההורים, לבין מה שהוא צריך או רוצה באמת, שאז כדאי שיעניין אתכם ברוח טובה ובמילים ברורות ונעימות.

5. בתקופת השפע של ימינו המוצרים זולים ונגישים ובעצם לילד יש הכל גם בלי שהוא מבקש. לא פלא שהוא סבור שהכל מגיע לו, שהכל שלו. כדאי להנהיג בבית חוקים קבועים שאומרים: אין מקבלים יותר משני דברי מתיקה ביום גם אם מאוד רוצים, לא יוצאים מהבית לפני השעה ארבע, לא קמים מהמיטה אחר שהולכים לישון וכך הלאה. כך גם אם ילד אומר: "בא לי שוקולד!" הוא כבר יודע מראש את התשובה, ואם תעמדו על שלכם הוא גם לא ינסה שוב.

6. אחת הסיבות שאינכם מעוניינים לשמוע את צמד המילים הזה היא מכיוון שזה נשמע לכם כסלנג עלוב, וכמו שלא תאהבו לשמוע ילד שאומר מילים סלנגיות וזולות אחרות, כך גם את המילים הללו אינכם אוהבים. הדבר גורם לכם לפעמים לכעוס על הילד ולהוכיחו, דאגו שהשפה בביתכם תהיה יפה ונכונה, אל תשתמשו גם אתם במילים זולות וככל שתשמשו כקונטרה לדיבורו של הילד כך ישכח הוא משפתו הזולה וישאב אל חיקו את שפתכם המשובחת.

7. ה"בא לי" מראה שילדכם יודע לדאוג לעצמו. האם הוא יודע גם לדאוג לאחרים? לאחים? להורים? לחברים? – חזקו אותו בדבר זה וגם ה"בא לי" ייחלש ויפוג.

כלל ברזל

כדי להעלים התנהגות לא חייבים לדבר עליה ולהוכיח את הילד שוב ושוב. על פי רוב דווקא כשלא מתייחסים אליה היא נעלמת מעצמה. 

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה