חדשות יהדות

"דולרים לא עושים את האדם גדול, תשאפו להיות גדולי תורה"

הגאון רבי יהודה לייב שטיינמן שליט"א: "על כל אחד לשאוף להיות גדול בתורה"

אא

במוצאי חג שמחת תורה אמר הגאון רבי יהודה לייב שטיינמן שליט"א: "צריך לשאוף להיות אדם גדול. בשאיפות לא להסתפק במועט. כל תקוות האדם צריכה להיות שיגדל בתורה ויראת שמים". הרב שטיינמן הוסיף ואמר: "אם יש לו הרבה דולרים הוא נהיה אדם גדול? אז מה אם יש לו הרבה דולרים? צריך להיות גדול בתורה ויראת שמים וזה צריך להיות השאיפה, וכל אחד צריך לשאוף לזה..."

על החשיבות בשאיפות ניתן ללמוד מהנקודות הבאות:

1. הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל היה אומר כי: "בשום ענין אסור להאדם לשאוף ליותר ממה שמדרגתו ואישיותו מאפשרות – חוץ מאשר בנוגע לגדלות בתורה, שהשאיפה אליה צריכה להיות ללא גבול, כי רק כך אפשר להצליח". ובתשובותיו כתב: "חיוב גדול על כל לומדי תורה בישיבות – שישתדלו להיות גדולי תורה והוראה, ויראי שמים".

2. הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל היה נוהג לספר לתלמידיו, שבימי בחרותו, עת למד ולימד בישיבת גרודנא, נסע להינפש לכמה ימים בישיבת נובהרדוק אצל דודו הג"ר אברהם יפהן זצ"ל. באחד מימי שהותו שם- ניגש אל דודו ובקשו שיראה לו מי הבחור המובחר ביותר בישיבה.

הצביע ראש הישיבה על בחור מסוים, ואמר להגר"ח: "זה העמקן הגדול ביותר בישיבה". אח"כ הראה לו בחור אחר- ואמר לו שהוא המתמיד של הישיבה. וכך חזר וציין עוד כמה בחורים- כל אחד והצטיינותו המיוחדת. זה ביראת שמים, זה בבקיאות, וכן הלאה.

חזר ר' חיים ושאל: "סוף סוף- מי הבחור המובחר בישיבה?". לקחו ר' אברהם אל אחת מפינות היכל הישיבה, הצביע על בחור מסוים, ואמר לו: "הנה, זהו הבחור המובחר ביותר בישיבה!". תמה ר' חיים ושאל: "הרי כאשר מנית שבחם של כל בעלי המעלות הנבחרות- לא הזכרת שמו של בחור זה כלל?! כיצד אפוא אומר אתה כי הוא המובחר ביותר- אין כמוהו?"

הגאון רבי יהודה לייב שטיינמן שליט"א (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)הגאון רבי יהודה לייב שטיינמן שליט"א (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

השיב לו ר' אברהם ואמר: "נכון, צודק אתה. בחור זה איננו ה'עילוי' של הישיבה, הוא לא ה'עמקן' שבה, ואף בהתמדתו אין הוא המובחר ביותר. מעלתו של בחור זה שונה משאר המעלות שציינתי. בחור זה הוא ה'מבקש' של הישיבה! ומי שהוא המבקש הכי גדול- הוא המובחר ביותר, כי הוא זה שיגיע רחוק יותר מהאחרים, על אף שעולים הם עליו במעלותיהם וכשרונותיהם!". לימים, הוכיחו דבריו של הגר"א יפהן את עצמם. אותו מבקש שעליו הצביע ר' אברהם יפהן זצ"ל היה לא אחר מאשר מאור דורנו- מרן הגאון רבי יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל- בעל הקהלות יעקב.

3. בכל פעם שהיו מביאים אל מרן הגרא"מ שך זצ"ל ילד, בכדי שיברכנו בהצלחה בתורה וביר"ש- הוא היה אומר לילד רק משפט אחד: "אם תרצה ללמוד- תהיה גדול בתורה..."!

4. מלבד זאת, צריך שידע האדם: הלימוד בזמני הירידה- ערכו גבוה אלפי מונים מהלימוד בזמני העליה, כשהכל הולך בקלות!! ויותר מכן, דווקא לימוד התורה בעת כזאת- הוא זה שיזכה אותו בסיעתא דשמיא לגדול גדול הדור, כמו שנאמר במדרש זוטא: "תורה שלמדתי באף- נתקיימה בי!!" 

5. הגאון רבי חיים קרייזווירט זצ"ל היה מתבטא תדיר, שיש גמרות וסוגיות מסוימות שהוא שולט בהן באופן ברור יותר מאשר סוגיות אחרות, וטעם הדבר הוא: "שהגמרות הללו למדתי במסירות נפש, ובזמנים קשים ביותר, ונתקיים בי מה שנאמר במדרש זוטא: "כל תורה שלמדתי באף- נתקיימה בי!!"

6. החזון-איש זצ"ל סיפר על עצמו, שהיתה תקופה שתלמודו עלה לו בקושי רב: הוא היה מתיישב בבבקר ללמוד- ומרגיש שלא הולך... הראש לא עובד, אין חשק, אין מרץ... אבל החזו"א נלחם עם עצמו: "אמר אביי... אמר אביי... תלמד כבר... נו... תגיד כבר..."!! הוא לא ויתר, הוא התמודד ונלחם עבור לימוד התורה הקדושה- עד שהכל הלך כשורה...

 אחר הצהריים שוב התחיל התהליך מההתחלה: הוא התיישב ללמוד, הרגיש שלא הולך, שוב נלחם – עד שהלך כשורה... ובשעות הערב נשתלש הדבר באותו סדר ממש... וכך היה במשך תקופה – עד שב"ה חלפו ועברו הקשיים, וברבות בימים זכה אכן להיות מאורן ורבן של ישראל...

הרב שמואל טל מסביר את החשיבות שבשאיפות הרוחניות, ולמה אסור להסתפק בבינוניות, עם דוגמאות מחייו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל:

 

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:הרב שטיינמןתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה