בריאות ותזונה

תה שחור: מתי זה עוזר, ומתי להיזהר?

בימי החורף נדמה כי אין תחליף לספל תה מהביל, וכבר נקשרו בו סגולות ורפואות רבות. האם יש בהן ממש?

אא

בימי החורף נדמה כי אין תחליף לספל תה מהביל, וכבר נקשרו בו סגולות ורפואות רבות. האם יש בהן ממש? תחילה אציין שכשמדובר בתה אין מדובר בשם הכולל את כל החליטות של צמחים כל שהם כי אם מדובר בצמח ספציפי ששמו המקורי הוא camellia sinesis. מעלים של שיח זה מכינים סוגים שונים של התה ביניהם שחור וירוק כשההבדל ביניהם הוא העיבוד.

התה בו נעסוק הפעם יהיה התה השחור. האם מעבר לטעמו הפופולרי והאהוב הוא גם בריא? ובכן אתן מספר דוגמאות לחומרים שאותם הוא מכיל. התה מכיל חומר הנקרא 'טאנין' מסוג הנקרא "טאנינים דחוסים". הטאנינים מקנים לתה את טעמו המריר, והם בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה המעכבת חמצון שומנים ובכך מגנים על כלי הדם. התה מכיל חומר הנקרא 'קאטכין'. לחומר זה השפעות בריאותיות רבות. הוא נוגד חמצון, בעל פעילות אנטי דלקתית, הוא מסייע לעיכול, לבחילות והוא מסייע לשיכוך כאבים ואף מסייע למניעת סרטן. יש לציין שאף שנמצא בתה השחור, בתה הירוק נמצא בכמות גבוהה יותר.

התה מכיל גם חומצה אמינית בשם:  L-theanine. לחומר זה השפעה מרגיעה. כמו כן בכוחו לסייע לריכוז זיכרון ויכולת חשיבה. מה שעוד משפיע על הריכוז והמחשבה הוא הקפאין המוכר לנו מאוד ואשר נמצא אף הוא בתה. בכוס תה אחד יש קפאין בערך כמחצית מכמותו בכוס קפה. ככל שהתה חזק יותר הוא מכיל יותר קפאין. הקפאין אף מעלה את הערנות, את לחץ הדם ואת הדופק - מה שיכול לסייע לבעלי לחץ דם נמוך ובעלי דופק איטי.

יחד עם יתרונותיו של התה, הוא מכיל חומצה טנית הפוגעת בספיגת הברזל. לכן, אין לשתות תה (כפי שמקובל) בסוף ארוחה כי אם להמתין זמן מה עד שהמזון יתעכל. התה נחשב כמזון בעל חומציות יתר (PH) בגלל ריבוי החומצות שבו כגון החומצה הטנית (17%) וכן בגלל חומצה אוכסלית שנמצאת בו מה שעלול להשפיע על רמת החומציות הכללית בגוף. חומציות יתר בגוף יכולה להיות בסיס למחלות רבות כגון דלקות שונות. כמו כן, חומציותו מעכבת את ספיגת הסידן בגוף, דבר שיכול להשפיע על התפתחות האוסטאופרוזיס – בריחת סידן, ומצד שני יכול לסייע להתהוות אבנים בכליות אצל אלו הרגשים לכך ועוד. כמו כן, אלו הסובלים מלחץ דם גבוה רצוי שיבדקו האם התה משפיע ומעלה להם את לחץ הדם, ואם כן, רצוי להם להימנע. 

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותתה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה