בריאות ותזונה

המינרל שמווסת את הסוכר בגופנו: הכירו את הכרום

הוא נמצא בחלבון מן החי, בדגנים מלאים, בעשב חיטה, בתפוח אדמה עם קליפתו ובמשקה אלוורה. לא רבים מאיתנו מכירים את מינרל הכרום - אבל המינרל המיוחד הזה יכול לסייע במניעת סוכרת

אא

במאמר הקודם על האלוורה הזכרתי את מינרל הכרום המצוי בו. מהו מינרל הכרום ומה המיוחד בו? ראשית, אקדים ואציין שתפקידו חשוב בוויסות רמות הסוכר בדם. כלומר, נוכחותו יכולה לסייע במניעת מחלת הסוכרת. כדי להבין מעט יותר לעומק את חשיבותו יש להבין את התהליך המביא להתפתחות מחלת הסוכרת. ככלל, סוכר המגיע לדם ונשאר בו עלול להביא לנזקים. לפיכך הלבלב שבגופנו מפריש אינסולין שתפקידו לגרום לתאי הגוף ובעיקר לתאי השריר והשומן לקלוט את הסוכר ולהפחית את רמתו בדם. בתאי השריר והשומן יש חיישנים שמזהים את האינסולין ופותחים את הדלת לסוכר שנכנס אליהם.

אולם, עם הזמן החיישנים נחלשים, למשל, כתוצאה מהפעלת יתר שלהם על ידי אכילת יתר של סוכרים, ואט אט מפסיקים לשתף פעולה עם האינסולין ומפסיקים להגיב לו. מצב זה גורם לעלייה ברמת הסוכר בדם, כי אין מי שיקבלו. הלבלב קולט שנוכחות הסוכר גבוהה בדם כיון שאין מספיק אינסולין ולכן מפריש עוד ועוד אינסולין, שבכל זאת מצליח לגרות את החיישנים לפתוח את התאים לקבל את הסוכר. אך תהליך זה מוסיף להיחלשות החיישנים ובמקביל להיחלשות הלבלב כתוצאה מעבודתם המאומצת. כל זאת עד הרגע שבו הלבלב כבר מתעייף והוא מפסיק לייצר ולהפריש אינסולין, ורמת הסוכר מתחילה לעלות בדם לא רק אחרי אוכל אלא גם בלא אכילה, מה שמוגדר כסוכרת מסוג 2.

כאן נכנס לתמונה הכרום. הכרום משפר את יכולת החיישנים לזהות אינסולין ובכך משפר בעצם את פעילות האינסולין בהכנסת  הסוכר לתאים. לאור זאת ברור שלאדם הסובל מסוכרת יהיה הכרום אחד הכלים שבמקרים רבים יומלצו על ידי המטפל. יתרה מכך, לעיתים יומלץ על הכרום במצב שהוא טרום סוכרת, כגון כשמצב המטופל יוגדר כ"עמידות לאינסולין" כלומר, עדיין רמת הסוכר בדם אינה גבוהה אולם יש סימנים לכך שהחיישנים כבר אינם משתפים פעולה עם האינסולין ואינם נענים לאינסולין שבפתח. כרום, כאמור יהיה בוודאי אחד הכלים במצב זה. אולם, יהיה זה כמובן תוספת על גבי תזונה הממעטת בפחמימות ומתוקים כדי להוריד עומס מהלבלב.

הכרום נמצא במזונות שונים, כמו בחלבון מן החי. במזון מן הצומח הוא נמצא בדגנים מלאים, עשב חיטה, תפוח אדמה עם קליפה, משקה אלוורה ועוד. הגורמים לאיבוד הכרום מהגוף הם: אכילה עודפת של מתוקים, שתייה עודפת של אלכוהול, תרופות סותרות חומצה, נטילת סטרואידים, וכמו כןככל שהגיל עולה אנחנו מאבדים יותר כרום.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה