בריאות ותזונה

בעד ונגד: היתרונות והחסרונות של הפלפל החריף

הוא משרה תחושה נעימה, מסייע לרדת במשקל ומוריד את לחץ הדם. מצד שני, הוא לא מומלץ למי שסובל מרגישות במערכת העיכול. מה אנחנו צריכים לדעת על הפלפל החריף?

אא

לשמע דברי שרצוי שימנע מאכילת פלפל חריף הוא הסתכל עלי כלא מאמין. מה? איך אוכל לוותר על פלפל חריף, בכל מה שאני אוכל אני משלב פלפל חריף?! כן, אבל אתה סובל מתחושה שורפת בבטן העליונה! ובכן, מי שסובל מתחושת שרפה בבטן העליונה ודלקות שונות במערכת העיכול רצוי שיימנע מאכילת פלפל חריף ומזון חריף בכלל.

הטעם החריף של הפלפל מתקבל מחומר הנקרא קפסאיצין. חומר זה מסייע להרגעת כאבים ובכלל להרגשה טובה, שבשלה אנשים אוהבים לשלב את הפלפל החריף במזונם למרות החריפות הצורבת שאמורה לדחות אותם מלאכלו.

כיצד זה קורה? הקפסאיצין מגרה את חיישני הכאב שעל הלשון. הם מפעילים את מרכז הכאב במוח וגורמים לשחרור משככי כאבים טבעיים מהמוח הנקראים אנדורפינים. חומרים אלו משככים את הכאב של הצריבה ועל הדרך משככים אף כאב אחר הקיים בגוף. כמו כן, חומרים אלו משרים עלינו תחושה נעימה המלווה אותנו במהלך הארוחה. יתרון נוסף לחומר זה הוא שהוא יכול לסייע לירידה בלחץ הדם. ראו במחקר שהקפסאיצין מפעיל תעלה מסוימת הנמצאת בדפנות כלי הדם כך שהפעלתה גורמת לייצור תחמוצת חנקנית, שהוא גז הגורם להרחבת כלי דם. הרחבת כלי הדם גורמת לירידה בלחץ על כלי הדם והתוצאה היא ירידה בלחץ דם.

הקפסאיצין גורם אף להשמנת יתר. לעיתים, דווקא כשעושים דיאטת הרזיה - קצב חילוף החומרים יורד, מה שלמרבה הפלא עוצר את תהליך ההרזיה. במקרה זה הפלפל האדום עם הקפסאיצין יכול לסייע, כיון שהוא מעלה את חום הגוף ובכך ממריץ את קצב חילוף החומרים בגוף ומניע מחדש את תהליך ההרזיה, ובכך מסייע לשריפת השומנים בגוף. מחקר מעניין שנערך בארצות הברית כלל שתי קבוצות שצרכו אותו מזון, למעט העובדה שקבוצה אחת צרכה אף פלפל אדום חריף. קבוצה זאת אכן רזתה יותר מהקבוצה השניה. הפלפל החריף אף מסייע בתהליך העיכול בכך שמעודד את הפרשת מיצי הקיבה. אלו הסובלים מעצירות יכולים להסתייע בכך.

מחקר גילה שרכיב מסוים הנמצא בקפסאיצין גורם לתאי סרטן לבצע אפפטוסיס – כעין התאבדות של התא הסרטני. אולם, יש לציין שמדובר בכמות גדולה מאוד של חומר זה. יחד עם זאת, טוענים חוקרים שהפרזה באכילת פלפל חריף עלולה להגדיל את הסיכון לסרטן קיבה וכבד. אסכם ואטען שלפלפל חריף יתרונות רבים אבל יש לבחון בזהירות רבה את השימוש בו. לבריאות.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותפלפל חריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה