חדשות בארץ

האם בחב"ד מצאו את הפתרון ללחימה בטרור?

שלטים מסתוריים שנתלו לאחרונה ביישובים ערביים רבים, מציגים את תמונתו של הרבי מלובביץ', לצד כיתוב המורה לבני המיעוטים כי עליהם לשמור את שבע מצוות בני נוח. ומי עומד מאחורי הקמפיין? ניחשתם נכון. חסידי חב"ד, שמאמינים שדרכו יצליחו להפחית את מפלס האלימות והטרור. גם התגובות השונות לקמפיין לא איחרו להגיע

אא

חסידי חב"ד במאמץ מלחמתי משלהם: בעיצומו של גל הטרור הנוכחי, חיילים רבים נאבקים בדרכים שונות ומנסים לתרום למאמץ המלחמתי. יש מי שמאמין, שדווקא במאמץ פיזי תצליח ישראל להכניע את אויביה ומתגייסים לצה"ל. אחרים, המסתמכים על התורה הקדושה, דבקים דווקא בלימוד התורה הקדושה, או כמאמר סיסמא שדבקה ברחובותינו כבר במלחמת המפרץ: "תהילים נגד טילים". אבל יש גם מי שמציג דרך אחרת לפתרון הבעיה, ובהם חסידי חב"ד, שמתגייסים למאמץ המלחמתי – בדרך נוספת.

במשך השבוע האחרון, נתלו במרכזי ערים וכפרים ערביים בגליל ובמרכז הארץ שלטי חוצות מאירי עיניים, ועליהם תמונתו של האדמו"ר האחרון לבית חב"ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל. לצד התמונה, מופיעים כיתובים שונים בשפה הערבית, ובהם המילה "משיח", כשלצידה המשפט: "הוסף במעשים טובים – שבע מצוות בני נח".

שבע מצוות בני נוח, למי שלא יודע, הן בעצם שבע המצוות היחידות, עליהם נצטוו בתורה מלבד היהודים גם כל מי שאינו יהודי, ובכללן איסור רצח, איסור גילוי עריות, איסור גזל, איסור אכילת אבר מן החי (שפירושו החובה להמית את בעל החיים לפני שאוכלים ממנו), החובה להעמיד בתי משפט - שמטרתה לשפוט בין בני האדם ולהוציא את הצדק לאור, איסור עבודה זרה והאיסור לקלל את הבורא.

כאמור, שבע המצוות הללו, פורטו על השלטים האמורים, מתוך מטרה להגביר שלום בין היהודים לערבים ולהזכיר גם לבני המיעוטים כי מוטלת עליהם החובה שלא לרצוח.

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)

"בשונה מיתר תרי"ג מצוות, על אלו מחויבים כל בני העולם", אומר הרב קלי מקרית שמואל,  העומד בראש מטה "שבע מצוות לשבעים אומות", בראיון ל'וואלה'. "הקמפיין הגיע על רקע גל הטרור האחרון, ומטרתו להוריד את מפלס האלימות ולקרב את ביאת המשיח על ידי מעשים טובים".

לדבריו, תהליך התלייה של המודעות, לווה בחששות רבים מצד התולים. "החברה שתלתה את השלטים בערים ובכפרים הערביים קצת חששה לעשות זאת", הוא מתאר, "אך אני התחייבתי בפניהם שאם יפגעו בשלטים – לא אתלונן, ושהכל יעבור בשלום".

ואם אתם סקרנים, אז רק שתדעו שהתגובות לקמפיין היו מעורבות. במוקדים מסוימים הוא עבר בשקט, אולם היו גם כאלה, שכבר יומיים בלבד לאחר שנתלו – הושחתו השלטים. כך למשל, בסכנין, הושחתה תמונתו של הרבי מלובביץ' שהתנוססה על גבי השלט. גם המשפט שהופיע בתחתיתו, במילים: "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" – נגזר.

כמו כן, היו גם רבים מתושבי סכנין שכלל לא הבחינו בשלט, ושמו לב אליו רק לאחר שתשומת ליבם הופנתה אליו. גם אז, היו שהגיבו לכך באדישות, לעומת אחרים שהגיבו ברגשות מעורבים."צריך להוריד את השלט מכאן, זה פוגע ברגשותיי כאישה מוסלמית-דתייה", טענה בכעס אחת מתושבות העיר. "אני לא יודעת מה עבר בראש של מי שתלה אותו כאן, אבל זו חוצפה שאין כדוגמתה", אמרה.

לאחר מכן הוסיפה, כי "זה מדהים שהשלט הזה מתנוסס על בניין אגף החינוך של עיריית סכנין, תיכנסי בבקשה למשרדים ותשאלי אותם איך הם אפשרו לשלט כזה להתנוסס על המבנה שלהם".

אולם אז התברר, כי גם מנהל אגף החינוך והתרבות בעירייה, כמו רבים אחרים, כלל לא שת ליבו לקיומו של השלט החדש. "זה לא מפריע לי, אני מאמין בפלורליזם ובחופש הביטוי, ומבחינתי כל עוד דבר כזה לא מזיק לאף אחד – הוא מבורך", אמר המנהל, והוסיף, כי מבחינתו "אם אתם מאמינים – אז השלט יכול לחזק אתכם, ואם אתם לא מאמינים – אז השלט לא מוסיף ולא גורע ממנו דבר. כל המצוות שכתובות על השלט אמורות לעשות טוב לאנושות, וכשזה המצב – אין לי שום בעיה עם זה".

על אף התגובות המעורבות, במטהו של הרב קלי, מאמינים כי הקמפיין עוד ישיג את מטרתו, כפי שלדבריו התרחש גם בעבר. "בתקופת הפיגועים של שנות ה-90, כשאוטובוסים התפוצצו בכל רחבי הארץ, פרסמנו ביום הולדתו של הרבי מלובביץ' 110 שלטי חוצות. גם אז, תלינו מודעות בכפרים הערביים עם תמונה של הרבי, לצד הכיתוב בערבית שהדרך לשלום עולמי טמונה בקיום 'שבע מצוות בני נוח'".

בדומה לכך, גם בשנת 2002, בעיצומו של מבצע חומת מגן, זוכר הרב קלי, איך השפיעו שלטים אותם תלו מטעם המטה באותם ימים גם באזורים מרכזיים בשומרון, ולדבריו "לא היו שם פיגועים באותה התקופה". ומה יהיה עכשיו? אנחנו בעיקר אופטימיים.

תגיות:חב"ד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה