חלב עיזים או פרה?

חלב הפרה פופולרי הרבה יותר מחלב עיזים, אבל מי מהם בריא יותר ובעל ערכים תזונתיים מועילים יותר? תיקי ברכה בודקת ומבארת

אא
כמעט בכל בית ניתן למצוא במקרר חלב, אשר מלווה את התפריט היומי שלנו - אם בקפה של הבוקר או בקערת דגנים. חשבתם פעם מדוע החלב הוא חלק כל כך אינטגרלי בחיינו?
 
רגע לאחרי חגיגות חג השבועות ננסה להתבונן מה יש בו, בחלב, עד כדי כך שהוא נחשב כפריט חובה בכל בית, והאם הוא באמת חיוני ובעל ערך תזונתי. האם יש הבדל בין חלב עיזים לחלב פרה? ומה עדיף יותר מבחינת הערך התזונתי?
 
ובכן, החלב ידוע כמקור מצוין לרכיבים חיוניים ביותר לגוף האדם, ובראשם סידן וחלבון. הוא עשיר בסידן, ריבופלאבין, חומצה פנטוטנית וחלב מלא, ועשיר בוויטמין A. בחלב קיימים מרכיבים החיוניים ביותר לבניין הגוף, ובהם חלבונים, שומנים ופחמימות, כמו גם ויטמינים מסוג D, C, B, A, ומינרלים חשובים ובהם זרחן ואבץ.
 
המרכיב החשוב ביותר בחלב הוא הסידן, החיוני לצמיחה ולהתפתחות עצמות השלד, לבניית מסת עצם חזקה בשנות הבגרות, לשמירה על העצם בהמשך החיים ולהקטנת הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס. בנוסף הסידן הנו מרכיב חיוני לבניית העצמות והתפתחותן אצל תינוקות וילדים ומגן מפני הידללות העצמות בקרב מבוגרים.
 
חוסר סידן עלול לפגוע בתפקוד השרירים, מערכת העצבים ויתר מערכות הגוף. לסידן יש חלק פעיל גם במנגנון התכווצות השרירים ובלחץ הדם. הוא מעורב בתהליכי קרישת הדם, הפרשת הורמונים ואנזימים לעיכול, ואף מעביר דחפים עצביים ומסייע לבניית שיניים. מטרת החלב להעביר בקרב בעליי החיים היונקים את גורמי החיסון מאם לצאצאיה.
 
כל היתרונות הללו קיימים בחלב פרה, אך לחלב עיזים יש יתרונות נוספים מעבר לכך.
 
בחלב עיזים קיים חלבון בעל ערך תזונתי גבוה, ונמצא כי יכולת הגוף לנצל חלבונים שמקורם בחלב עיזים היא גבוהה במיוחד. החלב מהווה מקור מצוין לחלבון בעל ערך תזונתי גבוה, התורם לבנייה ולהתחדשות של מערכות הגוף.
 
החלבון בחלב העיזים הנו בעל יכולת עיכול גבוהה, שתורמת לניצול מיטיבי. לכן נותרות פחות שאריות של חלבון במערכת העיכול, שאריות שיכולות לגרום לאי נוחות כדוגמת נפיחות בבטן וכדומה.
 
חלב העיזים, בהרכבו המלא (ללא תוספות והעשרות) מכיל מרכיבים רבים החיוניים לתזונתו של האדם כגון ויטמינים, מינרלים (ריבופלאבין -B2, ויטמין A, אשלגן ומגנזיום) וחלבון בעל ערך תזונתי גבוה.
 
במחקרים נמצא שגורמי חיסון שונים בחלב עיזים (ישירות מהעז ובחלב מפוסטר) מועילים לבני אדם במניעת זיהומים ודלקות, ובטיפול בהם. לא קיים הבדל בין חלב עיזים מפוסטר לחלב שנצרך ישירות מהעז מבחינת ערכים תזונתיים ובריאותיים. בנוסף לחלב עיזים יש השפעה מיטבית מקיפה על מערכת החיסון. מלבד גורמי החיסון שבו הוא גם מעודד את ייצור גורמי החיסון שגוף האדם מייצר.
 
חלב העיזים מלא מכיל לפחות עשרה אחוזים יותר סידן מאשר בחלב פרה, ונספג באופן מיטיבי בגוף. שתיית כוס חלב עיזים מספקת כ -30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. בנוסף לכך, צריכת חלב עיזים ומוצריו יכולה להועיל לבעלי רגישות במערכת העיכול (אך אינו מיועד לרגישים ללקטוז), לפעוטות, למבוגרים ולעוסקים בפעילות גופנית.
 
הרכב השומנים בחלב עיזים יותר קל לפירוק, וההרכב הייחודי של החלבון והשומנים יחד יוצר שילוב שתורם לעיכול יעיל וקל יותר. לכן חלב עיזים יותר קל לעיכול מהיר ומלא, מפני שהרכב החלבונים והשומנים שבו יוצר שילוב יעיל ופשוט אשר מקל על פעולת העיכול. השומנים בחלב העיזים הם בעלי כדוריות שומן קטנות, המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה.
 
מעצם היותו של חלב העיזים קל ופשוט יותר לעיכול, הופך חלב העיזים להיות אידיאלי להסתגלות פעוטות למוצרי חלב. חלב העיזים מאפשר לילד להסתגל בצורה הדרגתית ונוחה יותר למוצרי חלב. בנוסף, חלב עיזים דומה בהרכבו לחלב האם, מפני שבחלב האם קיים טאורין - חומצת אמינו הנחשבת חיונית בגיל הפעוטות, וחלב עיזים הוא החלב היחיד המכיל טאורין. בדומה לחלב האם, הוא עשיר ברכיבים החיוניים לגדילת והתפתחות התינוק.בדומה לחלב אם, חלב העיזים מכיל נוקליאוטידים החיוניים במצבי גדילה, ונמצאו במחקרים כחיוניים למטבוליזם של הכבד, המוח, מערכת העיכול והחיסון. בחלב עיזים יש גם יותר חומצות אמינו בהשוואה לחלב פרה. הן נספגות מהר יותר, ותורמות לגדילה של מערכות העיכול, וכן לאספקה של רכיבים חיוניים לפעילות מערכת העצבים.
 
חלב העיזים מתאים לשתיה לפני פעילות ספורטיבית, מפני שהוא מתרוקן מהר מהקיבה. בגלל שספיגת החלבונים שלו גבוהה מאוד, הוא מומלץ לאחר פעילות ספורטיבית כדי לשקם את השריר ולבנות אותו. בנוסף מכיל חלב העיזים פי 3 חומצות אמינו חופשיות בהשוואה לחלב פרה, המגיעות במהירות רבה לדם ולשריר. גם בחלב העיזים יש לקטוז (סוכר החלב), אך בכמות נמוכה לעומת בחלב פרה. לכן הוא לא מתאים למי שרגיש ללקטוז.
 
תרופת סבתא מוכרת וידועה לריפוי אפטות (פצעים בפה) מתבססת על חלב עיזים. במחקר ישראלי שנערך בביה"ח בלינסון נמצא כי 60% מכמות הווירוסים הגורמים לאפטות בפה נהרסים כתוצאה מהוספת חלב עיזים, גם כאשר מדובר בחלב מפוסטר ולא רק בטרי.

חלב העיזים מתעכל באופן קל ומהיר יותר מחלב הפרה, ויש בו עשרה אחוזים יותר סידן מחלב פרה. לכן הוא תורם הרבה יותר להתפתחות העצם אצל ילדים ומתבגרים, ולחיזוק העצם אצל מבוגרים. ממחקרים עולה כי ספיגת הסידן והברזל שמקורם בחלב עיזים רבה יותר מאשר בחלב פרה.

תגיות:חלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה