עובדות ביהדות

המלאכים וצבא השמים מקשיבים: על ייחודיותה של תפילת "עלינו לשבח"

תפילת "עלינו לשבח" פותחת את ברכת 'מלכויות' בראש השנה, ונאמרת בסיום כל תפילה. מה חשיבותה של תפילה זו?

אא

1. תפילת "עלינו לשבח" נתקנה עבור החלק הפותח את מלכויות בתפילת מוסף של ראש השנה, ונאמרת גם בסיום שלוש התפילות בכל יום.

2. בראש השנה נאמרת התפילה באמצעה של תפילת העמידה של מוסף, והוא מהווה חלק מברכת מלכויות. בעדות רבות נאמר הקטע הראשון של עלינו לשבח גם באמצעה של תפילת העמידה של מוסף של יום הכיפורים.

3. תפילת "עלינו לשבח" בחלקה הראשון מכילה דברי שבח לבורא העולם על שאנחנו זוכים להתפלל לפניו, בניגוד לגויים המתפללים לאל שווא.

4. חלקה השני של התפילה כולל בקשה שכל בני בשר יכירו בייחודו של הקדוש ברוך הוא.

5. האשכנזים נוהגים לאומרה גם בסיום קדוש לבנה ובסיום ברית המילה. וכן, תפילת עלינו לשבח מופיעה גם בסדרי תפילה לחולה טרם יציאת הנשמה‏.

(צילום: נועם מושקוביץ / פלאש 90)(צילום: נועם מושקוביץ / פלאש 90)

6. עקב חשיבות התפילה נהוג לעמוד בעת אמירת עלינו לשבח, ולהשתחוות כשאומרים "ואנחנו כורעים ומשתחווים". אצל האשכנזים נהוג בראש השנה ויום הכיפורים לכרוע על הברכיים ולהשתחוות על הרצפה בעת אמירת "ואנחנו כורעים ומשתחווים".

7. את התפילה חיבר יהושע בן נון בשעה שכבש את ארץ ישראל‏. ספר חרדים מציין שתפילת "עלינו" נאמרה בעת הקפת חומות יריחו, ובספר "סדר היום" נאמר שיהושע אמרו שבע פעמים ישר והפוך בשעת הפלת חומות יריחו וכך נפלו שבעת החומות של יריחו.

השם הושע מופיע באקרוסטיכון הפוך של התפילה: "עלינו לשבח", "שלא עשנו", "ואנחנו כורעים", "הוא אלוקינו".

8. את החלק השני של "עלינו לשבח" חיבר עכן מתקופת יהושע. שמו מרומז בראשי תיבות במילים הפותחות את קטע התפילה: "על כן נקווה"

9. בעת מסעי הצלב נאמרה תפילת "עלינו לשבח" על ידי המוצאים להורג על קידוש השם. ב"ספר זיכרון" של אפרים בן יעקב מבון מסופר שבמסעי הצלב ב-1171, אמרו יהודי בלואה שבצרפת את תפילת "עלינו לשבח", בעת שנלקחו למות על קידוש השם. יש הטוענים שבעקבות זאת החלו לומר את תפילת עלינו לשבח בכל יום.

10. על פי הקבלה, יש כוונות מיוחדות לתפילה זו ובכוחה לגרש את הקליפות ולהוריד למטה את העולמות העליונים. האר"י הפליג בשבח תפילה זו, ובהשפעתו התקבלה אמירתה לאחר שלוש התפילות. על פי קבלה אין להסיר בתפילת שחרית את התפילין רק לאחר אמירת עלינו לשבח.

11. בעל הרקח כותב: "כל איש הירא את דבר ה' ישים על לבו ויכוון מאוד כשמתפלל 'עלינו לשבח', כי שיר השירים הוא... ומשתחווה באימה ויראה וברתת וזיעה בשיפוי ראש כי כל צבא השמים שומעים, והקב"ה עומד עם פמליא של מעלה, וכולן עונים ואומרים 'אשרי העם שככה לו' וכו'".

12. בעל סידור "בשמים ראש" (מובא ב"אוצר התפילות") כותב: "...וב'סדר היום' כתב ש'עלינו לשבח' צריך לאומרו בכוונה גדולה ויש בו כמה סודות ורמזים וכוחו גדול, ויהושע תיקן זה השבח הגדול כשכבש את יריחו, והוא מסוגל לכל דבר ועניין מצרה וצוקה, שלא תבוא ושלא תהיה, לומר אותו ישר והפוך. וצריך לכוון בה קבלת עול מלכות שמים ויחודו ואלקותו. וכמו שיש בפסוק שמע ישראל ע' רבתי וד' רבתי, ע' של 'שמע' וד' של 'אחד', כדי לרמוז שצריך להעיד (עד) על יחודו ית"ש, כן רמז בשבח הזה שמתחיל בע' ('עלינו') ומסיים בד' ('עוד')... ואח"כ יאמר 'על כן' שמתחיל גם הוא בע' ומסיים בד' (בכבוד)".

13. בשל חשיבותה של התפילה, פסק ה"משנה ברורה" שהנמצא בבית כנסת בשעה שאומרים "עלינו לשבח", חייב לומר עמם, אף שכבר התפלל.

 

נוסח התפילה

עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ לַאֲדון הַכּל לָתֵת גְּדֻלָּה לְיוצֵר בְּרֵאשִׁית. שֶׁלּא עָשנוּ כְּגויֵי הָאֲרָצות. וְלא שמָנוּ כְּמִשְׁפְּחות הָאֲדָמָה. שֶׁלּא שם חֶלְקֵנוּ כָּהֶם וְגורָלֵנוּ כְּכָל הֲמונָם:
שֶׁהֵם מִשְׁתַּחֲוִים לְהֶבֶל וְרִיק וּמִתְפַּלְלִים אֶל אֵל לא יושִׁיעַ: וַאֲנַחְנוּ מִשְׁתַּחֲוִים וּמודִים לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא: שֶׁהוּא נוטֶה שָׁמַיִם וְיוסֵד אָרֶץ. וּמושַׁב יְקָרו בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל. וּשְׁכִינַת עֻזּו בְּגָבְהֵי מְרומִים: הוּא אֱלהֵינוּ אֵין עוד. אֱמֶת מַלְכֵּנוּ. אֶפֶס זוּלָתו. כַּכָּתוּב בְּתורָתו. וְיָדַעְתָּ הַיּום וַהֲשֵׁבתָ אֶל לְבָבֶךָ. כִּי ה' הוּא הָאֱלהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת. אֵין עוד:

עַל כֵּן נְקַוֶּה לְּךָ ה' אֱלהֵינוּ לִרְאות מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזֶּךָ. לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ. וְהָאֱלִילִים כָּרות יִכָּרֵתוּן. לְתַקֵּן עולָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי. וְכָל בְּנֵי בָשר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ לְהַפְנות אֵלֶיךָ כָּל רִשְׁעֵי אָרֶץ. יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יושְׁבֵי תֵבֵל. כִּי לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ. תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁון. לְפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ יִכְרְעוּ וְיִפּלוּ. וְלִכְבוד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּנוּ. וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת על מַלְכוּתֶךָ. וְתִמְלךְ עֲלֵיהֶם מְהֵרָה לְעולָם וָעֶד. כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא וּלְעולְמֵי עַד תִּמְלךְ בְּכָבוד. כַּכָּתוּב בְּתורָתֶךָ. ה' יִמְלךְ לְעולָם וָעֶד:
וְנֶאֱמַר. וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ. בַּיּום הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמו אֶחָד: 

הרב ישראל ארנון בשיחה קצרה עם מסר מאלף אודות תפילת "עלינו לשבח":

לנוסחים נוספים לתפילת "עלינו לשבח", לחצו כאן.

תגיות:עלינו לשבחתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה