ראש השנה

מה יש לעשות ביום ראשון הקרוב?

מדריך קצר לביאור מהותו של היום האחרון של השנה, הלכות ומנהגים הנהוגים בו

  • כ"ו אלול התשע"ה
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

1. ערב ראש השנה הוא היום האחרון בשנה, והזדמנות אחרונה לעשות תשובה לפני יום הדין. זהו יום של חשבון נפש על השנה שחלפה, ויום של הכנות לשנה החדשה. מושג ידוע בהלכה הוא ש'מקצת היום ככולו'. באופן מקביל, ברגע האחרון של השנה אפשר לתקן את השנה כולה על ידי תשובה אמיתית מעומק הלב.

2. בערב ראש השנה יעסוק בתורה ובמצוות ובתשובה, ויקדים לבקש מחילה מחביריו על מה שעבר ופגע בהם, ולא ימתין עד ערב יום הכיפורים.
3. מכבסין ומסתפרין בערב ראש השנה לכבוד יום-טוב. וטוב שיקצוץ האדם את ציפורניו ביום זה בהקפדה יתירה על כל יום שלא יהיו עודפות על הבשר. ויזהר להסתפר ולהתגלח קודם חצות היום.
4. אין תוקעים בתפילה ובסליחות בערב ראש השנה, לא בציבור ולא ביחיד, כדי להבדיל בין תקיעות חודש אלול שהן תקיעות של רשות לבין התקיעות של ראש השנה שהן חיוב מהתורה. (אם יש "תוקע" שרוצה להתאמן לקראת ראש השנה, יתקע בחדר סגור, שלא יִשָמָע קולו בחוץ).
5. בשחרית ערב ראש השנה אין אומרים וידוי, ולא תחנון ונפילת אפיים. ואין אומרים "למנצח וכו' יענך ה'", ולא "תפילה לדוד". ואין אומרים צידוק הדין.
6. בערב ראש השנה נוהגים לעשות "התרת נדרים" אחרי הסליחות לפני התפילה, שכל מי שאינו מקיים את נדריו הוא בנידוי, וכל מי שהוא בנידוי אין תפילתו מקובלת עד ארבעים יום.

7. יזהר מאד במנחה, שהיא התפילה האחרונה של השנה.

8. יש נוהגים להתענות בערב ראש השנה, ויש מתענים רק עד אחר תפילת מנחה, שאז טועמין איזה דבר כדי שלא להיכנס ליום-טוב כשהוא בתענית. מי שחושש שהתענית תזיק לו או שיהיה חלש בערב ראש השנה, לא יתענה.
9. טובלים בערב ראש השנה במקוה, כי הטהרה מועילה לשמיעת תפילתו של אדם. טהרת הגוף מביאה לידי קדושת הנפש.
10. יש נוהגין לילך בערב ראש השנה להשתטח על קברי הצדיקים, ונותנים שם צדקה לעניים, ומרבים בתחנונים לעורר את הצדיקים הקדושים אשר בארץ המה שימליצו טוב בעדנו ביום הדין. ועוד כי מקום קבורת הצדיקים, הוא מקום קדוש וטהור והתפילה מקובלת שם ביותר בהיותה על אדמת קודש. ויבקש האדם שיעשה הקב"ה חסד בזכות הצדיקים. אבל לא יתפלל אל המתים עצמם שלא יהיה ח"ו בכלל "ודורש אל המתים". יש לזכור שאין להכנס לבית הקברות עם ציציות מגולות.
11. הדלקת נרות יום טוב - יש להכין שתי מערכות של נרות קודם החג. כמו כן יש להכין נר נשמה שידלק לפחות 26 שעות, על מנת שיהיה אפשר לקחת ממנו אש להדלקת נרות בלילה שני של ראש השנה.
על האישה לברך "להדליק נר של יום טוב".
טוב שהאשה תכין פרי חדש או בגד חדש להדלקת נרות של יום טוב שני על מנת שתכוין עליהם בברכת "שהחיינו". 

הרב עמנואל מזרחי בהסבר קצר אודות הסגולה בהדלקת הנרות של ראש השנה:

תגיות:ראש השנהמנהגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה