חדשות יהדות

מה אמר הגראי"ל שטיינמן על יאיר לפיד?

הרב שטיינמן התבטא על יאיר לפיד: "גם הוא וחבריו יכולים לחזור בתשובה"

אא

הרב משה יהודה שניידר, החברותא של מרן ראש הישיבה הרב שטיינמן, פרסם  את הנהגותיו של מרן ראש הישיבה במהלך ראש השנה. בין היתר הוא מספר על התבטאות של מרן הרב שטיינמן על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ש"גם הוא וחבריו יכולים לחזור בתשובה".

להלן עשר נקודות למחשבה על כוחה של התשובה:

1 "גדולה תשובה שמביאה רפאות לעולם" הרמב"ם מפרש כי יש אנשים שנולדו עם טבעים המקשים עליהם להתנזר מעבירות מסוימות. "אמנם", מציין הרמב"ן, "עבודתו היא להתגבר על טבעיו הללו ואז זוכה לשכר הרבה, שהרי 'לפום צערא אגרא', אך חז"ל מוסיפים לנו שאם אדם בא לידי חטא ועושה תשובה – הקדוש ברוך הוא מרפא טבעו שלא תקשה עליו שוב השמירה מכעס ותאווה ועבירות שיצרו מושך אותו אליהם.

2. "גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד" – רבנו חננאל בפירוש נורא: "אפילו אם הגיע חטאתו עד כסא הכבוד". כלומר, "אף אם הגדיל בחטא ורבו עוונותיו עד לכיסא הכבוד, עדיין לא ננעלה הדלת בפניו, אם ישוב מיד יקבלנו הבורא". מסכם רבנו חננאל: "על כן, אל יתייאש שום איש מישראל מן התשובה, שאין לך דבר העומד בפני התשובה".

הגראי"ל שטיינמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)הגראי"ל שטיינמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

3. זוהי הסיבה שברכת "השיבנו אבינו" בשמונה עשרה מתחילה באותה ה' ונגמרת באות ה', לרמז על עשרת ימי תשובה. אכן, בברכה זו יש עשרה תיבות, כדי לרמז על עשרה ימים שאלו הם ימי תשובה ויש ביד האדם לחזור ולהתקרב אל הבורא יתברך שמו.

4. בזוהר נאמר: "התשובה משברת כמה גזרות ודינים, וכמה שלשלאות של ברזל. ואין דבר העומד כנגד התשובה". הוכחה לכך ניתן למצוא בשבועתו של הקדוש ברוך הוא על יכניה: "כה אמר ה' כתבו את האיש הזה ערירי גבר לא יצלח". עם זאת, בדברי הימים כתוב: "ובני יכניה אסיר שאלתיאל בנו" כלומר, היה לו זרע אנשים ולא מת ערירי, התשובה היא שאין זה אלא מפני שחזר בתשובה, וגדולה התשובה שקורעין על ידה אף גזר דין שיש עימו שבועה".

5. אם יבוא אדם ויאמר: כיצד אשוב בתשובה, איך אעזוב את דרכי אשר אני כבר הולך בה זה עידן ועידנים? לאדם כזה נאמרה התשובה בתורה: "לא בשמים היא". ביד כל אחד ואחד לשוב בתשובה שלמה ולהתקרב אל אביו שבשמים.

6. כתב הרמב"ם: "התשובה מקרבת את הרחוקים, אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד וקרוב וידיד". בירושלים של מעלה התגורר הגאון הצדיק רבי נחום יאס'ער זצ"ל מזקני וחשובי חסידי שטפנשט-באיאן, אשר היה יליד רוסיה. על אף שהצליח לחנך את כל ילדיו בדרך ישראל סבא היה לו בן אחד שהושפע מסביבת הקומוניסטים, ועזב את דרך התורה רחמנא ליצלן, ומעולם לא דיבר רבי נחום על צערו הגדול שיש לו מבנו זה שהלך לרעות במקומות זרים, ורק פעם ישבו אצלו חבורת אברכים דורשים ומבקשים, ואחד מן המשתתפים הזכיר לפניו דברי הרמב"ם על התשובה, והיו שואלים ותמהים: "איך יתכן כדבר הזה, שברגע כמימרא יתהפך ממשוקץ ומרוחק ומתועב לאהוב ונחמד קרוב וידיד?", פתח החסיד ואמר בלב מורתח 'הרי יודעים אתם אודות בני... הנה אם יבוא הבן באיזה יום, ידפוק על דלת ביתי, ויצעק אלי: 'טאטע , הנני עוזב את דרכי וחוזר אליך', כמה תגדל אהבתי אליו באותה שעה , ולא אחשוב לרגע על התלאות והצער והעגמת נפש שגרם לי מעודו ועד היום הזה, שהרי עכשיו הנני שמח שחזר למקור מחצבתו ועולה על דרך המלך, כמו כן ממש הקב"ה שמח כביכול בכל יהודי החוזר אליו בתשובה, אף אם חלילה הרבה לחטוא, שהרי כעת הוא מתחרט על כל מה שעשה ורוצה להתקרב אל ה', וזה מעורר אהבה עזה מן האב לבן, וכמו שאמרו במדרש אגדה: "מעיד אני עלי שמים וארץ, שהקב"ה יושב ומצפה להן לישראל, יותר ממה שמצפה האב לבנו והאשה לבעלה שיעשו תשובה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)יו"ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

7. אחד מתלמידי רבי אלימלך מליזענסק ביאר את הנאמר בגמרא: "שלושה ספרים נפתחים בראש השנה, אחד של רשעים גמורים, ואחד של צדיקים גמורים ואחד של בינוניים. צדיקים גמורים נכתבים ונחתמים לאלתר לחיים, רשעים גמורים נכתבים והחתמים לאלתר למיתה, בינוניים תלויים ועומדים מראש השנה ועד יום הכיפורים, זכו נכתבים לחיים לא זכו נכתבים למיתה".

על דברי גמרא אלו קיימת קושיה: מדוע הוצרכו לייחד ספר ל'בינונים', הרי אם יזכה ייכתב בספר הצדיקים, ואם לאו חלילה ייכתב בספר הרשעים, מדוע נתייחד ספר מיוחד לבינוניים?

התשובה היא כי הבינוני שזכה להפוך ל'בעל תשובה' הרי הוא עומד ב'בעלה ובמקום' גבוה מה'צדיקים', ואינו מן הראוי שייכתב יחד עמהם, לכן ייחדו עבורם ספר מיוחד.

8. הרה"ק ה'בית אברהם' זי"ע ביאר את דברי חז"ל: "במקום שבעלי תשובה עומדין, צדיקים גמורים אינם עומדין", כי אין כל חידוש לעשות תכשיט מזהב וכסף , אמנם חידוש וחכמה גדולה היא להפוך חתיכת בד קרועה ופשוטה לתכשיט יפה. באותו אופן - כגודל שפלותו של אדם כן גודל חשיבותו כשישוב בתשובה.

9. בעל ה'תפארת שלמה' ביאר את הפסוק בבראשית: "ועתה אל תעצבו" – 'ועתה' הוא לשון תשובה, לכן, "אף על פי שאתם צריכים לשוב בתשובה על המעשה אשר עשיתם, אל תעצבו – לא בעצבות הוא דרכי התשובה כי התשובה היא מצוות עשה מן התורה וצריך לעשותה בשמחה כמו שכתוב עבדו את השם בשמחה. ולכם 'ועתה' הוא לשון תשובה, כי הבעל תשובה צריך לומר מעתה הנני שב בתשובה ולא אשוב עוד לכסלה רק עתה אהיה ברוך השם מהיום והלאה".

10. ה"חתם סופר" ביאר את הפסוק בתהילים: "מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל", באופן הבא: "הנה בימים הקדושים ישלח מקודש עזרו לעורר לב כל ישראל לתשובה, ואם כן בתשובה כזו יש לבעל דין לחלוק ולומר כי ישראל לא עשו תשובה רק על ידי ההתעוררות של הימים הקדושים. זוהי הסיבה ש"על החוזר בתשובה לשמוח בבוא ימים אלו במצוות עשה של תשובה, ומשמחת לבנו ניכר כי אנחנו שמחים לקראת בואו, ורוצים לשוב בתשובה ולחדול מעושק ידינו". באופן זה, מסכם ה'חת"ם סופר', "נתברר כי שבו באמת מתוך רצונם הטוב. ונסתמו דברי המקטרגים".

הרבנית חגית שירה בהרצאה מחזקת לקראת יום הכיפורים:

 

תגיות:יאיר לפידהרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה