לאישה

לא חייבים לדעת הכל

האם לא יותר פשוט להרפות מהצורך האובססיבי לדעת הכל על הכל, להיות בכל מקום, שכולם יעריכו אותי וכן הלאה? הגיע הזמן להודות שאיננו יודעים הכל, ולהשאיר זאת לקב"ה

אא

שאול, בחור בשנות השלושים, ללא מקצוע מוגדר, מרגיש את עצמו כאבק ברוח. בעיני עצמו, הוא רחוק מהגשמה ומהישגים.

מילדות, הוא סוחב שתי תבניות חשיבה והתנהגות מאוד משמעותיות המנהלות אותו:

האחת, קושי בהבעת רגשות, דבר הגורם לו להתנהג בניגוד גמור למה שהוא מרגיש. הוא מתנהג כפי שמבקשים ממנו הוריו, הממונים עליו בעבודה ועוד, במלים אחרות "מְרַצֵה", אך בליבו צעקה – לא רוצה!! ובמוחו מתרחשת "מלחמת עולם" הכוללת מחשבות שליליות על אודותם.

השנייה, קושי במתן אֵמון הנובע מחשיבה שלילית האומרת לו שחייו בסכנה והוא אינו יכול לבטוח באיש שיעזור לו ולכן עליו לסמוך אך ורק על עצמו. כתוצאה מכך, הוא מחפש שליטה מוחלטת על המציאות. חשיבה זו נובעת מטראומה שעבר בגיל כשנה ובה אכן היה בסכנת חיים.

שתי תבניות אלו מקובעות היטב בתת-מודע שלו ומביאות אותו בכל פעם בפני מחסום בלתי עביר.

לדוגמא, הוא אינו בוטח בבת זוגו, בולש אחרי מעשיה, שיחות הטלפון שלה, ההודעות שהיא שולחת ומקבלת ועוד. יש לו צורך להיות בשליטה מוחלטת על כל מה שקורה איתה, דבר שכשלעצמו גורם לחוסר האמון שלו להתגשם. כשמחפשים, תמיד מוצאים... כשנקודת המוצא היא: אני לא מאמין בה, אני חייב לדעת בכל רגע מה היא עושה, הוא מונע ע"י פחד עמוק ושורשי הגורם לו להיות פגיע ולחפש את הפגיעה שתמיד מגיעה. כך פועל התת-מודע, בבחינת "את אשר יגורתי – בא לי".

כפי שנאמר במאמר הקודם על פרעה המתנגד למציאות והמכות נוחתות עליו ועל עמו, בפרשה זו, הוא לא מקבל את המציאות שבני ישראל יצאו מארצו ורודף אחריהם. נדמה שהקב"ה אומר לו: "אני נותן לך הזדמנות להכיר במציאות שיש בורא לעולם ולהסכים שייעשה באמצעותך קידוש שם שמים", אלא שפרעה אינו מרפה מאחיזתו ברצון לשליטה וניהול המציאות, ולכן הקב"ה שולל ממנו את הבחירה ועושה באמצעותו קידוש השם, למרות אי-הסכמתו.

האם לא יותר פשוט להרפות מהצורך האובססיבי לדעת הכל על הכל, להיות בכל מקום, שכולם יעריכו אותי וכן הלאה? אלו מחשבות המייצרות "רעש" רב בחיינו, בעקבותיו האדם חווה אי-שקט, תסכול וחרדות. התיקון הוא, להסכים לפגוש את המציאות הלא-נוחה בחיינו בקבלה ובאהבה ולבחון בשקט רב ובהתבוננות עמוקה, מה היא באה לומר לי וללמד אותי עלי?

אדם חושב לעתים קרובות שהוא אינו יכול להתנהג אחרת ממה שהוא רגיל. אולם, ברגע שמזהים את מקור הפחד ומנטרלים אותו, חווים שחרור עצום והלב נפתח להפנים רגשות חמים וחיוביים, תבניות חדשות וטובות של מחשבה נקבעות במוח, והמציאות משתנה. מחקרי המוח מראים שהמוח יודע לעשות חיווטים חדשים כל העת בהתאם לשינוי שאנו עושים בפועל.

"השם יילחם לכם ואתם תחרישון" כך לומד עם ישראל שיש לקב"ה פתרונות מפתיעים ויצירתיים, הרבה יותר ממה שאנו היינו חושבים...

תגיות:הרפיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה