מנוחה פוקס

הילד מתחיל ללמוד בישיבה – איך עוזרים לו להתחבר לתורה?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים, יגעים המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: לומדים תורה באהבה!

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

יש לנו ארבעה ילדים בגילים שונים, הילד הגדול מתחיל ללמוד בישיבה קטנה. עד היום הוא היה תלמיד טוב, אבל הוא למד בתלמוד תורה, וחלק מהיום היה משחק כמו ילד. איך הופכים אותו פתאום לתלמיד חכם? איך מסבירים לו שהוא כבר לא ילד ושהוא נכנס לעולם המבוגרים?

 

מנוחה פוקס משיבה:

ילדכם נכנס לעולם 'תורת האמת', אבל אסור לשכוח שהוא בתחילת הדרך, הוא לא מבוגר ואינו בוגר מספיק בשביל להוכיח את עצמו כתלמיד חכם. יחד עם זאת, הוא בהחלט מכניס את הרגל לתוך העולם הגדול הזה ופוסע את הפסיעה הראשונה בו.

חשוב מאד לדעת איך ללוות אותו בדרך, כי ילד בגיל זה, שלא ילווה בתבונה, עלול לסטות  לצדדים, עלול להיפגע ולהיכשל ועלול, חלילה, לפתח רתיעה מהתורה, במקום לפתח שמחה, אהבה וסקרנות כלפי תורת הנצח.

הורים רבים סבורים שכדי להכניס ילד ללימוד התורה, יש לייסרו בשוטים, לנזוף בו שלא יהיה ילד, להפחיד אותו שאם לא ילמד כמו שצריך – לא יצליח, להתרות בו שיתחיל ללמוד ושיפסיק לשחק במשחקי ילדות, ולתת לו להבין שאם לא יהיה תלמיד חכם גדול הוא לא יהיה שווה.

הצורה שבה יש להכניס ילד לישיבה היא הפוכה לגמרי. רק על ידי אהבה, הבנה, הליכה יד ביד, צעד אחר צעד, והרבה כבוד לילד ולהתנהגותו. רק אלו יביאו אותו ללימוד תורה אמתי, מתוך אהבה לדבר.

הרבנים בישיבה יעשו מלאכתם ובעזרת ה' יצליחו, אבל אנחנו ההורים איננו פטורים מהשקעה.

איך לעשות זאת?

1. לפני הכל, אם ברצונכם שהילד יאהב תורה, אהבו אתם אותו ודאגו שהרב שהולך ללמדו יאהב אף הוא אותו. אהבה יוקדת וחזקה תגרום לילד להאמין בעצמו ובאחרים האופפים אותו.

2. דאגו שהילד יראה את אביו לומד תורה בבית. אבות רבים לומדי תורה הם, אבל עושים זאת בכולל, או בבית הכנסת בשיעורים שונים, והילד שיוצא ללימודיו מעולם לא ראה אותם פותחים ספר, וזה חבל. הילד יראה אתכם לומדים וישאף לחקות אתכם. ילד שלא רואה את אביו מעולם פותח ספר – הפסיד את הדוגמה המוחשית ביותר שיכלה להוליך אותו קדימה.

3. השתדלו ללמוד עם ילדכם בחברותא מגיל צעיר. בכל זמן פנוי שיש לכם, נסו למשוך אותו בדברים שישב ללמוד אתכם מעט. זה יכול להתחיל מגיל שלוש, אבל יכול להתחיל גם מאוחר יותר ולהמשך עד עולם.

ישנם אבות שלומדים עם בניהם הנשואים מדי פעם. אני מכירה אב שגר רחוק מבנו והם עושים זאת בכל לילה משך שעה בטלפון. זה כוחו של הרגל.

4. השתדלו ללמד את הילד שללמוד זה לא אומר להצליח. ללמוד – חייבים! להצליח – לא חייבים! ברגע שילד יפנים זאת יהיה לו הרבה יותר קל ללמוד תורה.

5. תנו לילד ללמוד מה שמעניין אותו, שמסקרן אותו, שמחייה אותו, הקפידו שיבינו בישיבה באיזה אופן הוא מתעלה, אל תחסכו במילים על כך עם המשגיח או עם ראש הישיבה.

6. עודדו את הילד על כל דבר קטן שעושה. מצאו את החיובי במה שעשה כרגע. הבהירו לו שיש בו הרבה מאוד ידע והצלחה גם אם אינו רואה אותם ואף אם כל הילדים בשיעור שלו, לדעתו, טובים ממנו.

7. זכרו שדרך סיפורים, שיחות פשוטות, ומשפטים אגביים ניתן להחדיר לילד בכל גיל הרבה מאוד. לא ניתן לדעת לאן סיפור פשוט על נער שאתם ראיתם, הנער שאתה עצמך היית, או סיפור על רב גדול, יכול לקחת ילד וכן גם מבוגר. זו הסיבה שסיפורים לא נס ליחם והם מתאימים לכל הדורות ולכל הימים.

8. כבדו את הילד כשלומד בבית עם עצמו. שלחו לו לחדר כיבוד עם הבת הגדולה, הורו לילדים שלא להפריע לו, קנו לו חולצה חדשה והדגישו שאמנם אינו צריך אותה ובכל זאת אינכם יכולים להתאפק, כשאתם רואים אותו יושב ולומד בחדווה.

9. דברו בביתכם רבות על כך שאין שיור לאדם אלא התורה, שהיא זו שמקדמת את האדם, היא זו שנשארת בידו של אדם גם אם כל חפציו יילקחו, והיא זו שנותנת טעם לחייו.

10. אל תסיקו מסקנות מהירות ושגויות לגבי ילדיכם ולגבי התעלותם. זכרו שאם דחפתם אותם לישיבה באופן הנכון, עם הרבה כבוד ואהבה – עשיתם מה שיכולתם.

ייתכן שלילד ייקח יותר זמן להפנמה של אווירת הישיבה, ייתכן שהילד שלכם צריך יותר עזרה, ייתכן שילדכם לומד עם חברותא שלא מתאימה לו: על כל אלו תלמדו ברבות הימים. אל תכנסו ללחץ מקשיי ההתחלה.

כלל ברזל

אפשר לקרב את הסוס לנהר, לא ניתן להכריח אותו לשתות מהמים. תוכלו לקרב את הילד לחיי התורה, אך לא תוכלו לכפות עליו מאומה. קרבו אותו ככל יכולתכם ושאו תפילה לה' שימשיך את מלאכתכם.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה