בריאות ותזונה

עצירוּת: למה זה קורה, ואיך מטפלים בזה?

נתאר לנו מצב בו האדם לא נכנס רק לעיתים למצבים של לחץ, כי אם כל חייו במתח, השגרה שלו מתוחה כל העת. כיצד נצפה שמערכת העיכול שלו תתפקד?

אא

"מה?" שואל אותי אותו איש צעיר, "אתה רוצה לומר לי שבגלל המתח אני בעצירות?", "כן", עניתי למטופל החדש, שזה עתה גיליתי לו את הקשר בין מתח לעצירות. לרוב, אנשים חושבים שהפתרון לעצירות נמצא רק בתזונה אולם, האמת היא שלא פחות מתזונה, מתח נפשי הוא אחד הגורמים המובהקים לעצירות.

ומדוע מתח גורם לעצירות? מערכת העצבים כוללת בין השאר שתי מערכות עצב: מערכת סימפתטית ומערכת פארא-סימפתטית. מערכת העצבים הסימפתטית אחראית על תפקוד מערכות בגוף המאפשרות לנו להתמודד עם מצבי לחץ והישרדות. משום כך, במצבי לחץ המערכת הסימפתטית מעלה דופק, לחץ דם ועוד. לעומת זאת, המערכת הפארא-סימפתטית פעילה בעיקר במצבי רוגע ושגרה. כשזה קורה, הדופק ולחץ הדם אמורים להתאזן. כשאדם נמצא במצב הגורם לו להיכנס למתח, המערכת הסימפתטית נכנסת לפעילות והמערכת הפארא-סימפתטית מצמצמת פעילות. מערכת העיכול מופעלת בעיקר על ידי מערכת פארא-סימפתטית. היא זאת שגורמת למערכת העיכול להפריש מיצי עיכול כדי לעכל את המזון. היא גם זאת שמפעילה את שרירי המעיים וגורמת להם לעבוד באופן תקין. לכן, כאשר האדם נמצא במתח כתוצאה מאירוע לא שגרתי והמערכת הסימפתטית נכנסת לפעילות, נחלש תפקודה של מערכת העיכול, היא אינה מפרישה מיצי עיכול שריריה אינם מופעלים והיא עצורה ותקועה.

עתה, נתאר לנו מצב בו האדם לא נכנס רק לעיתים למצבים של לחץ, כי אם כל חייו במתח, השגרה שלו מתוחה כל העת. כיצד נצפה שמערכת העיכול שלו תתפקד? התשובה היא שהמערכת לא תתפקד. אז, עדים אנו לתופעות רבות הנובעות מכך ועם השנים יכולות להתגבר. החל מעצירות, חוסר ספיגה של המזון ומכאן לרעב של התאים בגוף. התפתחות לא תקינה של מערכות בגוף ועוד ועוד. מעבר לכך, אדם הנמצא במתח הוא כולו דרוך והמכווץ. וכשהוא מכווץ כל השרירים שלו מכווצים כולל שרירי המעי הגס, מה שעוצר אותם מלדחוף את הצואה אל מחוץ לגוף. נקודה מעניינת נוספת היא שכשנמצאים במתח המערכת הסימפתטית מורידה את הצורך לשתות מים. אכן, לרוב אנשים החיים המתח מתמיד אינם מרבים לשתות מה שמהווה סיבה נוספת לעצירות שכן לעיתים חוסר נוזלים גורם לעצירות.

כיצד מאזנים את המערכות הסימפתטית – פארא-סימפתטית?

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותעצירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה