מחלות חורף ומערכת החיסון

עונת החורף מביאה עמה ריח נפלא של גשם, אך גם שלל מחלות, עיטושים ושיעולים. מה עושים אם חולים? אילו מזונות מומלץ לצרוך? קבלו מדריך לחיזוק מערכת החיסון בחורף

אא
בואו נצא רגע למסע אל ממלכה דמיונית ורחוקה. החיילים בממלכה קיבלו הוראה לשמור על גבולות הממלכה, ולמנוע חדירה של גורמים עוינים הרוצים להסתנן לתוך שטחה.
החיילים החרוצים אכן עושים את תפקידם בצורה הטובה ביותר: הם שומרים, מסיירים ואף מצליחים מעת לעת לתפוס גורמים שונים המנסים להסב נזק. עם זאת, ישנה בעיה אחת מרכזית, שפוגעת בתפקוד החיילים הנאמנים: שחיקה. המלכה אמנם נותנת לחייליה משכורת מכובדת, אך החיילים לא תמיד מקבלים אספקה של מזון איכותי, ולא תמיד יכולים לנוח ולהירגע. כך, בהדרגה, מתחיל תהליכי שחיקה בקרב החיילים – תהליך שמוביל לחדירת מסתננים לעבר הממלכה.
באנלוגיה פשוטה, הממלכה הקסומה הזו היא, למעשה, גופנו-מבצרנו. החיילים החרוצים הם תאי הדם הלבנים (שמהווים חלק מרכזי ממערכת החיסון שלנו), ואילו הפולשים לממלכה, הם הווירוסים ששואפים לחדור לגופנו.
כשם שבממלכה מתוקנת ישקיעו בשיפור הציוד הניתן לחיילים, ובשיפור התנאים הבסיסים שלהם, כך גם אנו צריכים לטפל בגופנו ולדאוג לו, על מנת למנוע חדירה של מזהמים שונים.
פעמים רבות אנחנו שוכחים לחזק את גופנו ומתרכזים בטיפול בוירוסים שכבר חדרו. בכך, למעשה, אנו מטפלים בסימפטומים ולא בבעיה האמיתית - החלשות המערכת החיסונית.
הרפואה המשלימה מאמינה בחיזוק המערכת החיסונית, כפתרון מונע לכל המחלות. כשהגוף מתוחזק נכון, יש לו סיכויים גבוהים להתמודד מול כל הגורמים העוינים העשויים לפגוע בה.
מוגשים לכם מספר טיפים לחיזוק הממלכה האישית שלכם כנגד מחלות החורף העיקריות:
בזמן מחלה: 
קבלו אבחנה מהרופא
גשו לקבלת אבחון רפואי, על מנת לבדוק את הסיבה לחום ולתסמיניו.
חום גבוה, נזלת, התעטשות, צמרמורות ושאר תסמיני השפעת, יכולים אמנם להיגרם רק מהתקררות קלה או משפעת, אך גם מסיבות רציניות יותר, כמו חיידק בגרון (סטרפטוקוקוס), או מחלות אחרות.
אם האבחנה הינה התקררות או שפעת, ואין צורך בנטילת אנטיביוטיקה, נסו את ההמלצות הטבעיות שיפורטו בהמשך לפני השימוש בתרופות מורידות חום, שלא תמיד מטפלות בשורש הבעיה אלא בסימפטום.
בנוגע לאוכלוסיות בסיכון גבוה, כמו קשישים, חולים ותינוקות, מומלץ להיות עם היד על הדופק, ובמקרה של עליית חום גבוהה יש לקחת מייד את התרופות להורדת חום ולא להמתין עד לסיום הטיפול הטבעי.
שכחו ממזון קשה לעיכול וחסר ערך תזונתי
בטבע, כאשר חיה פצועה או חולה, היא מפסיקה לאכול. בהפסקת האכילה יש היגיון רב: הגוף זקוק לאנרגיה רבה על מנת להתמודד עם הווירוס שחדר. אותה אנרגיה מנוצלת לצורך העלאת חום הגוף, המאפשר את חיסול הווירוסים, וכן לצורך ייצור מוגבר של תאי דם לבנים. אכילה רבה מידי גוזלת מהגוף אנרגיה חשובה, שמתבזבזת בשל תהליכי העיכול שנחשבים כגזלני אנרגיה.
לכן, בזמן מחלה, מומלץ לצרוך מעט אוכל, ובעיקר אוכל קל לעיכול ובעל סגולות רפואיות: מרק ירקות צח, מיצי פירות וירקות מדוללים ומעט אורז.
הקפידו לשתות מספיק
לנוזלים ישנה חשיבות רבה הן בבריאות והן בחולי.
הנוזל החשוב והמומלץ ביותר הוא מים, אשר עוזרים לגוף בפינוי רעלים אל מחוץ לגוף.
מלבד מים, ניתן לשלב חליטות צמחי מרפא, וכן מיצים טבעיים (לא מפירות הדר).
הצמחים המומלצים לחליטה הם: לואיזה, לימון, מליסה, אכינצאה, אסטרגלוס, סמבוק שחור וטימין.
חשוב לציין, שאין להגזים עם שתייה מרובה מידי, בעיקר בחורף, שכן הדבר עלול להזיק לכליות. בנוסף, יש לקחת בחשבון שפירות, ירקות ומרקים, כבר מכילים לא מעט נוזלים, והם נחשבים כחלק מצריכת הנוזלים היומית. הדבר נכון, כפי שכבר ציינו, בעיקר בשעה שהגוף כבר חלש וחולה, שאז הוא צריך לנתב את כל האנרגיות שלו לריפוי ולא לעיכול מיותר או לשתייה מוגזמת.
הימנעו ממזונות יוצרי ליחה
מזונות יוצרי ליחה יכולים גם הם להכביד על הגוף, שגם כך נמצא בתהליך של הפרשת רעלים על מנת להבריא. המזונות העיקרים שיוצרים ליחה הם: בננות, מוצרי חלב, קמח לבן, סוכר לבן, פחמימות פשוטות וחסרות ערך תזונתי (כגון פסטות ובורקסים), בוטנים, אגוזים, פירות הדר (לכן, לא מומלץ לשלב אותם בזמן מחלה, למרות שהם מכילים וויטמין C), מזון מעובד ומזון מטוגן.
מזונות אלו לא מומלץ לצרוך בעת מחלה.
השתמשו בתרופות סבתא
* לטיפול בהצטננות – שתו מים חמים עם לימון, דבש וקינמון.
* להפגת כאבי גרון - גרגרו מים עם מלח.
* לחיזוק מערכת החיסון ולטיפול נוגד וירוסים - צירכו ג´ינג´ר בשילוב כוס מים חמים, עם דבש וקוביות בצל.
מנוחה
קחו ספר טוב, כבו את הטלפון וכנסו למיטה מחוממת. המנוחה תאפשר לגופכם להחלים במהירות ובקלות.
הגוף זקוק למנוחה, על מנת לתעל את כל האנרגיות שלכם לצורך ריפוי. חוסר מנוחה יגזול מהגוף אנרגיה הכרחית לריפוי, ועל כן יגרום להחלמה איטית וארוכה יותר.
בנוסף, חוסר מנוחה יכול להוביל להתפתחות מחלה רצינית יותר. כך, למשל, התקררות לא מטופלת עשויה להוביל לדלקת ריאות.
שלבו תוספי מזון וצמחי מרפא
ישנם מספר תוספי מזון וצמחי מרפא, שיכולים לסייע לריפוי ולהחלמה מהירה. מומלץ לבחור את התוספים והמינון לאחר יעוץ מקצועי.
תוספי המזון וצמחי המרפא עיקרים לטיפול במחלות החורף הם: מולטי וויטמין, אבץ, וויטמין C, פרוביוטיק, פטריות כוח, אכינצאה, אסטרגלוס, סמבוק שחור, טימוס וולגריס, אונה דה גטו, פרופוליס, הידרסטיס וליקוריץ.
שלבו שמנים אתריים
השימוש בשמנים אתרים לטיפול במחלות חום ובמניעתם, הוא טיפול אידיאלי ומוצלח לכל בני הבית.
השמנים האתריים הם, למעשה, החומרים הנדיפים של הצמחים, והם מכילים בתוכם סגולות רפואיות הנקבעות על פי סוג הצמח והחלק שממנו הפיקו את השמן.
ניתן להשתמש בשמנים באמצעות מבער, או על ידי תערובת מוכנה מראש למריחה על בית החזה והגב.
השמנים המומלצים הם: אקליפטוס, הדס לבונה, עץ התה, קמומיל, לבנדר, לימון ואורגנו.
ניתן לטפטף 2-3 טיפות מהשמן הנבחר בפינות הבית ובפינות מיטת השינה, ובכך לסייע להחלמה מהירה ולמנוע הדבקה של בני הבית.
שגרה נכונה מונעת מחלות:
לא חייבים לעבור את החורף עם שפעת או צינון. ניתן, ואף מומלץ, לסגל אורח חיים בריא, שיתרום למניעת תחלואה. לפניכם טיפים חשובים לשמירה על הגוף בימי השגרה של החורף:
הקפידו לצרוך את המזונות הטובים ביותר לחיזוק המערכת החיסונית
לתזונה בריאה במהלך שגרת החיים ישנה חשיבות רבה בשמירה על מערכת חיסון חזקה ובריאה.
מזונות כמו סוכרים, קפאין, אלכוהול, שתייה ממותקת, פחמימות פשוטות, צריכה עודפת של מוצרים מן החי (חלב, גבינות, בשר וביצים), עשויים להחליש את מערכת החיסון.
לעומתם, תזונה עשירה בוויטמינים ובמינרלים, המצויים באגוזים שונים, שקדים, פירות העונה, ירקות בצבעים מגוונים, דגנים מלאים וקטניות, תגרום לגופכם להיות עמיד יותר מפני מחלות החורף השונות.
מומלץ לגוון בסוגי המזונות שאתם אוכלים, על מנת לקבל את כל מרכיבי המזון החיוניים.
שלבו בעיקר את מזונות העל לחיזוק מערכת החיסון: מרק עוף צח (אלפי מחקרים שנעשו על מרק העוף הוכיחו שהסבתות שלנו לא טעו), גרעיני דלעת (בשל תכולת האבץ החיוני לזירוז תהליכי החלמה), אגוזי ברזיל (בשל תכולת הסלניום המשמש כנוגד חמצון רב עוצמה), פלפל וברוקולי (מכילים ויטמין C, המסייע לחיזוק מערכת החיסון), גזר ובטטה (מכיל בטא קרוטן, המהווה מרכיב תזונתי חשוב לבריאות הגוף), שום ובצל (המכילים חומרים נוגדי חמצון וקוטלי ווירוסים), תפוח (מכיל גם וויטמין C וגם פקטין-סיב, התורם לניקוי פסולת ורעלים), ועלים ירוקים (המכילים כלורופיל).
בנוסף, שלבו תבלינים מחממים (במידה ואתם סובלים מלחץ דם גבוה שלבו זאת במתינות): קינמון, רוזמרין וג´ינג´ר. תבלינים נוגדי דלקת ונוגדי חיידקים ומזהמים: אורגנו, כורכום, זעתר וכמון.
טפלו בלחץ ובדיכאון
הרפואה המשלימה רואה קשר ישיר וחשוב בין גוף ונפש. מחלות רבות הן תוצר של אירועים שהשפיעו על האיזון הנפשי שלנו.
לחץ וסטרס הם מקור לבעיות רפואיות רבות: לחץ דם גבוה, סוכרת, בעיות עיכול, דיכאון ועוד.
לחץ כרוני גורם להחלשות מערכת החיסון ולחדירות יתר של מזהמים ווירוסים לגופנו.
טיפול בסטרס ובלחץ, ראשית, באמצעות חיזוק האמונה הפשוטה והבטחון בבורא עולם, וכן באמצעות חשיבה חיובית ודמיון מודרך, טיפולי מגע (שתורמים גם להפגת הסטרס וגם לפינוי פסולת ורעלים), שמנים אתריים וצמחי מרפא, עשויים לתרום את חלקם לחיזוק מערכת החיסון ולמניעת מחלות החורף.
הקפידו על סביבה מאווררת ולבוש חם
סביבה מאווררת תעזור לכם להימנע מהידבקות בווירוסים שונים. אף אם הדלקתם חימום, תמיד יש לשמור על מספר פתחי אוורור.
בנוסף, יש להקפיד על לבוש טוב וחם (לא להתעצל לקחת את המעיל לכל מקום), וכן על היגיינה אישית, הכוללת רחיצת ידיים וניקיון בסיסי.
* * *
בתפילה שנזכה לעבור את החורף בבריאות איתנה ובשמחה.

 

תגיות:מחלות חורףבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה