בריאות ותזונה

שבעת המינים - הגידולים החקלאיים המשובחים של ארץ ישראל

"כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה... ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון, ארץ זית שמן ודבש". הפעם נלמד על הרכבם התזונתי של שבעת המינים שלנו, ואולי נתחיל להבין למה דווקא אותם מזכירה התורה?

אא

כשהתורה מתארת את ארץ ישראל אליה עתיד עם ישראל להגיע היא מתארת אותה בתור הארץ בה גדלים שבעת המינים שבהם נשתבחה הארץ: "כִּי יה' אֱ-לֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ" (דברים ח, ז-ח). לכבוד ט"ו בשבט, ננסה לעמוד על תכונתם וסגולותיהם של הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל.  

 

חיטה

מכילה חלבונים, מינרלים וויטמינים שונים, כשהבולטים הם ויטמיני B ו-E. ויטמיני B הם קבוצת ויטמינים המסייעים לעיבודם וקליטתם התקין של פחמימות, שומנים וחלבונים בגוף ובכך מסייעים לעליה ברמת האנרגיה בגוף, ובמצבים של חוסר שקט ומתח. ויטמין E מנטרל רעלים ומסייע לבריאות כלי הדם, הלב ועוד. חיטה לכשעצמה בעלת תגובה חומצתית בגלל תכולת הזרחן הגבוהה בה, ומשום כך השימוש היותר בריא בחיטה הוא באמצעות הנבטה. כמו כן, שתיית עשב החיטה שבו נשמרים ערכי החיטה במיטבם הינה בעלת ערך בריאותי גבוה מאוד.

שעורה 

עשירה בוויטמיני B אבל עוד יותר מכך במינרלים שונים, כגון סלניום וכרום. סלניום נוגד רעלים חזק מאוד המסייע בכך למערכת החיסון ולסילוק רעלים מהגוף. הכרום מאזן רמות סוכר בדם, מסייע להפחתת הכמיהה לסוכרים לאיזון שומנים בדם ועוד. בכך מתאים הוא לסוכרתיים. אף כאן צריכת השעורה הנבוטה ובמיוחד שתיית מיץ העשב נותנים את ערכי השעורה במיטבם.

 

גפן

הענבים - ובמיוחד האדומים - מכילים חומרים נוגדי רעלים חזקים. לוטאין הנמצא בענבים בעל תפקיד חשוב בבריאות העיניים וחיוני למניעת התנוונות העין בגיל מבוגר. חומר נוסף הנמצא בענבים והנותן את הקסם המיוחד להם נקרא: "רזרבטרול". חומר זה נותן את אחת ההצדקות לשתיין יין אדום לאלו שמתאים להם. חומר זה מאט תהליכי הזדקנות, תורם לבריאות הלב, משפר בצורה משמעותית את זרימת הדם למוח ובכך תורם לתפקוד המוח באופן משמעותי. מסקנה זאת הוסקה לאחר מחקרים שונים כשבאחד מהם שנערך בבריטניה, חילקו את החומר ל-24 סטודנטים בזמן שבצעו מטלות שכליות וראו עלייה משמעותית בזרימת הדם למוחם. הדבר המעניין הוא שככל שהמטלות היו קשות יותר, כך הרזרבטרול השפיע על זרימת הדם באופן משמעותי יותר.  הפרי מכיל מינרלים שונים, כגון סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן ועוד. כמו כן, ויטמיני  A, C ועוד. הערכים התזונתיים של הענבים בשיאם בבשלותם בטריותם עם הקליפה והגרעין - בהם נמצאים רוב נוגדי הרעלים.

 

תאנה

פרי בעל ערך תזונתי גבוה המכיל אחוז גבוה של חלבון, ברזל המסייע למצבים של אנמיה, סידן ואשלגן שמסייעים באיזון לחץ דם. בשל הסיבים התזונתיים הרבים שנמצאים בה, התאנהמסייעת מאוד בעצירות. את הפרי ניתן לאכול טרי בעונתו (כמובן, יש לבדוק היטב שאין תולעים). טעים בריא ומעצים. תכונה  מעניינת יש לחלב שנמצא בפרי הבוסר לאחר שנתלש מהעץ וכן עלה שנתלש מהעץ: הנחת החלב על יבלות וירליות באופן יום יומי יכולה לסייע בהסרתן.

רימון

מיץ הרימון מכיל כמות גבוהה של נוגדי רעלים חזקים מאוד, שבכוחם למנוע טרשת עורקים, לאזן כולסטרול, ולהוריד לחץ דם - בין השאר בזכות רמת האשלגן הגבוהה שלו, וכמו כן קיימים בו מעכבי גדילה של תאי סרטן הערמונית. חוקרים שהשרו תאים של סרטן הערמונית יחד עם ריכוז נמוך של תרכיז רימונים ראו שגדילת התאים הסרטניים התעכבה. הרימון מכיל כמות גבוהה של ויטמין C, מה שמסייע לחיזוק המערכת החיסונית. רצוי לשתות עד כוס מיץ רימון ליום. הסובלים מאבנים בכליות רצוי שיימנעו או לפחות ימעיטו משתיית מיץ הרימון בשל חומצה אוכסלית המצויה בו.

 

זית שמן

שמן זית נחשב לאחד השמנים הבריאים בעולם. שמן זית מסייע לבריאות הלב וכלי הדם, מאזן את השומנים בדם ומפחית יתר לחץ דם, מסייע לעצירות ועוד. אף עלי הזית בעלי תכונות בריאות: קיימות בהם תכונות אנטי חיידקיות וירליות ופטרייתיות, המסייעות במצבים של הצטננות, שפעת ועוד. העלים אף מסייעים בהורדת סוכר ולחץ דם ואיזון כולסטרול, והם גם בעלי תכונה אנטי-סרטנית.

 

דבש הוא התמר 

הפרי מכיל אחוז גבוה של סיבים תזונתיים המסייעים לאיזון שומנים בדם, מניעת עצירות ועוד. מכיל נוגדי חמצון המסייעים למניעת מחלות כלי דם ולב. כמו כן, התמר מכיל ויטמיני B המסייעים לשיפור מצב הרוח והרגעה של מתחים. קיימים בו הלוטאין והזיאקסנטין החיוניים לבריאות העיניים. הוא מכיל כמות גבוהה של מינרלים שונים, כגון אשלגן ומגנזיום, המסייעים לירידה בלחץ הדם ולמניעת עצירות. התמר הנו פרי מתוק היכול לשמש כממתק וכחטיף טבעי. טעים מאוד לאכול אותו יחד עם שקדים או אגוזים, כחטיף  שיכול אף לשמש כארוחה טעימה ומשביעה.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:שבעת המיניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה