כתבות מגזין

אם קניתם תפילין בשנתיים האחרונות, הכתבה הזו אמורה להדאיג אתכם

תופעת זיוף רצועות התפילין צוברת תאוצה. תחת לוגו המזכיר את זה של יצרן כשר, היצרנים המזייפים משלבים בין פלסטיק לעור - ומוכרים במחיר מלא תפילין פסולות מדאורייתא. אז מה עושים? "אם נצליח לעורר אפילו יהודי אחד לשאול את השאלות הנכונות לפני שהוא קונה תפילין - יהא זה שכרנו"

אא

זה חודשים ארוכים שרבנים בתחום הסת"ם מתריעים מפני תופעת זיוף רצועות תפילין, תופעה ידועה לשמצה שהולכת ותופשת תאוצה. החשש הוא שישנו מפעל גדול המייצר ואף משווק רצועות, ובהן כשלים הלכתיים מדרגה ראשונה. "ישנן כמה בעיות שבהן נתקל מי שמבקש לקנות רצועות עור הלכתיות, מסביר סופר הסת"ם עמנואל פרידמן מקריית שמונה (37), שנכווה לאחרונה מרצועות מזויפות שרכש, ככל הנראה, אצל אותו יצרן מפוקפק. "הראשונה שבהן נעוצה בסוג העור שבו משתמשים היצרנים. העור העליון הוא החלק המהודר, שבו משתמשים רוב היצרנים שקיבלו הכשר טוב, ואילו העור התחתון - שנקרא שפלט, הוא החלק הפחות איכותי".

בין שני סוגי העורות קיימים הבדלים תהומיים מבחינת עלויות: בעוד שסט רצועות העשוי שפלט יעלה כ-35 ש"ח, סט דומה העשוי עור מהודר יעלה בין 150 ל-180 ש"ח, ולא בכדי. "הבדלי המחירים מוצדקים לחלוטין, שכן ככל שהעור חיצוני יותר - כך הוא יותר חזק ועמיד בפני פגעי הזמן. עור פנימי ובשרני יותר, נוטה להתבלות ולהיקרע באופן מהיר יותר, מה שגורם לפסילת התפילין", מדגיש פרידמן. 

אז איך מתגבר הראש היהודי על הבלאי? פשוט מאוד: יוצר שתי שכבות עור, ופלסטיק סינטטי מעורב עם גומי. החלק העליון - פלסטיק, החלק התחתון - עור. ערבוב שכזה אסור מדאורייתא לכל הדעות, אבל זה עוד לא הסוף: "האבסורד הוא שאדם שקונה תפילין כאלה, משלם על סוג א' ומקבל סוג ד'. 

"השוק הזה מוצף בזיופים ומי שבכוונתו לרכוש תפילין - צריך להיזהר מאוד ולפקוח שבע עיניים כדי לא ליפול בפח, כמו שאני נפלתי", הוא אומר. על השאלה איך יכול להיות שאדם מקצועי עם יכולת אבחנה מדויקת נופל בפח, עונה פרידמן כי זו בדיוק הבעיה, או 'ההונאה שבתוך ההונאה', אם תרצו. "אותו מפעל הוא מאוד מתוחכם, ויודע איך 'לעבוד' על אנשים בעיניים. הוא לקח שם של יצרן אחר שקיבל הכשר טוב - ופשוט ייצר לוגו שמזכיר את הלוגו של אותו יצרן. מה גם שהמוצר המוגמר נראה מדויק להפליא, כך שמאוד קשה להבחין בין האמיתי למזויף".

רק לאחר שחבר הסב את תשומת לבו לכך שהלוגו של הרצועות שרכש (וגם מכר את חלקן), אינו תואם ללוגו של היצרן הכשר - עמד פרידמן על גודל טעותו. 

אז מה עשית? 

"מכיוון שכבר הספקתי למכור כמה סטים של רצועות מזויפות כאלה, השתדלתי להתקשר לכל מי שאני מכיר כדי ליידע אותו על כך, אבל לאחר מעשה - בדרך כלל אין הרבה מה לעשות. החוכמה היא לגשת למקור מוסמך ולשאול את השאלות הנכונות. אני ממליץ על רב ירא שמיים שהוא גם בר סמכא בתחום. כזה שיידע להגיד לך מאיפה הרצועות מגיעות והאם הן כשרות או לא. ההכשרים המוסמכים יותר הם של העדה החרדית, הרב לנדא וכדומה". אחרי המקרה, הלך פרידמן ליצרן ירא שמיים שמחזיק ברשותו משגיח צמוד, ורכש אצלו את הרצועות החליפיות. 

במהלך השיחה מספר לי פרידמן על מקרה שהתרחש ממש אתמול, אל מול עיניו. "נכנסתי לבית כנסת וראיתי אדם מבוגר שמתעסק עם התפילין שלו במשך זמן רב. כששאלתי אותו למעשיו, אמר שהרצועה של התפילין התפצלה לשתיים והוא מנסה לסדר אותה. מי שמוכר לאדם מבוגר תפילין עם רצועות כאלה זו רמאות לשמה, שצריך לתת עליה את הדין. אם אדם מסוגל לבצע הונאה שכזו - מי אמר שאת עיבוד הרצועה הוא עשה לשמה, כמצווה? אותו רמאי הוא כמו מוהל שמסתובב עם סכין מזוהמת ומל איתה את כל התינוקות שנקרים על דרכו".

אם הדברים חמורים כפי שאתה מתאר אותם, מדוע לא קם גוף שירכז את הנושא תחת ידיו וישים קץ לכל ההונאות הללו?

(מחייך חיוך אירוני) "לדעתי זה דבר שלא יקרה לעולם, היות ויותר מדי כסף 'שחור' מתגלגל בשוק הזה. מה שכן, אם נצליח לגרום אפילו לעוד יהודי אחד - שיתעורר לשאול את השאלות הנכונות לפני שהוא רוכש את התפילין שלו - הרי שהרווחנו רווח נקי, ויהא זה שכרנו".

צפו בסרטון המראה רצועות פסולות מהן:

 

להלן כמה פשקווילים שפורסמו בנדון:

 

 

תגיות:בדיקת תפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה