דניאל מזרחי

חסד לא הגיוני: הטור של דניאל מזרחי

כשאליעזר עבד אברהם נשלח לחפש כלה ליצחק, הוא מציב תנאי לא הגיוני: אשה שתשקה אותו מים, לבקשתו, ותציע להשקות גם את עשרת גמליו. איך עמדה רבקה בנסיון? מהי הרגישות המיוחדת, שאיפשרה לה להיטיב עם אליעזר הטבה מושלמת, ולהפוך לאחד מעמודיו של עולם? הטור של דניאל מזרחי

אא

בפרשת "חיי שרה" שזה עתה קראנו, אליעזר עבד אברהם נשלח למצוא כלה ליצחק אבינו. משימה לא קלה. איפה ימצא אשה המתאימה לאדם כזה? לכליל המעלות, יצחק אבינו? לכן מתפלל אליעזר ואומר, רבונו של עולם, האשה שאומר לה, תני לי מעט מים לשתות, והיא תאמר, שתה וגם לגמליך אשקה – היא האישה שנתת ליצחק.

אומר הרב אביגדור נבנצל, התנאי שמציב אליעזר פשוט לא הגיוני. מדוע שמישהי תשקה בעצמה גם את אליעזר –  כלומר תרים את כדה ותשקה אותו, ובנוסף את עשרת גמליו?

נחזור להתחלה. האשה שתיבחר אמורה להכנס לבית אברהם אבינו, עמוד החסד. מיהו אברהם? אדם שלאחר ברית מילה בגיל 99 יוצא מהאוהל בחום כבד כדי לחפש אורחים, וכשרואה שאין נפש חיה בחוץ מצטער כל כך, עד שרבונו של עולם שולח לו מלאכים בדמות האורחים שהוא כל כך מחפש.

אז רץ אליהם אברהם ומשתחווה לאות כבוד, מתחנן ומפציר בהם שיואילו להימלט מהחום הנורא אל אוהלו. מיד מזרז את שרה לאפות עוגות, ושוחט שלושה עגלים כדי להגיש מעדן מלכים. חסד כזה אינו הגיוני! זהו חסד של שימת לב לפרטי פרטים והטבה מושלמת לנזקק לה.

דניאל מזרחידניאל מזרחי

בדומה עושה אליעזר מבחן כניסה לבית אברהם, מי זו שמידת החסד שלה כל כך נפלאה, שתתאים למשפחה הזו. ואכן, טרם סיים אליעזר לדבר, מגיעה רבקה בת השלוש. רץ אליה אליעזר ומבקש מעט מים. מיד נעמדת רבקה על קצות אצבעותיה ומשקה את אליעזר – אך עדיין לא מציעה להשקות גם את הגמלים. חושב אליעזר לעצמו, חבל, זו כנראה לא האשה של יצחק. אך לאחר שסיים לשתות, אומרת רבקה בהחלטיות – גם לגמליך אשאב.

שואלים, מדוע לא אמרה רבקה בתחילה, שתה וגם לגמליך אשאב? אלא שפה אנו רואים את שלמות החסד של רבקה. חשבה רבקה: אם אגיד לו שתה ואשקה גם את גמליך, הוא יזדרז לשתות כדי לפנות לי את הכד, ואולי לא ישתה באמת כמה שליבו חפץ. לכן חיכתה רבקה עד שיסיים לשתות, ורק אחר כך הודיעתו: גם לגמליך אשאב!

רואה זאת אליעזר ויודע ללא שום ספק, שזו האישה המתאימה לבית אברהם. ובפרט עניין הנישואים, שהוא בחינה מתמדת של נתינה של בני הזוג. מיד נתן לה אליעזר נזם זהב, בקע משקלו, ושני צמידים, עשרה זהב משקלם. אומרים חז"ל: בנזם שבקע משקלו, רמז לה אליעזר למחצית השקל, שהיה בקע לגולגולת שעתידים ישראל לתת לעבודת בית המקדש. ושני הצמידים היו רמז לשני לוחות הברית: עשרה זהב עליהם, עשרת הדיברות, רמז לתורה.

אמר אליעזר לרבקה, העולם עומד בזכותך, שכן בך יש גמילות חסדים מושלמת. וישראל, שיצאו ממך, ישלימו את שני העמודים הנותרים, כיון שהעולם עומד שלושה דברים: על התורה, על העבודה ועל... גמילות חסדים.

שלכם,

דניאל מזרחי

מייל: dnielmizrahi3@gmail.com

כתובתי באינטרנט: ‏WWW.MD770.COM

אם אתם להזמין אותי להרצאה, סמסו אליי: 054-2152890

תגיות:דניאל מזרחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה