חדשות מדע וטכנולוגיה

חשבתם שמחקר הוא מדויק? תחשבו שוב

מחקר חדש מגלה כי גם אם ניסוי מסוים הצליח מספר פעמים, אין זו הוכחה לכך שהוא יצליח תמיד. האם תופעת המחקרים בסכנה?

אא

ה"מרכז למדע פתוח" בארצות הברית, בראשותו של בריאן נוסק, ערך בשנים האחרונות מחקר שמטרתו לבדוק עד כמה המחקרים עצמם מדויקים.

בארבע השנים האחרונות עמלו 270 חוקרים על מנת לשחזר ולבדוק את אמינותם של 100 מחקרים, שפורסמו בכתבי עת מדעיים יוקרתיים. למרבה ההפתעה, רק ב-39 פעמים היו מסקנות המחקרים זהות למסקנותיהם של המחקרים המקוריים.

תופעת המחקרים שלא ניתן לשחזר את תוצאותיהם, מטרידה את עולם המדע בשנים האחרונות, בעיקר בשל ניסיונות רמאות של חוקרים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

נוסק, ראש המרכז בו נערך המחקר, מציין כי חוקרים רבים נמצאים בלחץ רב לכתוב מאמרים שיוכלו להתפרסם בכתבי עת יוקרתיים על מנת שיוכלו לרכוש מעמד של כבוד בקרב הקהילה המדעית. אמנם החוקרים אינם פוגמים במחקריהם בכוונה תחילה, אך בשל הרצון להוכיח דברים מקוריים, הם נשאבים לתוך הרצון להציג תוצאות מסוימות, דבר שעלול להטות את התוצאות האובייקטיביות.

נוסק מוסיף כי גם כתבי העת מעוניינים להציג מחקרים פורצי דרך המציגים נתונים מפתיעים, עשויים לפרסם מאמרים המציגים תוצאות פורצות דרך, גם אם הן אינן מדויקות.

נוסק מציע פתרון לבעיית המחקרים שעשויים להיות לא אמינים, לדבריו של נוסק, הוא כי עם פרסום מסקנות המחקר, יציינו החוקרים את שיטות המחקר והמידע בהם השתמשו. באופן זה יוכלו חוקרים אחרים לבדוק ולאמת את המחקרים.  

עם זאת, חשוב לזכור כי ייתכן וגם המחקר הנוכחי אינו מדויק. ייתכן כי גם במחקר זה ניסו החוקרים להציג נתונים מפתיעים ועל כן תוצאות המחקר אינן מדויקות.

תגיות:מחקרמדענים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה