פוריות

ד"ר חנה קטן: "זוג אחד מתוך עשרה ייתקל בבעיות פוריות"

ד"ר חנה קטן, מומחית לפריון ואישה שומרת תורה ומצוות, מדברת על בעיות הפוריות הנפוצות בציבור, ההמלצות הייחודיות לרווקות מבוגרות, ועל נקודות ההשקה בין פוריות והלכה

אא

ד"ר חנה קטן, רופאה בעלת 25 שנות ניסיון בתחום רפואת הנשים והפריון, היא אישה שומרת תורה ומצוות שאף נשואה לרב. כאם לשלושה עשר ילדים, היא מגלה אמפטיה לא רק למצוקות של זוגות חשוכי ילדים אלא גם לכמיהה של נשים שכבר התברכו בילדים רבים לזכות בילד נוסף. קטן, שידועה ומפורסמת במחויבות שלה להלכה, היא גם הכתובת המתבקשת עבור זוגות שומרי מצוות רבים שמבולבלים לא רק לגבי תהליך בירור הפוריות הרפואי אלא גם לגבי הנחיות ההלכה בתחום.

יש תחושה שבשנים האחרונות יש יותר ויותר זוגות עם בעיות פריון.

"הסטטיסטיקה אומרת שזוג אחד מתוך עשרה ייתקל בבעיות פוריות. אנחנו יודעים בוודאות שבשנים האחרונות חלה בכל העולם הידרדרות בפוריות הגבר, מסיבות שאינן ברורות. ייתכן שישנו קשר לחומרים בשתייה, הורמונים במזון, או אפילו התחממות כדור הארץ. לגבי נשים, סיבת הפוריות שזינקה פלאים בשנים האחרונות היא השחלה המזדקנת, שקשורה, בדרך כלל, לגיל נישואים מתקדם יותר".

מה הגיל האידיאלי להריון ולידה, מבחינה רפואית?

"טוב להתחיל בגיל עשרים. שנות הפוריות הטובות ביותר הן בין גיל עשרים לשלושים. בגיל 35 חלה ירידה משמעותית בפוריות, ובגיל 40 – ירידה משמעותית נוספת".

מכיוון שנשים רבות נישאות היום אחרי שנות שיא הפוריות שלהן, ד"ר חנה קטן מספרת כי היא ממליצה לבנות רווקות לעשות שימוש באפשרות של הקפאת ביציות. "רק השבוע הרציתי בשערי צדק בפני שבעים בנות מדהימות. אף אם לא חולמת שהבת שלה תזדקק להקפאת ביציות, אבל אסור להיות בת יענה ולטמון את הראש בחול. הקפאת ביציות מבוצעת בברכת הוועדה  הרוחנית של בית החולים שער צדק, שאחד מחבריה הוא הגאון הרב אשר וייס. התהליך הוא לא זול אבל ילדים עולים כסף רב בכל מקרה..."

מהי הפרוצדורה של הקפאת ביציות?

"הבנות לומדות להזריק הורמונים לעצמן במשך כשבועיים-, ובסיום התהליך ניגשים לשאיבה בחדר ניתוח  תחת הרדמה קלה. הביציות שנשאבו מוקפאות ונשמרות במעבדה. אם הבחורה מתחתנת מהר -מצויין. היא תנסה להרות באופן טבעי. אבל אם היא תתחתן מאוחר, תהיה לה 'תכנית החיסכון' של ביציות צעירות במצב טוב שתסייע לה להיכנס להריון".

באיזה גיל מומלץ להקפיא ביציות?

"המדינה מאשרת מגיל 30 עד 41. מומלץ לעשות זאת לפני גיל 35, כי לאחר גיל זה, איכות הביציות מתחילה לרדת. הבעיה היא שרוב הבנות מתעוררות לעניין לאחר גיל 35 לחוצות בעניין... אשה שמקפיאה בעוד מועד, מתפנה רגשית לניסיון למצוא את זיווגה".

מה הן בעיות הפוריות הנפוצות?

"באוכלוסייה דתית, שבדרך כלל סובלת פחות מבעיות מיכניות הקשורות לדלקות באגן או הפסקות הריון, , חלק ניכר מהפרעות הפריון הן הורמונליות -כגון שחלות פוליציסטיות, ביציות מבוגרות. יש גם עקרות הלכתית – שלא קיימת בציבור הרחב. וכמובן – מחצית מהבעיות על רקע אי- פריון הגבר.. והרי בתנ"ך מופיעה העקרות ביחס לאמותינו הקדושות בלבד".

עקרות הלכתית היא בעיה מטרידה במיוחד בציבור שומר המצוות, אולם ד"ר קטן מזהירה שיש לבדוק היטב את הסיבה לעקרות ההלכתית ולא לפנות מיד לטיפול הורמונלי. "עקרות הלכתית יכולה להיגרם ממספר סיבות: דימום ארוך מידי על רקע ממצא תוך-רחמי כמו פוליפ או שרירן, שלא מאפשר לאישה להיטהר, או ביוץ שמתרחש מוקדם , לפני שהאשה נטהרה לבעלה. חשוב לבצע בירור  לפני שמציעים לאשה טיפול הורמונלי סתמי.".

בימינו נדיר שיש לנשים ווסת סדירה. מהן הסיבות לכך?

"יש מגוון גורמים שיכולים להשפיע על אי סדירות של הווסת, ביניהם עליות וירידות חדות במשקל, תזונה לא מתאימה, חוסר שינה, מתח, ועוד".

מה סדר הבדיקות המומלץ לזוג המגיע לרופא פריון?

"סדר הבדיקות משתנה מזוג לזוג ותלוי בגיל, באנמנזה הווסתית, בסיפור הרקע, היסטוריה של ניתוחים, וגורמים נוספים. חשוב לציין שהיום ישנה אפשרות לבצע  את בדיקות פוריות לגבר בצורה שמותרת הלכתית. הכל נעשה לפי הנחיות רבנים – בכלל, היום יש הרבה יותר רבנים שמכירים היטב את תחום רפואת הפריון ויודעים לפסוק בו".

עד כמה נפוצה בציבור עקרות משנית?

"אני נתקלת בזה הרבה. בציבור שומר תורה ומצוות, אישה עם חמישה ילדים יכולה להיות מוטרדת מזה שאינה יכולה להיכנס להריון נוסף, וכך גם אישה עם שמונה ילדים. אני לא מזלזלת באף אחת ושמחה לסייע לאישה לפתור את אי הפריון שלה, ללא קשר למספר הילדים שיש לה בבית. הכל בהנחה שהאישה בריאה ואינה מבוגרת מידי, כמובן".

אצל עשרה אחוזים מהזוגות לא מגלים את הבעיה. מה הטיפול?

כאשר בצענו בירור מקיף, ומצאנו שכל הבדיקות תקינות ,מצב זה נקרא אי פריון בלתי-מוסבר. במצב זה, אנחנו יורים לכל הכיוונים - מוסיפים זריקות הורמונליות לאשה, ומבצעים גם הזרקת זרע. לעיתים, רק כשמגיעים להפרייה מלאכותית ,מגלים מה הבעיה שלהם. חלק ניכר מהזוגות הללו, בסופו של דבר, ייכנסו להריון באופן טבעי".

איך מסבירים מקרה של הריון ספונטני אחרי הריון מטיפולים?

"זה קורה בדרך כלל במקרים של אי פריון בלתי מוסבר, בהם לא זיהינו בעיה".

כאם למשפחה ברוכה ורופאה המעודדת ילודה – מה ההפסקה המינימלית הדרושה בין הריון להריון?

"אין שום אמירה רפואית חד משמעית על הצורך למנוע בין הריון להריון – מלבד לאחר ניתוח קיסרי. הצורך בהפסקה, אם קיים,  משתנה מאישה לאישה ותלוי בהריונות שלה, בלידות שלה, בזוגיות שלה, בעזרה שיש לה, ועוד גורמים רבים ".

לרכישת ספרה של ד"ר חנה קטן "חיי אישה" בהידברות שופס

תגיות:פוריותד"ר חנה קטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה